“Uitgevers moeten conservatisme afschudden”

De ‘gratis cultuur’ op internet is de oorzaak van de teruglopende inkomsten bij krantenuitgevers. De inkomsten uit advertenties en abonnementen liepen in 2008 terug met 0,2 procent naar 1,6 miljard euro. Het veranderende gedrag van de consumenten maakt dat de adverteerders het medium links laten liggen.
Adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC) voorspelt een nog somberder beeld voor het huidig jaar in de ‘Dutch Entertainment & Media Outlook 2009-2013‘. In 2009 zal er een daling zijn van 17 procent naar 1,35 miljard euro.
Naast het veranderende consumentengedrag en de adverteerders die uitwijken naar andere media, heeft de recessie de sector verder onder druk gezet.
Volgens Marieke van der Donk, mediaspecialist bij PwC, moeten kranten een andere tactiek volgen om te kunnen overleven. De uitgevers moeten businessmodellen ontwikkelen waarin online-, mobiele- en videoactiviteiten geïntegreerd worden.
De inkomsten uit print advertenties nemen in 2009 af met maar liefst 33 procent. De inkomsten uit digitale advertenties vertonen nog wel een stijging. De komende 5 jaar voorspelt PwC hier een gemiddelde jaarlijkse groei van 6,4 procent.
De tijdschriftenmarkt moet er ook aan geloven. De inkomsten uit 2008, 972 miljoen, dalen dit jaar met 14,5 procent naar 831 miljoen euro, voorspelt PwC.
Met de verwachte oplagedaling bij de dagbladen (2 á 3 procent per jaar) en de advertentie-inkomsten die het hoge niveau van (717 miljoen euro) en 2007 (722 miljoen euro) niet meer zullen halen de komende 5 jaar, is het tijd voor een reset. Van der Donk adviseert uitgevers het conservatisme af te schudden: "Er is nog steeds een substantiële markt voor betaalde nieuwsdiensten. Stop met het gratis weggeven van unieke en relevante content, segmenteer op doelgroepen, zet het sterke krantenmerk neer in verschillende kanalen en investeer in databases die heel precies inzicht verschaffen in consumentengedrag."
Ze vervolgt: "Maar nog belangrijker: sluit de vijand in de armen, werk meer samen met erkende digitale nieuwsaanbieders." Zo ontwikkelt ‘concurrent’ Google momenteel een microbetalingssysteem waarmee uitgevers geld kunnen ontvangen voor premium artikelen.
Bron foto: Shot_by_Cam (CC)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
6 Reacties
konignwoning
waaruit blijkt dat er substanti?le markt is voor betaalde nieuwsdiensten? NU.nl geeft het sowieso gratis weg en maakt er winst op. Voor hen is het dus sowieso niet relevant dit betaald te doen.Dus alleen voor Niche info is het interessant. Recent onderzoek in NL heeft uitgewezen dat de gemiddelde NL-er niet wil betalen voor nieuws en Eric Schmidt van Google (geen kleintje) gelooft er ook al niet in…. dus je moet wel van goede huize komen om nu te zeggen: "Nee joh… dat lukt wel" Ik kan me ook nog een preso van PwC herinneren van drie jaar terug op Picnic waarbij ze een mobiele markt weergaven die er TOTAAL anders uitziet dan het nu is. Ben eigenlijk nooit zo onder de indruk van de PwC voorspellingen…ze komen nooit uit. Zie ook voorspelling drie jaar terug van PwC over mobiele markt tijdens Picnic. Het is een hele andere richting op gegaan uiteindelijk
Rob
Wat koningwoning zegt. Niets aan toe te voegen.
Kees
We kunnen nog tijden doorgaan met de sombere voorspellingen en je verweren dat oplage dalen en inkomsten uit advertenties.De sector is al eeuwen bezig om nieuws zo efficient mogelijk bij de consument te krijgen. Met Internet heb je de meest effici?nte manier gevonden en ja je context (concurrentie) verandert mee. De oplossingen die er nu komen gaan weer over meer efficiency, de neerwaartse spiraal. Doe als Google en start een platform waarop al het nieuws van alle kranten wordt gebundeld. Waarschijnlijk komen we er dan achter dat er weinig verschil is…Nichepapers hebben toekomst, dus kranten, maak keuzes en doe je werk zo vreselijk goed dat mensen jouw nieuws willen lezen.
Johan Kosters
Hebben nichekranten de toekomst? Een aantal jaren geleden besloot AD in een rationalisatieslag de regionale kranten terug te brengen tot AD + regionaal katern. De resultaten zijn bekend, de regionale lezer verloor de binding met zijn 'Utregse' krant, met dramatische gevolgen. De techniek om kranten (tabloids) in full colour op maat te maken nemen echter snel toe. De opmaak kan geheel automatisch geschieden en digitale persen maken het mogelijk om ook (zeer) kleine oplages te produceren. Vandaag kondigde het Nederlandse Oce een nieuwe printer aan voor tabloids: de Oc? JetStream 3300, met een snelheid van 150 meter/min (3.030 A4/min) . Door de techniek en de diensten kan ook in het land of plaats van de consument worden geproduceerd. De lezersdoelgroep kan dus wereldwijd zijn. Heeft de consument behoefte aan een eigen regionale (of doelgroep) krant en zijn de uitgevers in staat hun processen hierop in te richten? Bericht: http://www.docufacts.nl/6057/oce-introduceert-3030-ppm-kleurenprintsysteem-voor-productie-van-kranten-boeken-direct-mail-en-transpromo Wat als… Wat zou er gebeuren als je voordelen van de papieren krant (lekker lezen inde luie stoel, mooie grote foto's, …) en de voordelen van social media zou combineren? Dus in plaats van een krant voor de massa, een krant voor een community van lezers (1 op c, tussen 1 op n en 1 op 1 in). De community krant wordt samengesteld uit:- algemeen nieuws- algemene achtergrondverhalen- regionaal nieuws- community nieuws- target advertising- etc De krant wordt dus een combinatie van professionele bijdrage, cummunity bijdragen en advertorials. Uitgangspunt is de behoefte van de lezer (de klant, toch?) Techniek beschikbaar Met de huidige technologie is het mogelijk zijn een productiestroom op te zetten die op basis van diverse bronnen, content en layout templates automatisch een krant componeert die is toegespitst op de groep (regio, leeftijd, special interest). Deze krant kan vervolgens in kleine oplage worden geproduceerd en bezorgd. Hierdoor is ook diversificatie mogelijk: wil ik meer sport of reizen dan abonneer ik mij daarop en krijg ik dus een dikkere krant. Wil ik een keuken aanschaffen, dan abonneer ik mij tijdelijk op het keukenkatern. De community krant wordt voor de groep of het individu gemaakt, dus het adres wordt direct meegedrukt, en in volgorde van de looproute geproduceerd. Droom of werkelijkheid? De techniek is er, maar zijn er ook uitgevers met innovatieve guts die dit verder durven uit te werken. Als ze het niet snappen mogen ze mij bellen.
webabun
PWC meet de markt en de uitkomst zal wel kloppen.PWC komt met een advies, of hint, en dat is imho zeer dubieus. 1-Om te beginnen is het klakkeloos overgenomen van wat door vermeend deskundigen als Ruppert Murdoch wordt geroepen. RM, die 100en miljoenen heeft moeten afschrijven op de digitale activiteiten, als guru beschouwen? 2-De basisgedachte dat jaarlijkse groei nodig moet zijn lijkt mij zeker in deze tijden toe aan een grondige revisie. Waarom durft PWC niet gewoon keihard te stellen dat er te veel aanbod is.
Martijn Wuite
ANP reseller Nu.nl is spekkoper vanwege de traffic. Kleinere merken moeten hun creativiteit + intellectuele eigendom en dus waardevolle unieke content ook online gaan verkopen, net zoals ze dat met print doen. De lezer/klant/abonnee/merkgetrouwe fan is ook niet achterlijk, geef hen op elk medium dezelfde kwaliteit wanneer en hoe zij dit wensen. That's all folks!