Toenemende concurrentie voor Yahoo

Yahoo heeft last van toenemende concurrentie op de online advertentiemarkt. De winst van het grootste webportaal ter wereld daalde afgelopen kwartaal dan ook flink ten opzichte van een jaar geleden. Yahoo ziet partijen vooral kiezen voor goedkopere online advertentiemogelijkheden. Om het tij te keren wil het bedrijf zich nu meer gaan richten op sociale netwerken, video en mobiel. Daarnaast verwacht het bedrijf dat met de introductie van een nieuw systeem voor het plaatsen van advertenties bij zoekresultaten, betere resultaten worden bereikt.
Hoewel Yahoo zich tegenwoordig profileert als het sociale alternatief voor partijen als Google, weet het bedrijf zijn sociale karakter nog niet om te zetten in financiële resultaten. Vorig jaar kocht Yahoo de toonaangevende sociale diensten Del.icio.us (bookmarking) en Flickr (foto’s). Begin dit jaar lanceerde het bedrijf Yahoo! Answers, dat ondertussen zo’n 60 miljoen gebruikers heeft. Over die laatste dienst zei Semel onlangs in een interview: “Als Answers was opgericht door twee jongens in een garage zou er erg veel persaandacht voor zijn geweest.”
Hoewel Yahoo sterke troeven in handen heeft, weet het bedrijf zijn ‘sterktes’ nog niet om in te zetten in resultaten, gaf Semel toe in een mondelinge toelichting bij de bekendmaking van de kwartaalresultaten. “Ik ben ontevreden over onze financiële resultaten en we doen ons best deze te verbeteren.” Yahoo behaalde afgelopen kwartaal een winst van 159 miljoen dollar. Vorig jaar was dat in dezelfde periode 254 miljoen dollar. De omzet van het bedrijf was een kleine 1,60 miljard dollar en nam met zo’n 20 procent toe vergeleken met vorig jaar. Dat is minder dan analisten hadden verwacht.
De tegenvallende resultaten worden mede veroorzaakt door het terugtrekken van een aantal grote adverteerders uit de financiële en autobranche.
Yahoo werkt al een behoorlijke periode aan een nieuw systeem voor het plaatsen van advertenties bij zoekresultaten, Project Panama. De inkomsten uit zoekadvertenties zullen flink stijgen als dit systeem in gebruik is genomen, verwacht Semel. Een eerste groep partners en adverteerders maakt al gebruik van het systeem. Tegen het einde van het jaar verwacht Yahoo dat álle klanten van het systeem gebruikmaken. Pas dan wordt ook een nieuwe advertentieveilingmethode geïntroduceerd.
De aandelenkoersen van Yahoo daalden direct na de bekendmaking van de kwartaalresultaten flink, maar stegen daarna weer met enkele procenten. Analisten verklaren die stijging door de hoge verwachtingen rondom het nieuwe advertentiesysteem.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond