Uber met API dieper in e-commerce

Het Uber van de nabije toekomst is een bedrijf dat zich niet per se op persoonsvervoer richt, maar duidelijk ook op de e-commercesector. Supersnelle aflevering van online bestellingen bij lokale webwinkels wordt het nieuwe speelveld van de vervoersapp.

Dat wordt duidelijk uit Ubers toelichting op de publicatie van de API van UberRUSH.

Hiermee stapt het bedrijf in wezen in de markt van lokaal werkende koeriers. Het lijkt erop dat ook fietskoeriers hierop kunnen aanhaken.

Duizenden lokale bedrijven in New York, Chicago en San Francisco maken sinds de lancering van de pilotperiode gebruik van UberRUSH. Met de API kunnen zij Uber-aflevering standaard opnemen in de checkouts van hun webwinkels. Uber wordt gewoon van de bezorgopties naast, vertaald naar Nederland, PostNL, DHL Parcel en bijvoorbeeld de eigen koerier van de shop.

Bedrijven die de API als een van de eersten inzetten zijn: T-Mobile voor thuisbezorging van nieuwe mobieltjes, 1800flowers voor bloemen, kledingwinkel Nordstrom, lokale winkels die zijn aangesloten op Google Express en restaurants die zijn aangesloten op EatStreet, Olo, Noodles & Company en Which Wich.

Dat Uber serieus is over zijn e-commerceambities blijkt uit het feit dat het werk aan SAP-integraties. Daardoor kan het zijn logistieke bemiddelingsdienst integreren in de processen van grotere organisaties.

Foto: Kurman Communications (cc)

2 Reacties

Ze zullen wel moeten, want met 10 jaar rijden al die auto’s zelf en zijn ze hun bestaansrecht verloren. Raar eigenlijk dat een bedrijf waarvan we weten dat het businessmodel eindig is zo’n absurde waardering krijgt.

Investeer dan in het bedrijf (ik noem een Tesla) wat die zelfrijdende auto’s aan het maken is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug