TradeDoubler: nu al evenveel omzet als geheel vorig jaar

Online advertisingbureau TradeDoubler noteerde in het eerste kwartaal van dit jaar evenveel omzet als het gehele vorig jaar. Op basis daarvan formuleerde het een optimistische voorspelling voor de rest van het jaar. Het verwacht nu een omzetgroei van "ten minste" 200 procent. Grote nieuwe klanten als Dell en eBay dragen bij aan de snelle groei, aldus Jeroen Kramer, de managing director voor Nederland.
Het aantal transacties is in het eerste kwartaal verdubbeld, meldt TradeDoubler . Onder transacties wordt verstaan de unieke bezoekers, het aantal leads en de verkoop die de reclame de adverteerder oplevert. Het zijn de criteria die adverteerders hanteren en waarvoor ze betalen, wanneer ze een campagne plannen via TradeDoubler. Het bureau hanteert meer een dm-aanpak binnen online marketing, dit in tegenstelling tot bureaus die de nadruk leggen op het vestigen van een merk (branding).
TradeDoubler werkt ondermeer met affiliates, sites die namens TradeDoubler reclame van adverteerders plaatsen en betaald krijgen voor iedere transactie die daaruit voortvloeit. Voor deze sites werden de activiteiten in het eerste kwartaal ook lucratiever, aldus het bedrijf. Het zegt 35 procent meer betaald te hebben aan zijn affiliates in vergelijking met het voorgaande kwartaal.
De hoofdvestiging van TradeDoubler in Zweden laat weten "ten minste" 200 procent omzetstijging voor het bedrijf te verwachten dit jaar, deze voorspelling volgt op de gunstige resultaten voor het eerste kwartaal. De omzet daarin lag even hoog als voor geheel vorig jaar, aldus het bedrijf. Het bedrijf maakt in zijn geheel nog wel verlies, nettowinst wordt rond september verwacht. Voor zijn 'merchants' verwacht TradeDoubler dit jaar een omzet van 100 miljoen euro te kunnen bereiken.
Sinds vorig jaar heeft het Zweedse bureau zijn Europese netwerk uitgebreid met een Nederlandse vestiging, recent kwamen daar ook kantoren in Ierland, Oostenrijk en Italië bij. Het totaal aantal vestigingen in Europa is momenteel twaalf. Managing director Jeroen Kramer van de Nederlandse vestiging zegt dat het bedrijf recent enkele grote klanten wist te werven, waaronder eBay en Dell, waarmee de groei een stimulans kreeg. "Je ziet dat andere adverteerders dan ineens volgen." Nederland ontloopt in zijn omzet en winst de andere landen "niet veel", aldus Kramer, "we maken een inhaalslag." Het zijn met name landen als Duitsland en Engeland waar TradeDoubler veel omzet weet te behalen.
Bewijzen de resultaten dat een direct-marketing aanpak effectiever is binnen online advertising? "Ik zal nooit het cpm-model verwerpen, het heeft zeker zijn rol", zegt Kramer. (Bij het cpm-model wordt een bedrag betaald voor duizend vertoningen van een banner, het is meer gericht op verhogen van merkbekendheid.) "Je ziet dat adverteerders op internet beide trajecten volgen, enerzijds branding anderzijds bijvoorbeeld een cost-per-lead programma (betaling naar het aantal nieuwe 'klanten', JH). Dat botst weleens, zegt Kramer, met name over de vraag welke methode het meest geschikt is voor een bepaalde campagne.
TradeDoubler claimt een doorklik- en responspercentage van gemiddeld 3,3 procent. Dat is vrij hoog. Kramer: "Het is inderdaad aanzienlijk meer dan bij een banner, waar het klikpercentage momenteel rond de 0,3 procent ligt. De reden is dat de affiliates waar we mee samenwerken gebaat zijn bij het verhogen van de respons. Ze maken daar meer werk van door de banner te plaatsen op achterliggende pagina's, die meer aansluiten bij de adverteerder. Ze plaatsen banners ook niet zo snel op de homepage, die is geschikter voor branding." Ook werken de affiliates vaak met content om mensen te verleiden naar de site van een adverteerder te laten klikken, zegt Kramer.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
6 Reacties
Frans Jan Boon
Na tegenvallende resultaten van o.a. BeFree en Commission Junction en onduidelijkheid rondom Mbuyu, eindelijk eens goed nieuws in affiliate marketing land.
elchiefz
Dit is leuk nieuws. Het beste nieuws in affiliate land vond ik de merger tussen BeFree en ValueClick. Die combinatie is volgens mij goud waard.
Kees van Gennip
De hoge klikratio ontstaat met name doordat affiliates zelf op de banners klikken. Doordat tradedoubler in relatie tot andere bureaus (netdirect, etc.) een tweederangs netwerk van sites heeft, zijn de vergoedingen ook veel lager: bij tradedoubler ligt de gemiddelde vergoeding per klik op een dubbeltje, bij bijna alle andere partijen 6 á 7 keer zo hoog. De sites die tradedoubler in portefeuille heeft, zouden niet eens door de aanmeldprocedure bij netdirect komen. Ook als je 3 bezoekers per dag hebt kun je nog een tradedoubler accountje aanmaken. Maar goed, de cijfers liegen niet (neem ik aan), dus op deze wijze kan het dus ook prima.
Jeroen Kramer
Graag wil ik een klein doch niet onbelangrijk ding rechtzetten in het artikel. Wij verwachten dit jaar 100 miljoen omzet voor onze merchants te genereren, dus niet zelf. Was het maar waar, zover zijn we helaas nog niet. Dat vanaf september geheel TradeDoubler winstgevend zal zijn, is wel waar. Eind dit jaar zullen ook onze eigen omzetgegevens gepubliceerd worden. Ook een reactie op Kees van Gennip. Die hoge clickratio komt absoluut niet tot stand doordat affiliates zelf op de banners klikken. Dat wordt door ons geavanceerde meetsysteem direct als een error herkend. Ik begrijp ook niet waar die opmerking vandaan komt. De gemiddelde publieke vergoeding ligt inderdaad op een dubbeltje, maar daarnaast worden er juist met grote partijen andere prijsafspraken gemaakt (wat ook geldt voor partijen met specifieke doelgroepen die goede resultaten halen). Wij fungeren dan alleen als onafhankelijke derde partij die de resultaten meet en administreert. Ook bij TradeDoubler bevinden zich ook vele grote websites, alleen gaan wij daar uiterst discreet mee om. Dat ook de zeer kleine niche websites zich als affiliate kunnen aanmelden, klopt. Maar wat is daar mis mee? Voor veel van onze merchants geldt dat 90% van de omzet juist van die kleine websites komt. —— Redactie Emerce: De tekst is inmiddels aangepast op het eerste punt.
Jan Gerritsen
Hoe geavanceerd je systeem ook is, het is niet mogelijk een thuisgebruiker te onderscheiden van een ip adres dat hoort bij de affiliate. Dus is het wel degelijk mogelijk de ratio's te boosten
Karel Verdoorn
Ik ben partner bij Tradedoubler en ik heb ongeveer 50 bezoekers per dag. Hier wordt inderdaad geen probleem van gemaakt. Mijn site is een hobby van me maar in een maand heb ik toch ongeveer 30 euro verdiend, ik ben dus erg bij met Tradedoubler. Ik heb me ook aangemeld bij Netdirect en Resultonline maar die zijn inderdaad veel strenger met aannemen wat ik merkte. Ik ben dus alleen lid van TradeDoubler, maar Mbuyi is misschien ook iets om te proberen: een extra zakcent is nooit mis 😉