Deel dit artikel
-

Uitgevers experimenteren met rss-lezers

Zowel het Algemeen Dagblad als Nu.nl bieden hun lezers sinds kort een eigen rss-lezer aan. De reader van Nu.nl is inmiddels al 5000 keer gedownload. Maar wat is de toegevoegde waarde ervan?

Het Algemeen Dagblad biedt een rss-reader aan die gemaakt is door ‘trouwe lezer’ Peter Baars. De reader is behoorlijk spartaans, een gebruiker kan alleen de nieuwskoppen en intro’s van AD-artikelen ermee lezen. Ook is het niet mogelijk om instellingen te wijzigen, draait hij niet in de system tray en is er ook geen pop-up alert-functie.

Nu.nl experimenteert met een iets geavanceerdere reader op basis van technologie van Infocaster . De rss-lezer is opgemaakt in de huisstijl van Nu.nl en biedt de nieuwskoppen aan onder verschillende tabbladen. De gebruiker kan zelf ook tabbladen aanmaken en zijn eigen favoriete feeds invoeren. Een pop-up met doorklikbare links (‘Newsflash’) waarschuwt als er vers nieuws is. Volgens Rogier Swagerman, hoofdredacteur bij Nu.nl, is de beta-versie van de rss-reader inmiddels 5000 keer gedownload, hoewel hij maar een etmaal gepromoot is via de homepage.

In vergelijking met gangbare rss-readers bieden beide uitgevers veel minder functionaliteit. Geen van de huidige rss-gebruikers zal daarvoor vallen. Maar door ‘branded’ readers aan te bieden zouden beide uitgevers wel eens een nieuw publiek voor rss-feeds aan kunnen boren. Swagerman: “Rss is nu vooral iets voor geeks. Wij denken dat het ook best handig kan zijn voor een grotere groep. Mijn ervaring met rss-readers is dat je op een gegeven moment zoveel feeds hebt dat er om de minuut een belletje gaat dat er weer iets nieuws is. Dan zet je hem af. De uitdaging is dus hoe we voor een breed publiek een gebruiksvriendelijke rss-reader kunnen neerzetten.”

Wat zou de toegevoegde waarde van een ‘branded’ rss-reader kunnen zijn? Marco Derksen, consultant bij Share of mind en oprichter van de veelgelezen weblog marketingfacts.nl, houdt de rss-ontwikkelingen nauwlettend in de gaten, en publiceert daar regelmatig over. Derksen: “Een rss-reader van een publisher is alleen interessant als de gebruiker de vrijheid heeft om feeds toe te voegen èn als de reader toegevoegde waarde heeft ten opzichte van de huidige bestaande readers. Die zijn namelijk in grote getale gratis beschikbaar. Toegevoegde waarde zou kunnen zijn dat de uitgever alvast categorieën aanmaakt, want je ziet veel gebruikers worstelen met het indelen van hun feeds.”

Meten

Verder is het volgens Derksen zaak om goed te meten hoeveel mensen die rss-feeds lezen: “Door rss kun je de mensen die anders op je pagina komen deels kwijtraken, wanneer ze het intro van een bericht alleen in hun reader lezen.” Inmiddels zijn er tools op de markt die statistieken voor rss-feeds kunnen leveren, zoals Feedburner dat zowel meet hoe vaak een feed wordt opgevraagd, als hoe vaak er wordt doorgeklikt.

Swagerman van Nu.nl weet op dit moment niet veel meer dan het aantal downloads van zijn applicatie. Hoeveel mensen hem daadwerkelijk gebruiken, hoeveel feeds ze erin laden en hoe vaak ze doorklikken wordt niet gemeten. Swagerman: “We zijn nog in een testfase. Pas bij grote aantallen wordt het commercieel interessant en gaan we ook dat soort data bijhouden.”

Deel dit bericht

7 Reacties

Anders Floor

Swagerman (nu.nl) zegt "Rss is nu vooral iets voor geeks. Wij denken dat het ook best handig kan zijn voor een grotere groep." Ik ook, maar breng het dan niet onder de noemer RSS. Als een niet-geek nu op nu.nl de nieuwslezer wil downloaden, zal zich een ongeluk zoeken totdat een geek hem/haar er op wijst dat ie eens onder "RSS" moet kijken. In de huidige setting – zie http://www.nu.nl/info.jsp?n=305013&c=155 – komt het er bovendien op neer dat nu.nl een RSS-reader aanbiedt die zo ongeveer alles mist wat een RSS-reader zo praktisch maakt. Draai het om, en zeg gewoon dat je in aanvulling op de nieuwsbrief een alert-programmaatje aanbiedt, en zet er desnoods voor de geeks-in-spé in kleine lettertjes bij dat het is gebaseerd op RSS.

Petra

@ Floor: Ja, en laten we dan ook meteen SMS inruilen voor 'berichtjes verstuursysteem', e-mail voor 'elektronisch verzonden bericht' en 'skip intro' voor 'sla het ons introducerende filmpje over'.

Edwin Duys

Ik zie een branded RSS-reader duidelijk niet als toegevoegde waarde. De markt voor RSS-readers is dusdanig dat dit betekent dat dit soort uitgevers ook tijd en geld moeten blijven investeren om met hun rss-readers up to date te blijven met de ontwikkelingen van concurrerende, gratis rss-readers. Neem daarnaast nog de marketinginspanningen om de rss-reader op de pc te krijgen, dit naast de hoeveelheid readers die er al zijn. Lijkt mij niet kerncompetence van een uitgever en zonde van het geld. Enige meerwaarde zou branding kunnen zijn en/of exclusiviteit bieden in nieuws. Maar juist dat laatste is wat het AD en Nu.nl missen. M.a.w.: een rss-reader voor een blad als playboy ikv exclusief nieuws zal meer meerwaarde hebben. Edwin DuysShare of Mind

Anders Floor

@Petra – het gaat erom dat nu.nl en AD met de programmaatjes in kwestie iets aanbieden wat eigenlijk nauwelijks meer met RSS te maken heeft. Het zijn desktop-alert-diensten zoals die al jaren door bedrijven in gebruik zijn. Ik wil niet beweren dat ze daarom maar een ander synoniem moeten gebruiken, maar dat ze het beestje bij de naam moeten noemen omdat ze nu de verkeerde doelgroep aanspreken. Een ijscoboer zet immers ook geen "restaurant" op zijn kar. Dat begrijpen mensen niet, daarmee spreekt ie de verkeerde doelgroep aan en daarmee lopen mensen die op zoek zijn naar een ijsje, sneller aan hem voorbij. Als ie ijs wil verkopen, moet ie "IJS" op het bord zetten.

jabbah

Ik heb zo'n drie maanden geleden de RSS-reader van nu.nl geprobeerd. Daarna wilde ik wat andere readers proberen en deïnstalleerde dus die van nu.nl – dacht ik. Mooi niks dus. Het kreng was pas echt weg na een (W2000) registerschoonmaak en verwijdering van de directory waar ik de reader had geïnstalleerd. In de tussentijd probeerde de reader "gewoon" zijn werk te doen met foutmeldingen tot gevolg. Allemaal niet desastreus, hoor – categorie Kleine Ergernissen. Maar wel ergerlijk.

Michel Koenen

Met interesse las ik dit artikel over de rss-lezers van Nu.nl en het AD. Vooral de opmerking van Marco Derksen klopt als een bus volgens mij: het indelen en dus overzichtelijk houden van 'je' feeds kan lastig zijn. Wij ontwikkelden daarom een online rss-lezer: http://www.innoa.nl waarbij de gebruiker zelf zijn of haar rubrieken kan aanmaken etc.

Allerbe

RSS zal de komende jaren "gewoon" in de web browser terecht komen. Voor een mooie, doordachte implementatie zie: http://www.apple.com/macosx/tiger/safari.html

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond