Deel dit artikel
-

TNT Post in mobiele marketing met QR-codes

Zakelijke klanten van TNT Post kunnen een nieuwe, mobiele, component aan hun direct mailings toevoegen met QR-codes.

De account managers van de DM-afdeling van de postverzender gaan sinds kort de hort op met een nieuwigheid voor hun klanten. Zij kunnen een directe koppeling leggen tussen papieren post en mobiel internet.

Op verzoek drukt TNT Post een soort barcode op de poststukken. Wanneer de ontvanger met zijn mobiele telefoon deze tweedimensionale code inleest, wordt hij doorgestuurd naar een mobiele website. De verzender kan daar aanvullende presentatie tonen, bijvoorbeeld een filmpje, kortingsbon of productspecificaties (video met demonstratie).

Het postbedrijf verzorgt de fysieke gedeelte van het proces (print en verzending), One Shoe uit Utrecht verzorgt de digitale afhandeling. Michel van Velde: “Een TNT-klant kan bij ons uit een aantal sjablonen kiezen op basis waarvan wij de mobiele site inrichten. Dat kunnen meerdere mobiele pagina’s zijn. Je voegt als het ware meer beleving toe aan een poststuk”.

Verscheidene techniekek strijden om het predikaat ‘opvolger van de streepjesbarcode’. Volgens Van Velde is de QR-code (Wikipedia) internationaal het meest als zodanig geaccepteerd. Er draaien nog geen campagne voor TNT Post. “De dienst is pas een week geleden gepresenteerd tijdens de Vakdag DM. Ik weet wel dat er veel aanvragen zijn binnengekomen”.

TNT Post heeft al jaren te kampen met dalende volumes bij het verzenden van papieren post. Afgelopen kwartaal daalde dat met 6 procent, bij gelijkblijvende omzet. Dat komt overwegend door de opkomst van internet, e-mail in het bijzonder.

Om de QR-codes te kunnen lezen, dienen mobiele telefoons wel over geschikte software te beschikken. Nokia installeert dergelijke ‘readers’ standaard in zijn duurdere toestellen. QR Readers zijn ook gratis te downloaden uit de mobiele winkels van Android en Apple.

TNT Post probeert de krimp in de postmarkt te compenseren met zijn digitale activiteiten. Het bedrijf zegt de nummer 14 e-commercespeler in de Nederlandse markt te zijn. Het doel is over een paar jaar 100 miljoen euro omzet te boeken met e-commerce. Daarnaast investeert het in de keten van ‘fulfillment, pick & pack, payment services en delivery’ “om hier een toonaangevende rol te spelen”, aldus directeur Ger Jabos in een video-interview met Emerce:

TNT focust op brede ondersteuning van webshops from Redactie Emerce on Vimeo.

 Foto: faceme (cc)

Deel dit bericht

13 Reacties

Ivo Wentholt - Sharewire

Wil niet al te cynisch overkomen want gun iedereen, zeker in de mobiele wereld hun succes. Maar dit gaat echt niet werken en is gedacht vanuit techniek niet vanuit gebruiker. Want denk je eens in. Je krijgt een poststuk met daarop een barcode. Dan zou ik dus meteen mijn mobiel pakken om een mobiele website te bekijken? En dat terwijl ik thuis ben? En dat met enorme hobbels qua techniek (moet scan software hebben, moet mob internet hebben, moet wap push kunnen ontvangen, etc, etc, etc). Hier is geen goeie combi CONTENT-CONTEXT en is dus gedoemd te falen. Sorry jongens, we've been there zeg maar.

Martijn de Bie

Ik zie wel voor me dat je een code krijgt in je mail, die scant en dan via je mobiel op de hoogte blijft van waar het pakje is. mobile track n trace..

Olivier Slabbers

Die DM-spam ligt snller in de papierbak dan m'n iPhone een QR-code kan scannen. Misschien wel een aardig idee voor TNT: maak een goede track and trace app.

Matthijs

@Ivo, wel opvallend dat Sharewire actief is op de mobiele markt en jij jezelf de vraag stelt of mensen thuis van mobiel internet gebruik maken (?). In de mobiele markt en tussen experts is het al heel erg lang bekend dat mobiel internet vooral thuis gebruikt wordt, check link: http://www.dutchcowboys.nl/mobile/11847 of http://www.internetten.nl/nieuws/Thuis-populairste-plaats-voor-mobiel-internet/4511/?titel=Thuis-populairste-plaats-voor-mobiel-internet….voortaan beter verdiepen in de markt waar jij op acteert.

Sebas

Het gebruik van deze twee dimensionale barcodes op DM stukken zie ik ook (nog) niet als de ultieme direct respons oplossing. Toch heb ik als consument al ervaren hoe handig het gebruik van de codes kan zijn: op de verpakking van een ingredient stond ook een dergelijke barcode afgedrukt. In de keuken van het vakantehuis (geen laptop op het aanrecht) bood de mobiele portal met recept suggesties een uitkomst. Jammer dat het daarbij bleef. Geen uitnodiging om een e-mailadres / mobiel nummer achter te laten. Het bleef dus bij het ene bezoek. Maar wel een mogelijkheid om op het juiste moment relevante content aan te kunnen bieden. Mogelijkheden dus om customer experience te vergroten.

Frank

Ivo is slecht op de hoogte van de huidige stand van zaken, QR-codes (en soortgelijke codes) zijn in andere delen van de wereld al een grote hit en kunnen al met tientallen mobiele telefoons worden herkend en gebruikt, o.a. de iPhone. Sharewire is vast een mooi bedrijf, maar met bovenstaande reactie slaan ze de plank volkomen mis. Volgende keer beter.

Ruben van Diermen

" Sharewire is vast een mooi bedrijf, maar met bovenstaande reactie slaan ze de plank volkomen mis. Volgende keer beter. " Volkomen mee eens! Ruben van Diermen

Emile Edwards

Ivo zit niet helemaal verkeerd. Uiteindelijk draait alles om relevantie voor de ontvanger. Wat schiet iemand ermee op?  Natuurlijk kan je roepen dat "…het in andere delen van de wereld een succes is…" of dat "…mobiel internet (ook) veel thuis wordt gebruikt…". Echter blijft het de vraag wat nu werkelijk de toegevoegde waarde voor de ontvanger is en voor de verzender. Een URL lezen en op een PC bekijken is sneller en prettiger. App starten, detectie doen, wap-push ontvangen, aan klikken en dan een mobiele website bekijken; da's toch echt een andere flow.

Matthijs

@Emile, wel opvallend dat je 'toegevoegde waarde' belangrijk vind, maar wel suggereert dat een URL lezen op een pc wel van 'toegevoegde waarde' is (?). Dit terwijl ik mijn pc boven heb staan: – ik eerst de trap op moet;- de pc moet opstarten (duurt ongeveer 1 a 2 minuten); – contact moet maken met internet; – internetbrowser moet openen; – url moet invoeren ( stel de url is http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2987107&utm_campaign=rss&utm_source=rss&utm_medium=rss dan ben je ook nog wel 3 minuten bezig) ….kortom: zo een 8 min. later ben ik live. Dit terwijl ik ook lekker aan het ontbijt of op de bank had kunnen zitten en op het mobiel internet verder had kunnen surfen.  Ik heb net even gekeken hoe lang mij dit scheelt t.o.v. van jouw ideale situatie, om precies te zijn: 7.48 seconden. Dus door het scannen van een QR code zit ik toch vrij snel op het mobiel internet met de juiste domeinnaam, namelijk binnen 12 seconden, dit lijkt mij toch een aardige flow emile….

Ivo Wentholt

In plaats van een mobiel produkt aan te bieden aan _alle_ klanten, doen wij het sinds een paar jaar andersom: we bieden mobiele gebruikers een produkt/dienst aan. Denk niet vanuit al je bestaande klanten, maar denk vanuit de mobiele gebruiker en bepaal of hier (potentiele) klanten van je tussen zitten. Lijkt hetzelfde, is iets anders. De ervaring leert dat alle projecten waarbij je niet zo denkt vooralsnog gedoemd zijn te falen. Want: 80% van de klant die je een dienst aanbiedt kan de dienst niet gebruiken. Van de overige 20% lukt het 80% niet de dienst te gebruiken. Blijft over 4% succes rate tegen 96% loss/frustratie. Ik kan je zo 20 soortgelijke projecten noemen, die allen verkeerd zijn gegaan door dit verkeerdom denken. En dat is slecht voor de industrie omdat hierdoor lijkt dat mobiel niet werkt; vandaar mijn reactie hier. Andersom gedacht: biedt track & trace aan aan 100% van alle mobiele gebruikers, dus 100% kan het gebruiken (gebruik mobile marketing, app stores etc). Hiervan gebruikt 10% de dienst. Tel uit je winst. Geen teleurstelling, geen support, groeiend gebruik, happy klanten.

Bart Fussel aFrogleap

Ik moet zeggen dat ik het gedeeltelijk wel eens ben met Ivo. Ik geloof in de techniek van QR codes, en daarmee dat het best de "offline links naar de mobiele online wereld" kunnen worden. En ja, we weten allemaal (en Ivo ongetwijfeld ook) dat gebruikers thuis van alles checken op internet via de mobiel.  Er zijn alleen wel een aantal serieuze hobbels die er op dit moment voor zorgen dat QR codes niet een standaard onderdeel worden van de contextuele mobiele marketing opties. De massa heeft geen flauw idee wat ze er mee kunnen en hoe het werk. Dus er is een flinke portie educatie nodig. Als de massa het dan begrijpt dan moeten ze een toestel hebben dat het aankan (kwestie van tijd). Als dat mogelijk is dan de applicatie downloaden en daarna nog succesvol de scan uitvoeren. Dit is helaas met veel toestellen en applicaties nog niet zo makkelijk als het moet zijn. Al met al vrij veel hobbels. Dat is de realiteit van onze markt, en geldt niet alleen voor QR codes. We ontwikkelen sneller dan de massa beweegt. Op dit moment is het daarom nog geen serieuze optie wat ons betreft.

Jeroen

@ Bart | Goede reactie Bart. Ik merk ook dat veel mensen niet bekend zijn met de QR-code. Daarnaast beschikt nog niet iedereen over een mobiele telefoon met camera en internet-toegang. Het laatste heeft simpelweg tijd nodig. Ik zie trouwens wel steeds meer bedrijven inspelen op deze ontwikkeling natuurlijk de TNT maar ook Ford en de online drukkerij Reclameland.nl ( http://www.reclameland.nl/qr-code ). De QR-code zou offline advertisement interessanter voor adverteerder en lezer kunnen maken doordat het interactiever en meetbaar is.

Robert

Interessante discussie over de potentie van de QR-code. Maar het schemert in alle stukken door dat er nog steeds vanuit de massa gedacht wordt, die echter op dit moment niet beschikt over een applicatie die code kan scannen. Draai die trechter nu toch eens om.. dan volgt de rest..Voor TNT is het wellicht interessanter om voor de massa augmented reality te gebruiken..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond