Deel dit artikel
-

Uitgevers blij met bereikcijfers print en online

De gecombineerde publicatie van STIR en NOM valt in de smaak bij de mediaconcerns. Door de cijfers van print en online te combineren krijgen de uitgevers meer inzicht in het crossmediale bereik.

De Telegraaf en Telegraaf.nl bereiken in een maand 4,7 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder bereikt. Alle print- en internetmedia van Telegraaf Media Nederland bereiken in een maand 8,7 miljoen Nederlanders, 64 procent van alle Nederlanders, ouder dan 13.

Sanoma Uitgevers bereikt 91 procent, netto, van alle Nederlanders boven de 13. In totaal 12,4 Nederlanders. Qua sekse is het bereik van Sanoma Uitgevers nagenoeg gelijk: onder mannen is het 90 procent, onder vrouwen 92 procent.

Dat blijkt uit de eerste analyses van het NOM en STIR fusiebestand. Onderzoekers STIR en NOM creëerden een nieuwe database met bereikcijfers. Hiermee kunnen uitgevers en adverteerders beter bepalen of er overlap zit tussen het bereik van een publicatie die zowel in print als online verschijnt.

Aan het basisbestand, de NOM Doelgroep Monitor, met daarin de leeskansen van dagbladen en tijdschriften, worden kansen voor het bezoek aan websites toegevoegd. De cijfers van STIR lopen in deze eerste publicatie van mei tot en met augustus 2008. De Doelgroep Monitor beslaat de laatste helft van 2007 en de eerste helft van 2008. De publicatie, overigens enkel inzichtelijk wanneer men een betaald abonnement neemt, verschijnt twee maal per jaar.

Het gecombineerde effect van print- en internetactiviteiten tezamen geeft meer inzicht in het bereik. Handig voor de adverteerders en mediabureaus. "Het gebeurt steeds vaker dat we crossmediale plannen voor adverteerders maken. Nu kunnen we deze beter onderbouwen met gevalideerde cijfers", aldus René de Groot, manager projectmanagement crossmedia bij Telegraaf Media Nederland".

Bron foto: Wrote (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond