Deel dit artikel
-

Uitgevers: BBC verstoort de markt met internetactiviteiten

Verschillende Engelse uitgevers zeggen via hun belangenvereniging Bipa dat de BBC de "markt verstoort" met zijn online activiteiten. Volgens ondermeer Trinity Mirror en Guardian Media Group worden commerciële uitgevers uit de markt gedrongen. De BBC wordt al langer bekritiseerd door online uitgevers omdat het websites opzet met omroepgeld.

Het is wederom belangenvereniging Bipa , vertegenwoordiger van de online belangen van uitgevers als Trinity Mirror, Associated Newspapers en de Guardian Media Group, die stevige kritiek heeft op de BBC . In een brief aan diens directeur stelt Bipa dat door de activiteiten van staatsomroep BBC de concurrentie uit de markt wordt gewerkt.

De BBC wordt zowel geroemd als verguisd om zijn website. De omroep meldde vorig jaar juli dat het tot dat moment bijna 465 miljoen gulden in zijn online activiteiten had geïnvesteerd. Het voorgaande jaar bedroeg de investering 183,2 miljoen gulden. Financiering van de online activiteiten gebeurt vanuit de bijdrage die de Britten voor de omroep dienen te betalen (vergelijkbaar met de Nederlandse omroepbijdrage).

Toen de bedragen bekend werden die de BBC in zijn sites investeerde, brak er kritiek los, meer kritiek volgde toen bleek dat de omroep nog eens honderdduizend pond (353 duizend gulden) wilde besteden aan promotie van een van de sites.

Eind vorig jaar ontstond in Nederland een soortgelijke discussie toen bekend werd welke bedragen er gestoken zouden worden in een nieuw op te richten publieke nieuwszender en de portal Omroep.nl . In deze omroepportal is in 2000 25 miljoen gulden geïnvesteerd, volgens een meerjarenplanning zou dit oplopen tot 31 miljoen gulden in 2005. In september vorig jaar maakte de Raad van Bestuur van de NOS nieuwe plannen voor internet bekend, het gaf aan vanaf 2005 jaarlijks zestig miljoen gulden te willen investeren in Omroep.nl en ook een 24-uurs nieuwszender te willen oprichten (investering veertig miljoen gulden per jaar). Al snel barstte de kritiek op de internetplannen en de 24-uurs nieuwszender los, met name ook aangezwengeld vanuit de commerciële zenders.

BBC.co.uk is de populairste online bestemming voor nieuws in Engeland, volgens the Guardian weet maandelijks zeventien procent van de internetters de site van de omroep te vinden. Ditmaal richt de kritiek van de Britse belangengroep Bipa richt zich echter niet op de BBC als nieuwsverstrekker maar als exploitant van sites gericht op motors, sport en muziek. Ook plannen van de BBC om aanvullende e-mail- en sms-diensten op te richten, betekenen volgens Bipa dat commerciële aanbieders uit de markt worden gedrukt. De BBC zegt tegenover The Guardian dat het zich houdt aan de regels, en dat het commerciële activiteiten uitvoert onder de vlag van BBC Worldservice, de verzelfstandigde commerciële tak van de omroep, die online aanwezig is met ondermeer Beeb.com .

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond