Deel dit artikel
-

Uitgever Kidsweek wil online geld halen uit e-commerce

[Video] Willem Sijthoff, die onlangs Young&Connected, uitgever van onder meer jongerenkranten Kidsweek, overnam, verwacht naast de twee papieren producties online ook vooral geld te halen uit e-commerce.

Sijthoff: “Het is niet een uitgeverij die zich alleen focust op papier.” Wel geeft hij toe dat het de twee papieren producties de spil zijn van de uitgeverij. “Ze doen het goed, het afgelopen jaar was er 30 procent groei in de oplage.”

“Toch koop je niet alleen die twee activiteiten. Het biedt ook de mogelijkheid om nieuwe dingen te gaan doen”, aldus Sijthoff.

Hij wil dan ook doorontwikkelen in een aantal richtingen. “Bijvoorbeeld nieuwe internetsites of aan de andere kant de educatieve uitgeeftak met lesprogramma’s voor scholen.”

Een ander punt dat Sijthoff aanhaalt is dat hij met de uitgeverij ook bij 100.000 huishoudens binnenkomt waar hij de adresgegevens van heeft. Bannerinkomsten zijn laag, Sijthoff verwacht dan ook geld te halen uit online door e-commerce-activiteiten op te starten. “Kijk goed naar wat ouders nodig hebben voor hun kinderen.”

De retailontwikkeling van uitgevers is al een tijdje gaande. Zo lanceerde NRC in maart nog, naast de al bestaande webwinkels van deze krant, een nieuwe webwinkel gericht op vrouwen. Ook de Volkskrant en De Telegraaf kennen een eigen webwinkel. Metro opende dinsdag een webwinkel.

Het is onderdeel van de zogenoemde derde geldstroom waar uitgevers op inspringen. Naast reclame en bij betaalde uitgaven, de abonnementen, zien veel uitgevers nieuwe inkomsten in e-commerce-activiteiten.

Willem Sijthoff werd geinterviewd tijdens het juryberaad voor de Innovation Awards van Accenture.

Bron foto: sneddon (CC)

Deel dit bericht

1 Reacties

Jeroen Kammers

Lezersaanbiedingen en een eigen webwinkel is inderdaad een serieuze bijdrage aan de bedrijfsvoering.  Een nieuwe inkomstenbron Lezersaanbiedingen en een eigen webwinkel, beginnen naast de traditionele inkomstenbronnen van advertenties en abonneegelden, een steeds belangrijker omzetonderdeel te worden voor uitgevers. Naast extra inkomsten zorgen de webwinkel en de lezersaanbiedingen ook voor een unieke versterking van het merk. Een groot deel van de abonnees koopt in de webwinkel en of maakt gebruik van verschillende lezersaanbiedingen.Maar ook niet abonnees worden op deze manier naar de webshop getrokken en ervaren de bijzondere sfeer van het merk. Welke producten? Welke producten kies je ? Een exclusief aanbod van boeken, dvd?s, muziek, wijn en reizen. Of de mooiste speciaal voor de eigen lezers geselcteerde boekenseries.  Maar uitgevers wensen veelal geen volledig assortiment aan te bieden. De kracht ligt duidelijk in de selectie.Zo wordt bij de Volkskrant elk jaar het volledige assortiment vernieuwd.De Telegraaf ziet het web meer als een fulfilment platform dan als enkel een webshop. AD is overgegaan op een verschillende unieke lezersaanbieding per maand en voeren daar omheen grote promoties.Dat gebeurt bijvoorbeeld in combinatie met Disney.Men rekent op deze wijze meer merkbeleving te verkrijgen en daarmee nieuwe abonnees binnen te halen. Bepalende factoren bij de keuze van productsoorten zijn onder meer de marge, het voorraadrisico, de mogelijkheid om onderscheidend te zijn en het voldoen aan de verwachting van de lezer.Je kiest vooral producten met een lage servicebehoefte, je wil er niet voortdurend telefoontjes over krijgen. Hoe verkoop je het? Hierbij kun je kiezen voor een actieve of passieve benadering van gebruikers. Denk dan aan zaken als de advertentieruimte op de eigen site of in de eigen krant, het gebruik van telefonisch contact voor upsell en het 1 op 1 benaderen van klanten via telefoon of mail.  Verder zijn er volop barterdeals met andere uitgevers, wordt er ingezet op zoekmachine optimalisatie en heeft men fysieke winkels op gesponsorde evenementen. Hoe zorg je dat de complete afhandeling van betalingen tot levering probleemloos verloopt? Markten zijn in beweging. Het is daarom meer dan ooit van belang dat de fulfilmentpartner toegevoegde waarde kan bieden.En om snel en professioneel te kunnen inspelen op marktontwikkelingen.  De fulfilmentpartner moet gedegen adviezen, professionele begeleiding, een hoogwaardige ICT-structuur en optimale procesbeheersing op basis van Total Quality Management kunnen bieden. Dit betekent minder kosten, minder kans op fouten en een sluitende virtuele integratie van alle procesonderdelen. Belangrijk!Het is van essentieel belang dat de gekozen fulfilmentpartner voldoet aan de eisen die de nieuwe formule tot een succes maken.  Opzeggingen en klachten van de abonnees zijn immers niet gewenst en een gevaar voor het merk en de continu?teit.  S&H Productfulfilment verzorgt deze afhandeling voor een groot aantal partijen in Nederland omdat zij alle diensten onder een dak heeft en vanuit ??n systeem werkt. Dit systeem is uniek in Nederland.  S&H garandeerd de hoogste servicelevels en de laagste faalkansen in de fulfilmentmarkt en is zij al sinds 1996 marktleider in Nederland. Om deze reden besteden partijen zoals De Telegraaf, AD, NRC, de Volkskrant en Trouw de complete afhandeling graag uit aan S&H!De complete regie is gegarandeerd, van A tot Z.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond