Deel dit artikel
-

Toch belangstelling banken voor tweecode pinsysteem

Zijn uitvinding werd vorig jaar nog door Interpay en de banken afgeschoten, maar de Haarlemse fotograaf en uitvinder Jantoon Roos zegt nu serieus met banken in gesprek te zijn over een tweecode pinsysteem voor bankautomaten en benzinestations.

Het systeem Code2 maakt gebruik van twee pincodes per pas. Daardoor wordt misbruik geminimaliseerd. Bij het pinnen wordt eerst de ene code ingevoerd, en bij de daaropvolgende pinbeurt de andere code. Een dief kan telkens maar een van de codes afkijken, en kan niet pinnen zonder de tweede code te weten.

Roos, die zich normaal bezighoudt met ’corporate media’ via zijn bedrijf Otherway, kwam op het idee nadat de pinpas van zijn vrouw werd gestolen en 2.000 euro van de bankrekening verdween. Vorig jaar presenteerde Roos zijn vinding al aan de banken en Interpay, de organisatie voor interbancair betalingsverkeer, maar die zagen er niets in. Interpay vindt het systeem nog steeds gebruiksonvriendelijk: veel mensen hebben al moeite met het onthouden van één pincode. Volgens Roos valt dat wel mee; men kan ook zijn geboortedatum als tweede pincode gebruiken.

Roos is bezig een bedrijf op te richten om zijn vinding te kunnen vermarkten. Onduidelijk is nog hoe de licenties verleend zullen worden. Maar om het systeem in te voeren zijn volgens Roos minimale aanpassingen vereist. “Bankpassen hoef je niet te vervangen en leesapparatuur niet open te schroeven, alleen met software moet je het een en ander wijzigen. Betaalautomaten zou je met een simpele software update geschikt kunnen maken voor het systeem.”

Roos zegt nu weer met enkele banken in gesprek te zijn nadat hij samen met een partner de technische aspecten heeft laten onderzoeken. Volgens Roos is Interpay niet de enige marktpartij meer. Horecaondernemers hebben in juni nog overwogen Interpay massaal aan de kant te zetten voor het verwerken van betalingen met creditcards. En de banken kregen eerder dit jaar een geldstraf omdat ze de verkoop van betaaldiensten aan winkeliers exclusief via Interpay regelden. Inmiddels worden de contracten niet meer met Interpay, maar met de afzonderlijke banken afgesloten.

Roos verwacht ook dat acties van de Consumentenbond effect zullen sorteren. Die heeft op internet een meldpunt geopend voor gedupeerden en wil zo kijken hoe groot de schade is. “Er wordt veel te weinig aan pinpasfraude gedaan,” zegt Roos.

Deel dit bericht

5 Reacties

Bram

Ik betwijfel of dit wel een verbetering is. Behalve dat ik denk dat dit een (te) dure wijziging is (alhoewel het van de buitenkant een paar makkelijke veranderingen lijken, denk ik dat er intern heel veel moet gebeuren), betwijfel ik ook of het wel veel effect heeft. Je bestrijd hier wel een vorm van diefstal (pinpas fraude) gedeeltelijk mee, maar werkt een andere ook weer in de hand. Met twee codes is de kans een stuk groter dat mensen deze 2 codes gaan opschrijven en bewaren bij hun pinpas. Als dat gaat gebeuren, wordt het stelen van een portemonnee opeens een stuk interessanter.

VORTUS

Dit idee is echt weer een idee wat leuk lijkt als je het verzint, maar als je er goed over nadenkt erg dom, en achterhaald.zoals al eerder is gezegd gaan mensen inderdaad de pincodes opschrijven. of ook leuk ze schrijven hem niet op en weten niet meer met welke pincode ze de laatste keer hebben gepint(was het nou 1435 of 5643 of ?? ook oudere mensen zijn hiermee niet geholpen die hebben vaak al moeite met een pincode laat staan 2 .zeker in de eerste instantie krijg je een hoop verwarring doordat je 8 cijfers makkelijk door de war haalt.Frause preventie is en blijft een zaak van goed opletten ,welke techniek je ook gebruikt de mens is en blijft de zwakste schakel.Bovendien word de meeste fraude gepleegd met valse pasjes en dat is nog altijd een probleem van de banken omdat ze met een simpele magneetstrip werken en die dus erg gemakkelijk is te kopieren .Dus banken inplaats van mijn geld te besteden aan achterhaalde technieken ga eens wat verder kijken dan de neus lang is en investeer het geld liever in een techniek die toekomst heeft en ga niet verder borduren op een onbetrouwbaar systeem dat er echt niet beter van word met 2 codes 😉

jan

beter nog zou een unieke pincode per keer zijn, en dan hoe langer hoe beter :-), een beetje onzinnig ideedus, banken zijn wel al bezig met een alternatief, EMV genaamd, werkt met een chip ter identificatie, dus is moeillijker te copieren (en heeft nog wat andere nuttige snufjes), interpay ziet hier ook al het voordeel niet van in, en hoewel dit op langere termijn verplicht gaat worden blijft interpay holeploos achterlopen.

Bram

Ik zou EMV en het "tweecode" systeem niet over een kam willen scheren. Ten eerste is EMV een standaard die ontwikkeld is door verschillende grote bedrijven (Eurocard, Mastercard en VISA als ik het zo even uit mijn hoofd goed doe). Terwijl het "tweecode" systeem een bedacht alternatief is dat niet echt doorgedacht is. (Ik ben van mening dat het tweecode systeem een oplossing is die lijkt alsof hij veiligheid toevoegd maar als je even doordenkt niets toevoegd aan de veiligheid van de pinpas, EMV daarentegen voegt wel degelijk veiligheid toe, plus mogelijkheden om extra veiligheid in de toekomst op een makkelijk uniforme manier toe te voegen.) Ten tweede is EMV een platform waarop transactie systemen gemaakt kunnen terwijl het "tweecode" systeem een soort pleistertje is om op een wond te plakken. (Voor de technici onder ons, EMV is een extensie van het standaard Smartcard platform (niet globalplatform) die extra mogelijkheden bied gericht op financiele systemen.)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond