Deel dit artikel
-

‘Travix streeft KLM voorbij als grootste online reisbedrijf in Nederland’

Travix realiseerde in 2015 een online omzet onder Nederlandse klanten van 700 miljoen euro en is daarmee KLM voorbijgestreefd (550 miljoen euro). Dit blijkt uit de Travel Top 30 van Twinkle die vandaag is gepubliceerd. Op de derde plek staat TUI Nederland met een online omzet van 530 miljoen euro.

De nummer één notering van Travix is opvallend, omdat het moederbedrijf van onder andere Vliegwinkel.nl en CheapTickets.nl vorig jaar nog op de zesde plek stond met 222 miljoen euro. Een woordvoerder van Travix laat weten geen uitspraken te doen over het genoemde bedrag. “Wij hebben geen exacte cijfers gedeeld met Twinkle, zij hebben op basis van het jaarverslag een inschatting gemaakt.”

Wel stelt Travix in diplomatieke bewoordingen dat het Nederlandse marktaandeel niet juist is ingeschat. “Naast onze mooie groei op de Nederlandse markt, hebben wij de laatste jaren ook erg hard gewerkt aan onze mondiale expansie. Wij zijn van vijftien landen naar 29 landen gegroeid en plannen eind dit jaar actief te zijn in 35 landen. Een paar jaar geleden had onze omzet op de Nederlandse markt uiteraard nog het grootste aandeel in de totaalomzet.”

KLM’s online omzet vanuit de Nederlandse markt werd vorig jaar op 533 miljoen euro geschat. Dit jaar staat de luchtvaartmaatschappij zoals gezegd op 550 miljoen euro. Een relatief bescheiden stijging, die volgens KLM niet klopt. “Online groeien we double digit.”

Twinkle laat desgevraagd weten dat de schattingscriteria dit jaar anders zijn en dat de verschillende jaargangen daarom niet met elkaar te vergelijken zijn.

TUI: KRAS en nieuwe merknaam succesvol

TUI heeft wel gewoon meegewerkt aan de lijst. De omzet van de nummer drie is gestegen van 449 miljoen euro in het kalenderjaar 2014 naar 530 miljoen euro in 2015. Dit komt vooral doordat KRAS het heel erg goed doet en de naamswijziging van Arke naar TUI een groot succes is gebleken, aldus TUI.

In totaal zetten de dertig reisbedrijven zo’n 4,9 miljard om aan online reisboekingen. Travix, KLM en TUI Nederland nemen daarvan meer dan een derde voor hun rekening.

Nieuw in de top-10 is Corendon, die de achtste plek bezet met 210 miljoen euro, net achter Thomas Cook Nederland (250 miljoen). Dat is nog zonder de omzet van Stip Reizen, het bedrijf dat Corendon dit jaar aankocht en in de lijst op de dertigste plek staat met 25 miljoen euro.

De Travel Top 30 van Twinkle wordt gelijktijdig gepubliceerd met de jaarlijkse Twinkle 100, het algemene e-commerceoverzicht van de Nederlandse markt.

Deel dit bericht

3 Reacties

Mark

Als beide partijen aangeven dat de gegevens niet kloppen, waarom zou je dit dan uberhaubt publiceren?

Norbert

Lijkt erop dat veel omzet hier dubbel wordt geteld. Als cheaptickets een (KLM) ticket verkoopt, zien ze het totale bedrag waarvoor ze het verkopen als omzet. KLM ziet dat deel wat zij ervan over houden ook als omzet. Appels met Peren.

Bas

ik ben helemaal mee eens met Norbert dit is appels met peren vergelijken. commissie omzet op tickets is de echte omzet van Travix dus deel maar door 10. En waar staat Booking.com met 1.000.000 reserveringen per dag. Ook al zou daarvan een klein gedeelte Nederlandse Boekers zijn veruit de grootste…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond