Deel dit artikel
-

Uitgesteld tv kijken in opmars, maar niet bij SBS

Een kleine 2 procent van de tijd die we tv kijken, wordt besteed aan ópgenomen programma’s. Live tv verliest het steeds vaker van on demand-video op digitale tv. Hoewel SBS Nederland als entertainment-leverancier hiervan kan profiteren, kiest het bedrijf ervoor 10 procent marktaandeel te laten liggen.

Dat is de conclusie van Bart de Vos van Stichting Kijkonderzoek (SKO) dat verantwoordelijk is voor het onderzoek en de publicatie van de kijkcijfers in Nederland. Voor de Immovator-bijeenkomst ‘De Nieuwe Programmagids‘ onderzocht hij de status van, wat heet, uitgesteld tv kijken. Dat is weinig anders dan met een digitale videorecorder opgenomen uitzendingen.

5,5 procent doet aan uitgesteld tv-kijken

Van de tijd die mensen ouder dan 6 jaar naar televisie keken, ging 1,29 procent naar een programma dat op een eerder moment op prime time was opgenomen. De Vos tekent aan dat dat percentage geldt voor de gehele bevolking. Nog maar 12 procent van de huishoudens heeft een digitale videorecorder (vaak als onderdeel van de set top box), wat het lage percentage verklaart. Echter, in de groep tv-kijkers met een digitale videorecorder wordt 5,5 procent van de kijktijd aan opgenomen programma’s besteed.

Tien procent van de huishoudens kijkt wel eens naar video’s op internet.

Sinds 1 januari jongstleden meet SKO niet enkel de kijkdichtheid van live televisie, maar ook die van on demand televisie tot 7 dagen na uitzending. Aan die data ontleent de onderzoeker zijn conclusies.

7,7 procent kijkt GTST binnen een dag

De Vos verwacht dat eind 2008 zo’n 45 procent van de Nederlandse huishoudens digitale televisie zal hebben. Als zij een set top box met harde schijf hebben, dan kan dat tot een behoorlijke verschuiving in kijkgedrag leiden.

Het blijkt dat uitgesteld tv kijken vooral van toepassing is op fictie (9,5 procent) en entertainment (10 procent). "Negen procent van de kijkers van Goede Tijden, Slechte Tijden kijkt achteraf. In 86 procent van de gevallen doen ze dat binnen 24 uur", aldus De Vos.

Ivo Lochtman, directeur Digitale Televisie bij UPC, zei dat 55 procent van de UPC-klanten afgelopen jaar minstens één keer een film huurden via de videotheek die het kabelbedrijf in de set top boxen inbouwde. "Ik verwacht dat in komende jaren tientallen procenten van de kijktijd doorgebracht zal worden bij niche-zenders, niet bij de grote zenders uit de top 10."

SBS Nederland onttrekt zich aan trend

Hoewel SBS Nederland vooral zenders exploiteert met fictie en entertainment onttrekt het bedrijf zich moedwillig uit de digitaliseringstrend op televisie. Althans, het bedrijf stelt zijn programmering voor de komende dagen niet beschikbaar voor elektronische programmagidsen op digitale tv-zenders. En dús landen enkel programma’s van vandaag en niet die van morgen en de dagen erna op Nederlandse harde schijven. Dat geldt voor zowel SBS6 als Net5 en Veronica.

Tijdens de Immovator-bijeenkomst was niemand van SBS Nederland aanwezig die uitleg over het ontbreken in programmagidsen wilde geven.

Google al voorbereid op digitale televisie

Van doorslaggevend belang voor de populariteit van on demand tv kijken, is de gebruiksvriendelijkheid van de elektronische programmagidsen. Dat zijn de tv-gidsen die kabelbedrijven in hun set top boxen verwerkten. UPC Nederland ontwikkelde zelf zijn programmagids en rolt die techniek komende 3 jaar uit naar andere UPC-landen. Het bedrijf lijkt niet te willen kiezen voor door externe experts ontwikkelde interfaces, zoals Stoneroos en TSS die gisteren presenteerden.

Digitale media-expert Jeroen Doucet van Station10: "Óf de zenders en distributeurs komen tot elkaar en ontwikkelen zelf hun EPG’s, zodat de kijker kan kiezen wiens EPG en dus wiens voorselectie hij wil zien. Óf bedrijven als Philips en Google komen met eigen open varianten door de bocht."

Philips brengt in mei een televisie met ingebouwde web browser op de markt. Deze browser ondersteunt CE-HTML.

Googles Rich Minor bevestigde begin november 2007 al aan Emerce dat Googles Linux-systeem Android niet enkel voor mobieltjes geschikt is maar ook voor set top boxen, navigatiesystemen en PDA’s.

Doucet stelt dat de Nederlandse kabelbedrijven op dit moment strategisch het best zijn gepositioneerd om dé leverancier te worden van EPG’s. Echter, concurrenten PCzapper en TVgids.nl publiceren beiden nog voor de zomer nieuwe, uitgebreidere versies van hún online naslagwerken. TVgids.nl zit zelfs op het spoor een digitale themazender te worden, hoewel dat niet zwart op wit in het strategieplan voor komende jaren staat.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond