Deel dit artikel
-

Traditionele media was geen optie lancering Windows7

[VIDEO] Microsoft had voor de lancering van Windows7 onder geen beding traditionele media als tv en radio ingezet, ook niet als de eerste social media-campagne niet zou slagen. De actie is intern nu een succesverhaal bij Microsoft internationaal.

Dat zegt de marketingdirecteur van Microsoft Nederland Jacqueline Smit in een vraaggesprek met Ronnie Overgoor tijdens de Nationale Marketingdagen 2010.

De lancering van het besturingssysteem vond vorig jaar oktober plaats in het Groningse plaatsje Zevenhuizen. Er werd geen reclameruimte ingekocht op analoge media. Het bedrijf rekende op een golf van media-aandacht via social media zoals blogs, Hyves en Twitter.

Smit: “Bij de lancering van voorloper Windows Vista”, een smet op Microsofts blazoen “werd de betekenis van social media en vergelijkingssites al duidelijk”.

Het resultaat van de actie eind vorig jaar: “Met tien procent van het budget van Vista realiseerden we voor Windows7 het drievoudige resultaat.”

Ook als de lancering van de nieuwe software op social media zou mislukken dan zouden ook de ‘reparatieactiviteiten’ niet above the line, via traditionele media, hebben plaatsgevonden. Smit: “We werkten hierin met 6 à 7 externe bureaus samen. Het is belangrijk dat je zelf de regie houdt”.

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Hannov

Microsoft is een complete mislukkig op het gebied van marketing.  Men geeft onmogelijke namen aan producten (Windows Phone 7 Series, enkele weken na introductie al weer ingekort tot Windows Phone 7; wie noemt een nieuw model telefoon Kin, maar plaats op het toestel zelf het woord Windows Phone). Nog een voorbeeldje: MSN Search, toen Windows Live Search, daarna Bing. De offici?le naamgeving van Hotmail is ook al verwarrend. Is het nu Windows Live Hotmail of Hotmail ? Dan heb ik het nog maar niet over de business producten. Daar is de naamgeving helemaal een ramp.  Als het geen naam heeft, kun je het niet verkopen. Zelfs dat basis principe schijnen die volledig incompetente malloten bij MS niet te begrijpen.

tom

Het is te makkelijk om altijd tegen Microsoft aan te schoppen. Maar deze actie waarvan ik wel iets heb meegekregen… wat zijn de cijfers… hoeveel mensen zijn bereikt.. en wat was het doel vooraf.

Joost

Wat deze case voor mij vooral bewijst is dat een goed product aan de basis staat van het (elk) succes. Resultaten die genoemd worden hebben m.i. ook vooral te maken met een positieve productervaring. En dat merk je inderdaad in social media. Wat de campagne gedaan heeft is dat een klein duwtje in de rug geven door 1000 mensen te laten proberen. Er wordt gesproken over het drievoudige resultaat. Ten opzichte van wat? De Vista introductie? Dan hadden ze er bij MS veel meer uit kunnen halen als ze wat in zichtbaarheid hadden geinvesteerd. Via wat voor media dan ook. Of is dit de luiheid (excusez le mot) van een marktleider met zo'n enorme installed base en gebundelde verkoop? Ik ben niet actief op zoek naar vervanging van mijn Apple en heb dus niets meegekregen van de komst van W7. Of gaan ze er bij MS bij voorbaat van uit dat ze mij niet meer terug kunnen winnen? Hoe verhouden de resultaten zich tot landen waar wel een 'traditionele' campagne is gevoerd? En als ik Ronny was geweest had ik ook even gevraagd naar die rare TV campagne voor Internet Explorer. Waar was dat dan wel voor nodig dan?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond