Deel dit artikel
-

Toch belangstelling banken voor tweecode pinsysteem

Zijn uitvinding werd vorig jaar nog door Interpay en de banken afgeschoten, maar de Haarlemse fotograaf en uitvinder Jantoon Roos zegt nu serieus met banken in gesprek te zijn over een tweecode pinsysteem voor bankautomaten en benzinestations.

Het systeem Code2 maakt gebruik van twee pincodes per pas. Daardoor wordt misbruik geminimaliseerd. Bij het pinnen wordt eerst de ene code ingevoerd, en bij de daaropvolgende pinbeurt de andere code. Een dief kan telkens maar een van de codes afkijken, en kan niet pinnen zonder de tweede code te weten.

Roos, die zich normaal bezighoudt met ’corporate media’ via zijn bedrijf Otherway, kwam op het idee nadat de pinpas van zijn vrouw werd gestolen en 2.000 euro van de bankrekening verdween. Vorig jaar presenteerde Roos zijn vinding al aan de banken en Interpay, de organisatie voor interbancair betalingsverkeer, maar die zagen er niets in. Interpay vindt het systeem nog steeds gebruiksonvriendelijk: veel mensen hebben al moeite met het onthouden van één pincode. Volgens Roos valt dat wel mee; men kan ook zijn geboortedatum als tweede pincode gebruiken.

Roos is bezig een bedrijf op te richten om zijn vinding te kunnen vermarkten. Onduidelijk is nog hoe de licenties verleend zullen worden. Maar om het systeem in te voeren zijn volgens Roos minimale aanpassingen vereist. “Bankpassen hoef je niet te vervangen en leesapparatuur niet open te schroeven, alleen met software moet je het een en ander wijzigen. Betaalautomaten zou je met een simpele software update geschikt kunnen maken voor het systeem.”

Roos zegt nu weer met enkele banken in gesprek te zijn nadat hij samen met een partner de technische aspecten heeft laten onderzoeken. Volgens Roos is Interpay niet de enige marktpartij meer. Horecaondernemers hebben in juni nog overwogen Interpay massaal aan de kant te zetten voor het verwerken van betalingen met creditcards. En de banken kregen eerder dit jaar een geldstraf omdat ze de verkoop van betaaldiensten aan winkeliers exclusief via Interpay regelden. Inmiddels worden de contracten niet meer met Interpay, maar met de afzonderlijke banken afgesloten.

Roos verwacht ook dat acties van de Consumentenbond effect zullen sorteren. Die heeft op internet een meldpunt geopend voor gedupeerden en wil zo kijken hoe groot de schade is. “Er wordt veel te weinig aan pinpasfraude gedaan,” zegt Roos.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!