Deel dit artikel
-

‘Totale focus op conversie en terugkerende klanten’

[VIDEO] Pieter van der Does signaleert in e-commerce een grote ontwikkeling: “De totale focus op conversie, terugkerende shoppers en verhogen van de waarde van de transactie.” Zijn betaalbedrijf Adyen heeft als weinig anderen zicht op de stand van de elektronische handel in de wereld.

Webwinkels in binnen- en buitenland beginnen zich te gedragen als winkels en ketens uit de bakstenen wereld. Heel gebruikelijke zaken worden als nieuw geïntroduceerd bij webshops: focus op de klant en diens koopgedrag.

In een video-interview met Gijs Vroom van Emerce schetst directeur Pieter van der Does van payment provider Adyen de markt waarin zijn bedrijf zich begeeft.

“De volgende generatie payments kijkt naar conversie. Je moet niet zo veel mogelijk betaalmethoden aanbieden, want dat schrikt klanten af. Het kan vaak zo zijn dat je maar een paar betaalmethoden aanbiedt, maar dan wel degenen die het best bij je doelgroep passen”. Dat weet de winkelier enkel als hij doorlopend test en onderzoekt hoe zijn publiek zich gedraagt.

Alhoewel Adyen al redelijk wat transacties via mobiele telefoons afhandelt, staat de techniek qua algemene acceptatie nog in de kinderschoenen. “Er wordt nog heel erg gezocht naar de modellen”, welke partij mobiel betalen hoe inzet. Achter de schermen woedt nog het machtspel tussen banken, telecombedrijven, internetpartijen en andere belanghebbenden. De verhoudingen zijn nog niet uitgekristalliseerd.

*) Pieter van der Does is een van de vijf genomineerden voor een LOEY Award 2011

 Foto: Steven Depolo (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

Bas

“Je moet niet zo veel mogelijk betaalmethoden aanbieden, want dat schrikt klanten af. ” 
Leuke stelling, maar waarop deze gebaseerd is vraag ik me toch wel af! Alle artikelen die ik hierover de laatste 10 jaar heb gelezen (en die op onderzoek van diverse onafhankelijke partijen gebaseerd zijn) wijzen keer op keer uit dat het aambieden van de meest gangbare beyaalmiddelen van groot belang is.  Ik raad iedere Nederlandse webshop aan om tenminste Ideal, Bankoverschrijving, Paypal of Creditcard, achteraf
betalen op factuurbasis (of anders rembours) aan te bieden. Veel meer kan bijna niet, maar minder zou ik ook niet aanraden.. De meest gangbare betaalmiddelen aanbieden is van essentieel belang en doelgroep onafhankelijk. Dat is mijn stelling, en dat zal ook nog wel even zo blijven vrees ik…

Gert-Jan Munneke

Leuk interview!

@bas: Je kan dit alleen maar weten door te testen, testen en testen; zoals Pieter zegt. Elke andere bewering is per defenitie onjuist, n=1. Alleen jou bezoekers gezamelijk weten het antwoord op deze vraag.

Bastiaan

“De totale focus op conversie, terugkerende shoppers en verhogen van de waarde van de transactie” wordt genoemd als een grote ontwikkeling. Het lijkt mij eerder de core business van iedere online ondernemer, en niets nieuws.

Jeoren

Interessant, maar ook niet meer dan logisch. Wij zijn ook een steeds grotere verschuiving; conversie optimalisatie wordt voor steeds meer bedrijven een focuspunt. En terecht. De business wordt eindelijk volwassen, want hoe lang houden ‘traditionele’ winkels zich al wel niet bezig met optimale winkelinrichting/indeling. Hier valt gewoon nog heel veel winst te behalen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond