Deel dit artikel
-

Top 10 adverteerders kwistig met mediabestedingen

KPN (-2,7 procent) en Beiersdorf (-12,3 procent) adverteerden in 2009 minder dan in 2008. Bij de rest van de adverteerders uit de top 10, werden hogere bruto mediabestedingen geregistreerd voor 2009 in vergelijking met het voorgaande jaar.

Dat blijkt uit onderzoek van Nielsen naar de bruto mediabestedingen voor producten en diensten in Nederland.

De top 5 van de big spenders onder de adverteerders, bleef in 2009 hetzelfde. Unilever, KPN, Procter & Gamble, L’Oréal en Albert Heijn beknibbeleden geen van allen op de mediabestedingen.

Unilever adverteerde vorig jaar 9,3 procent meer dan in 2008. Deze stijging werd in het tweede kwartaal ingezet. In het vierde kwartaal werd er 27,5 procent meer geadverteerd.

Ten opzichte van heel 2008 zijn Schuitema, Coca Cola Nederland en Kruidvat Retail nieuw in de top 10. Zij nemen respectievelijk de zesde, zevende en tiende plek in.

Online display

De totale bruto mediabestedingen voor online display kenden het afgelopen jaar een daling van 9 procent. Bedrijven vervangen nog steeds de traditionele buttons, banners en pop-ups voor tekstadvertenties. Uit het onderzoek kwam naar voren dat de totale bruto mediabestedingen (online en offline) voor producten en diensten in Nederland het afgelopen jaar met 3,1 procent (193,2 miljoen euro) daalden tot iets meer dan  6 miljard euro. In het vierde kwartaal was een kleine stijging van 0,9 procent zichtbaar.

Nielsen heeft geen beschikking over vergelijkende data voor andere online advertentievormen. De Google-cijfers worden bijvoorbeeld niet meegenomen omdat deze niet worden vrijgegeven. Affiliate marketing zit wel in de cijfers, maar is ondervertegenwoordigd. Om een beter beeld te kunnen geven is het onderzoeksbureau begin vorig jaar begonnen met een nieuwe registratie waarin ook andere vormen van online advertenties worden meegenomen. Op dit moment is er voor die vormen nog geen vergelijkende data van voorgaande jaren om een daling of stijging aan te geven.

De netto media bestedingen worden afgeleid van de jaarcijfers die IAB Europe laat onderzoeken door PwC. Hierin worden categorieën als classifieds, search en e-mail wel al langer meegenomen.

Teruglopende bestedingen

Vrijwel alle mediumtypen hadden te maken met teruglopende bruto mediabestedingen. Opvallend is dat de bruto mediabestedingen in dagbladen met 880 miljoen euro op exact hetzelfde niveau uitkwamen als een jaar geleden. Hiervoor heeft Nielsen geen verklaring. "Wij doen enkel de constatering." Publiekstijdschriften hadden te maken met een daling van ruim 16 procent, terwijl vaktijdschriften de bruto mediabestedingen met bijna 20 procent zagen dalen.

Ten opzichte van een jaar eerder zijn de bruto mediabestedingen aan televisie in 2009 licht gedaald met 0,7 procent.  Drie mediumtypen noteerden een groei over heel 2009: folders met 2,4 procent, sponsored magazines met 3,0 procent en bioscoop met 3,6 procent.

Bron foto: trialsanderrors (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond