Deel dit artikel
-

Ubisoft als eerste met ‘volgcampagne’ in social media

Spelmaker Ubisoft beproeft een nieuw reclameconcept voor het spel Assassin’s Creed Brotherhood. Om het campagneverhaal te volgen, wordt de consument tussen verschillende social mediasites heen en weer gestuurd. “Ik denk dat dit nog niet eerder is vertoond”, aldus Marcel Keij, Marketing Director Benelux bij Ubisoft.

De Europese campagne wordt uitgevoerd via een geïntegreerde benadering via verschillende social media-sites. Keij: "We zien dat social media een enorme vlucht neemt, daarom hebben we gekozen voor een benadering op deze manier. We laten alles in elkaar overlopen."

De campagne, ontwikkeld door het Franse bureau Biborg Interactive, speelt zich af vanuit het gezichtspunt van de hoofdpersoon in de game, de Italiaanse edelman Ezio. De speler van de campagnegame wordt via interactieve spelelementen en videobeelden door diverse sociale media geleid. Via een banner op YouTube naar de website van MSN en weer richting YouTube. Onderweg wordt het verhaal van de game uitgelegd. Op Facebook kan de gamer vrienden toevoegen aan een eigen Brotherhood. Na de laatste doorklikmogelijkheid eindigt de speler op MSN waar hij zijn vrienden uit de Brotherhood weer kan oproepen. De campagne, die op 16 november van start gaat, eindigt op MSN met een uiting waarin de releasedatum en het artwork van Assassin’s Creed Brotherhood naar voren komt.

Volgens Keij is een dergelijke benadering nog niet eerder vertoond. "Zeker niet in de entertainmentwereld. Vaak koop je een bannertje hier of een displayadvertentie daar. Wij laten de consument een hele route doorlopen."

De campagne, die ook een tv-element kent, moet awareness creëren bij de doelgroep van 15 tot en met 35 jaar. Assassin’s Creed Brotherhood moet een van de drie games zijn die een mainstream gamer koopt in deze periode. "Ik denk dat deze campagne toegevoegde waarde geeft voor bereiken van een mainstream groep, normaal doe je dat met tv. Tv zal je altijd nodig hebben voor bereiksopbouw, maar het zapgedrag is enorm. Terwijl bijna iedereen tegenwoordig altijd online is. Dit moet er gewoon bij", aldus Keij.

Hij beseft dat mensen bij een dergelijk traject online ook kunnen afhaken. "Maar dan nog heb je een langere ervaring dan bij een tv-commercial. Bovendien, op tv heb je bij RTL 4 een groot bereik, maar mis je de mensen die SBS6 kijken. Het is gewaagd om een dergelijk lange campagne te voeren waarbij je continue heen en weer wisselt tussen YouTube, MSN en Facebook. We hopen dat we mensen triggeren, waardoor ze doorgaan en waarmee we ze langer vasthouden"

Over het campagnebudget kan Keij geen uitspraken doen.

De online media inzet en strategie wordt voor Nederland door Depascor Media geëxecuteerd.

Deel dit bericht

1 Reacties

Rens

Niet als eerste. Vodafone deed dit al eerder:  http://www.theyouflickinmyhyvefacechase.nl/  

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond