Deel dit artikel
-

Metro opent webwinkel

In navolging van andere uitgevers heeft Metro een webwinkel gelanceerd. Op de korte termijn wil de krant ook een mobiele webwinkel openen.

Het is onderdeel van de zogenoemde derde geldstroom waar uitgevers op inspringen. Naast reclame en bij betaalde uitgaven, de abonnementen, zien veel uitgevers nieuwe inkomsten in e-commerce-activiteiten.

Menno van Maanen, business development manager bij Metro: “We willen onze webshop natuurlijk niet vergelijken met die van de Volkskrant of De Telegraaf. Zij werken met hun ledenbestand en hebben veel informatie over hun lezers waardoor ze toegespitste aanbiedingen kunnen doen. Daar moeten wij nog een weg in vinden, dat zal proefondervindelijk gaan.” Metro heeft vooralsnog dan ook geen financiële doelstellingen gesteld voor de webshop. “Maar het zal in lijn zijn met andere titels, 2 tot 5 procent van de inkomsten. Al mag het natuurlijk altijd meer zijn.”

De webwinkel van Metro maakt voor nu een voorzichtige start met twee productcategorieën: games en huis & tuin. De komende week wordt dat uitgebreid met de vier categorieën dvd’s, kids, boeken en lifestyle. Op incidentele basis worden ook tickets en gadgets in de winkel aangeboden.

De webshop heeft raakvlakken met de krant. Van Maanen: “Het is verbonden met elkaar. Bijvoorbeeld een goede recensie van een dvd, daarvan zal het product terug te vinden zijn in de webshop. De redactie is daarbij overigens leading voor wat er in de krant geschreven wordt.”

Mobiele webshop

De mobiele site die in november wordt gelanceerd, gaat werken met qr-codes in de krant. “Dan kan de lezer met zijn mobiel het hele bestelproces in. De conversie van de klant zal groter zijn als we ook met een mobiele variant komen. We moeten het hebben van onze lezer, die eigenlijk altijd onderweg is.” Een mobiele applicatie sluit Van Maanen overigens niet uit.

Eerder was er de webshop Club Metro voor leden van deze club. Hier was het mogelijk om gespaarde punten in te leveren voor producten. Producten kwamen van partners van Metro.

Metro is later dan andere uitgevers met het openen van een algemene webshop. “Het is nooit te laat om iets voor de lezers te doen. We hadden eigenlijk altijd de focus op de fysieke krant zelf, maar schuiven op naar meerdere online mogelijkheden. Dit is er een van en het is zeker niet het laatste dat we online gaan doen.”

De retailontwikkeling van uitgevers is al een tijdje gaande. Zo lanceerde NRC in maart nog, naast de al bestaande webwinkels van deze krant, een nieuwe webwinkel gericht op vrouwen. Ook de Volkskrant en De Telegraaf kennen een eigen webwinkel.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jeroen Kammers

Lezersaanbiedingen en een eigen webwinkel is inderdaad een serieuze bijdrage aan de bedrijfsvoering. Een nieuwe inkomstenbron Lezersaanbiedingen en een eigen webwinkel, beginnen naast de traditionele inkomstenbronnen van advertenties en abonneegelden, een steeds belangrijker omzetonderdeel te worden voor uitgevers. Naast extra inkomsten zorgen de webwinkel en de lezersaanbiedingen ook voor een unieke versterking van het merk. Een groot deel van de abonnees koopt in de webwinkel en of maakt gebruik van verschillende lezersaanbiedingen.Maar ook niet abonnees worden op deze manier naar de webshop getrokken en ervaren de bijzondere sfeer van het merk. Welke producten? Welke producten kies je ? Een exclusief aanbod van boeken, dvd?s, muziek, wijn en reizen. Of de mooiste speciaal voor de eigen lezers geselcteerde boekenseries. Maar uitgevers wensen veelal geen volledig assortiment aan te bieden. De kracht ligt duidelijk in de selectie.Zo wordt bij de Volkskrant elk jaar het volledige assortiment vernieuwd.De Telegraaf ziet het web meer als een fulfilment platform dan als enkel een webshop. AD is overgegaan op een verschillende unieke lezersaanbieding per maand en voeren daar omheen grote promoties.Dat gebeurt bijvoorbeeld in combinatie met Disney.Men rekent op deze wijze meer merkbeleving te verkrijgen en daarmee nieuwe abonnees binnen te halen. Bepalende factoren bij de keuze van productsoorten zijn onder meer de marge, het voorraadrisico, de mogelijkheid om onderscheidend te zijn en het voldoen aan de verwachting van de lezer.Je kiest vooral producten met een lage servicebehoefte, je wil er niet voortdurend telefoontjes over krijgen. Hoe verkoop je het? Hierbij kun je kiezen voor een actieve of passieve benadering van gebruikers. Denk dan aan zaken als de advertentieruimte op de eigen site of in de eigen krant, het gebruik van telefonisch contact voor upsell en het 1 op 1 benaderen van klanten via telefoon of mail. Verder zijn er volop barterdeals met andere uitgevers, wordt er ingezet op zoekmachine optimalisatie en heeft men fysieke winkels op gesponsorde evenementen. Hoe zorg je dat de complete afhandeling van betalingen tot levering probleemloos verloopt? Markten zijn in beweging. Het is daarom meer dan ooit van belang dat de fulfilmentpartner toegevoegde waarde kan bieden.En om snel en professioneel te kunnen inspelen op marktontwikkelingen. De fulfilmentpartner moet gedegen adviezen, professionele begeleiding, een hoogwaardige ICT-structuur en optimale procesbeheersing op basis van Total Quality Management kunnen bieden. Dit betekent minder kosten, minder kans op fouten en een sluitende virtuele integratie van alle procesonderdelen. Belangrijk!Het is van essentieel belang dat de gekozen fulfilmentpartner voldoet aan de eisen die de nieuwe formule tot een succes maken. Opzeggingen en klachten van de abonnees zijn immers niet gewenst en een gevaar voor het merk en de continu?teit. S&H Productfulfilment verzorgt deze afhandeling voor een groot aantal partijen in Nederland omdat zij alle diensten onder een dak heeft en vanuit ??n systeem werkt. Dit systeem is uniek in Nederland. S&H garandeerd de hoogste servicelevels en de laagste faalkansen in de fulfilmentmarkt en is zij al sinds 1996 marktleider in Nederland. Om deze reden besteden partijen zoals De Telegraaf, AD, NRC, de Volkskrant en Trouw de complete afhandeling graag uit aan S&H!De complete regie is gegarandeerd, van A tot Z.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond