Deel dit artikel
-

Trend in retail: kortingsbonnen op mobiel

Niet mobiel prijsvergelijken, niet QR-codes scannen, noch shoppen. De populairste activiteit met mobiele telefoons in fysieke winkels is simpel: kortingsbonnetjes verzamelen en inwisselen aan de kassa.

Dat laat een onderzoek in Amerika van Nielsen zien. Veertig procent van de mensen met een smartphone trok zijn telefoon wel eens in de supermarkt, het warenhuis of een kledingzaak voor een digitale bon. Via zijn scherm, NFC of bluetooth wappert hij in dit soort winkels met een bonnenboekje.

De scenario’s over de rol van een smartphone in de retail zijn wel bekend, maar de marktonderzoeker weet deze nu te kwantificeren naar type winkel.

Zo blijkt dat men recensies overwegend leest in elektronicawinkels. In een supermarkt, meubel- of kledingzaak of kantoorboekhandel speelt dit amper een rol. Ook QR-codescanners zijn handige linkjes naar het digitale domein, maar in de praktijk worden ze enkel gebruikt in elektronicawinkels en warenhuizen. Elders komen ze amper aan bod, vermoedelijk omdat de winkelier het nut ervan niet inziet.

Google is in Amerika een van de voortrekkers met de koppeling van mobiele dragers met de retail. De app Wallet is een programma dat bankkaarten, creditcards en bonnenboekjes vervat in een moderne uitvoering van de portefeuille. Dit is vooralsnog enkel een Amerikaanse aangelegenheid die stad voor stad wordt uitgerold.

Het bedrijf deelde tijdens het Mobile World Congress in maart zijn eerste ervaringen met Wallet over 2011. Daaruit bleek, niet verrassend, dat het overwegend voor kleine, snelle aankopen wordt gebruikt. In bijna de helft van de gevallen wordt de app gebruikt bij ‘convenience stores’ en bij fastfoodrestaurants. Rond de tien procent van de gebruiksscenario’s speelt zich af bij retailzaken.

Foto: kodomut (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

Jelle van der Bij

Hoewel ik geloof in de trend is deze volgens mij nog niet zo groot als hier nu gesuggereerd wordt. Hoe ik de gegevens interpreteer is dat 40% van de mensen die aangeven een mobieltje te gebruiken bij het shoppen in winkels, dit deed om een coupon te gebruiken. Dat zou iets anders betekenen dan 40% van de mensen met een smartphone.

Verder vind ik de gegevens erg interessant en verwacht ik ook wel een verschuiving van elektronica zaken naar andere winkels als de massa mobiele kortingsbonnen gaat gebruiken.

Jean-Jacques Lasseur

Voor een goede indruk zou je het verschil tussen Amerika en Nederland in het gebruik van fysieke coupons mee moeten wegen. In Amerika is het gebruik van coupons veel meer ingeburgerd.

Bart

re-tail en e-tail gaan < 5 jaar volledig in elkaar over. Fysieke winkels zijn met name nog nodig als distributiepunt voor food. Non-food winkels worden kijkshops, demo- / experience centers. Al de andere processen worden web-based, web-driven.
Dat betekent iig dat binnensteden weer bewoond gaan worden.

Douwe

Twee punten;
Ten eerste is zoals Jean-Jacgues stelt het verschil in culturen te groot om dit naar Nederland door te trekken. Mijn tante uit Amerika had een speciale coupons portemonnee. Dat is in de cultuur verzonken.

Ten tweede als reactie op Bart, binnen 5 jaar zullen de fysieke winkels nog niet verdwenen zijn. Voor veel Nederlanders blijft shoppen een favoriete vrije tijdsbesteding. En voor fashion, sport en duurdere consumptie goederen blijft winkel een het fysieke product zien/voelen en ruiken een noodzaak.

Maar dat er veel gaat en moet veranderen is wel duidelijk. En die verandering zal zeker richting demo / experience shopping gaan. Dat ben ik dan weer helemaal met Bart eens.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond