Deel dit artikel
-

To spam or not to spam

Spam is van origine ingeblikt varkensvlees van de Amerikaanse firma Hormel. Tegenwoordig is deze merknaam equivalent aan ongevraagde e-mail. Het varkensvlees van weleer geniet vandaag de dag continue aandacht. Begin februari was het weer raak. Alle kpn-providers en World Online zouden de Samenwerkende Hulporganisaties (sho) en hun Help India-actie steunen door de e-mailadressen van hun abonnees af te staan. Hierdoor zouden drie miljoen Nederlanders een e-mail ontvangen met het verzoek om een donatie. Xs4all reageerde geprikkeld. Het verstrekken van e-mailadressen van haar abonnees zou in strijd zijn met haar algemene voorwaarden.

Volgens Het Net was er te vroeg geoordeeld. De provider verklaarde dat het nooit de bedoeling was mailadressen aan de sho te verstrekken. De oproep tot steun aan de hulpactie zou enkel verschijnen in een speciale nieuwsbrief. Woordvoerder Van der Lans sneerde dat hij het jammer vond dat xs4all blijkbaar niet over dergelijke 'creatieve oplossingen' nadacht. Uiteindelijk liep alles schijnbaar met een sisser af. Maar schijn bedriegt. De nieuwsbrief van Het Net is niets minder dan spam in schaapskleren.

Spam staat al enige tijd op de politieke agenda. Het heikele punt is of consumenten voorafgaand toestemming moeten verlenen voor het ontvangen van e-mailreclame. Tegenstanders menen dat de mogelijkheid je van een mailinglijst af te schrijven voldoende is. De Nederlandse Associatie voor Direct Marketing, dmsa, is de grootste pleitbezorger van een opt-out-systeem. Vorig jaar presenteerde de belangenorganisatie haar 'Code verspreiding ongevraagde reclame via e-mail'. Daarin verplichten de bij dmsa aangesloten bedrijven zich geen ongevraagde e-mail te verzenden aan degenen die via een antwoordnummer hebben aangegeven dat niet te willen.

Deze Code is tot augustus 2002 geldig, maar zal wat de Europese Commissie betreft een vroegtijdige dood sterven. Een maand voordat de Code van de dmsa openbaar gemaakt werd, verscheen het richtlijnvoorstel 'Privacy in de sector elektronische communicatie'. Artikel 13 van het voorstel staat het automatisch verzenden van e-mail met het oog op direct marketing alleen toe met betrekking tot abonnees die daarmee van te voren hebben ingestemd. De Nederlandse regering heeft ingestemd met het standpunt van de Europese Commissie.

Niet alleen is het verzenden van spam in strijd met het richtlijnvoorstel, mogelijk ook met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). De Wbp, die in juni dit jaar in werking treedt, zal de mogelijkheden voor direct mail aanzienlijk beperken. Het secundair gebruik van e-mailadressen is op grond van de Wbp alleen toegestaan indien dit gebeurt op een wijze die verenigbaar is met de doeleinden waarvoor ze in eerste instantie zijn verkregen. In het geval van direct marketing zal er slechts sprake zijn van verenigbaar, secundair gebruik wanneer het gaat om reclame voor producten die in een zeker verband staan met het oorspronkelijke doel waarvoor de adressen zijn verzameld.

Terug naar de Help India-actie. De e-mailadressen zijn verzameld om de reguliere nieuwsbrief van Het Net te verzenden. Niet voor speciale edities, zoals de Help India-brief. Nu er sprake is van secundair gebruik, is dit alleen toegestaan indien dat gebruik verenigbaar is met het oorspronkelijke doel waarvoor de adressen zijn verkregen. Daar wringt de schoen. Wie zich abonneert op de reguliere nieuwsbrief, verwacht geen Help India-nieuwsbrief in zijn e-mailbox. De creatieve oplossing van Het Net is weliswaar charmant, maar in strijd met de Wbp.

In de Verenigde Staten bestaan uitgebreide privacywetten als de Wbp niet. Daar gelden enkel de wetten van de markt. Opvallend is dat ook op grond daarvan spam wordt beschouwd als een inefficient middel om reclame te maken. Volgens marketinggoeroe Seth Godin zijn opt-in e-mailcampagnes vele malen effectiever dan spam: "Je kunt tegenwoordig 600 miljoen e-mailadressen kopen voor 600 dollar. Maar als je die mensen een e-mail stuurt, zullen ze je haten. Je hebt meer nodig dan alleen een e-mailadres; je hebt het recht of de toestemming nodig om te corresponderen."

Onderzoeksbureau Jupiter voorspelt dat de markt voor reclame-mail de komende jaren gaat verveertigvoudigen tot 7,3 miljard in 2005. Dat betekent een jaarlijkse stijging van 40 tot 1600 e-mails per jaar. Hopelijk vergeten de verzenders van de mails niet van te voren toestemming te vragen. Dat is niet alleen beter voor de consument, maar ook voor de marketeer.

Christiaan Alberdingk Thijm is internetadvocaat bij Lawformation

Deel dit bericht

6 Reacties

Robert de Wolf

Weet iemand op welke datum de nieuwe WpB, m.b.t. spamming in werking treedt?

Wim Hollebrandse

Waar lopen we nou over te zeuren zeg! Natuurlijk erger ik me er ook aan dat er weer een e-mail binnenkomt van een of andere goeroe die weet hoe je nou precies geld moet verdienen. Dat neemt niet weg, dat je die e-mails allemaal al op hun onderwerp kunt verwijderen. Simpel toch. Wie zegt dat je het hele gebeuren per se moet lezen alvorens je de 'delete' knop kunt activeren? Daarnaast zijn er een hele hoop goede e-mail pakketten die spam e-mail vrij nauwkeurig kunnen detecteren. E-mails afkomstig van jan78229152_9101pieter@hotmail.com worden zo automatisch in de prullenbak gepleurd. Niks mis mee.Spam is nou eenmaal iets waar we mee moeten leren leven. Net zoals met het fenomeen Internet. Bekijk in het dagelijkse leven eens even hoeveel spam je door de brievenbus krijgt. Dat flikker je toch ook gelijk de prullenbak in? Niemand die het in z'n hoofd haalt om hier een 'big deal' van te maken. Behalve de mensen met sticker 'Geen ongeaddresseerde post' op de deur. Dit is simpelweg een issue wat zwaar overtrokken is.

Maarten Roelofs

Dat deze discussie zwaar overtrokken zou zijn betwijfel ik. Middels het 'harvesten' van email adressen ( rondzendlijsten, nieuwsgroepen en websites ) worden email adressen ongevraagd opgenomen in verschillende bestanden. Het gevolg wordt duidelijk pijnlijk: Allereerst het principieele; ongevraagd word je informatie toegezonden die je niet interesseert, irriteert, of misschien wel ongepast is. Nu wordt SPAM verzonden door enkele incorrecte figuren. Stel dat iedere internet gebruiker eenmaal per jaar 6 miljoen berichten verzendt. Reken uit hoeveel mail je ontvangt. De huidige infrastructuur kan dit nooit behappen. Het schaamteloze van onjuiste email marketing ligt tevens in de omgekeerde kostenstructuur; in een van mijn oudere prive email adressen is inmiddels 95 van de berichten SPAM. Dit dien ik op te halen via mijn modem. Gesteld dat ik per dag 5 minuten e-mail ophaal, dan ben ik hier jaarlijks +/- fl 60,00 aan kwijt. Voor ongevraagde informatie ! Een tweede is het vrijwel onpraktisch worden van het gebruik van je email adres, door de vervuiling met ongewenste berichten. Voor meer argumenten ( ach.. wie kent het nog ? : http://www.cauce.org ) Het mag duidelijk zijn dat het verzenden van ongevraagde informatie ( en ook OPT- OUT ! ) ongewenst, danwel diefstal is, en hard dient te worden bestreden. TIP: gebruik als mail adres iets als maarten"AT"ilse.nlop publieke sites ( waaronder, helaas ook, emerce ) Met vriendelijke groet, Maarten RoelofsManager Business Developmentilse Media

G.J. de Vries

Het probleem van SPAM is natuurlijk dat het versturen ervan nauwelijks geld kost. De keuze om 100.000 e-mailtjes te versturen, is sneller gemaakt dan 100.000 papieren foldertjes. Dit kost namelijk wel veel geld. Bij e-mail zal er altijd minder sprake van segmentatie zijn; 10.000 e-mailtjes meer of minder maakt toch niet uit. En dan loopt het dus uit de hand.Voor mij persoonlijk ligt hier ook de irritatie; men heeft blijkbaar geen geld over om mij een produkt of dienst aan te bieden. Bij een foldertje heb ik nog een beetje het idee dat ze er werk van gemaakt hebben… Daarom had ik ook geen probleem met de Help India actie. In dit geval is het juist goed dat ze zo min mogelijk kosten maken voor het werven van fondsen, zodat ik zeker weet dat het grootste gedeelte van mijn donatie naar de mensen in India gaat. Gemiste kans van de SHO is natuurlijk dat men niet kon aangeven vaker benaderd te willen worden voor een donatie.

Daniel Janus

Ik zit in een beetje lastig parket. Aan de ene kant zeg ik meteen: afstraffen die SPAM verspreiders! Zij vervuilen mijn mailbox. Aan de andere kant is sommige mail zo goed opgezet dat het best interessant is om te lezen wat voor een producten mij worden aangeboden.Als ik naar mijn oud-papier kijk die ik elke week op straat zet, is dat ook een behoorlijke vervuiling. Het zou mooi zijn als dit allemaal electronisch kan, toch? Uiteindelijk zullen de spammers zelf afgestraft worden, hun databases zullen zodanig vervuilen (met alle hotmail accounts) dat de ROI niet meer rendabel is om dit soort mailingen op te zetten. De bron ligt dus bij de data resellers. Die moeten in de gaten gehouden worden. Groet, Daniel JanusProjectleider Yourzine.nl

Rene Scholte

Onze goedbedoelde niet-wervende infomailtjes stuiten zelfs soms al op weerstand. Ik doe niets met inkomende mail van mij onbekende bedrijven, alleen zo komen we van spam af. Er dus niet te veel over lullen maar een sticker op de box.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond