Deel dit artikel
-

AVROTROS Radar waarschuwt voor misleidende waardebon-winacties

Bedrijven als MyMobia (PlayMobia), Genji en Conversion Factory zitten achter dubieuze waardebon-winacties die als enig doel lijken hebben om consumenten zo lang mogelijk aan de telefoon te houden, vanzelfsprekend tegen een duur tarief. Dat blijkt uit onderzoek van AVROTROS Radar.

Consumenten worden vaak via spam benaderd. In de meeste gevallen worden ze verleid om mee te doen een telefonische quiz. Via een 0909 nummer worden vervolgens zo’n 300 simpele vragen voorgelegd voor 90 cent per minuut.

Er zijn ook waardebon-acties die een duur SMS-abonnement proberen te verkopen, of die consumenten aan zoveel mogelijk proefpakketten en abonnementen proberen te helpen.

In veel gevallen worden namen van bekende ketens gebruikt, zoals HEMA, Apple, Action, IKEA, Jumbo en Kruidvat. Veel merken en bedrijven distantiëren zich nadrukkelijk van deze e-mails.

De kleine lettertjes onderaan de actie-website vermelden doorgaans wel dat deze niet gelieerd is aan het genoemde bedrijf of merk. Dat weerhoudt de makers er echter niet van om vertrouwde logo’s te gebruiken en foto’s te tonen van de desbetreffende winkels, constateert AVROTROS Radar. Het programma heeft via Facebook allerlei voorbeelden verzameld.

Ook worden foto’s getoond van blije mensen die een prijs hebben gewonnen, vaak zijn dat foto’s die gewoon van internet zijn gehaald. Of deelnemers ook daadwerkelijk iets hebben gewonnen is niet bekend.

AVROTROS Radar adviseert om de misleidende e-mails aan te melden bij Spamklacht.nl. Het afmelden van de spam wordt ontraden.

Deel dit bericht

2 Reacties

A. van Buuren

via email ontvangen een prijs te kunnen winnen 300 euro bon van Gamma Holding prijs via het mailadres

lia tekol

hoe kom ik van al die spam rommel af in mijn postvak?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond