Deel dit artikel
-

‘Uitgevers moeten online content anders distribueren’

Uitgevers moeten hun krachten bundelen en een platform oprichten waar ze gezamenlijk het nieuws aanbieden. Een slot zetten op content, dat er tegen betaling weer afgaat, dat werkt niet, meent Ron Borgstein, oprichter van en mediastrateeg bij EMC Media.

Mecom Group, eigenaar van onder meer Wegener, heeft plannen om nog dit jaar geld te gaan vragen voor lokaal eigen nieuws. De nieuwssites van mediamagnaat Rupert Murdoch gaan over op een betaalmodel en worden afgesloten voor Google en andere zoekmachines.

Borgstein, die zelf een verleden kent in de uitgeefwereld en de internetontwikkelingen op de voet volgt, meent dat die ontwikkeling niet juist is. "Het aanbieden van betaalde content gaat niet werken. Veel uitgevers willen dat Google zich terugtrekt of willen een slot op het eigen nieuws zetten. Uitgevers moeten op een andere manier voor content betaald krijgen of er op een andere manier aan kunnen verdienen."

Samenwerken

De mediaspecialist stelt een ander business model voor  "Het gebeurt nu nog veel te weinig, maar uitgevers moeten veel meer samenwerken. Ze zien elkaar als concurrent en dat is ook zo, maar als ze hun krachten bundelen, staan ze veel sterker."

De muziekindustrie heeft dezelfde fout gemaakt, stelt Borgstein." Het gaat om sharing, dat hebben ze te laat ingezien. Uitgevers zouden gezamenlijk een online platform moeten creëren waar de content samenkomt. Ze moeten de content op een andere manier gaan distribueren."

Inkomstenmodel

Wanneer alle uitgevers samen het nieuws brengen, dan zou er volgens Borgstein een ander inkomstenmodel aan kunnen worden gehangen. "Ik zeg niet dat het dé oplossing is, maar ik meen dat beter zou kunnen werken."

Borgstein: "Wat Google nu doet is het verzamelen van de bestaande media. Ze doen het eigenlijk al. Alleen is het business model van uitgevers er nog niet op gebaseerd. Het is een illusie om te denken dat je als uitgever Google buiten spel kunt zetten. Uitgevers moeten anders met Google omgaan dan ze nu doen of van plan zijn."

Dat de verschillende uitgaven een eigen doelgroep en ander lezerspubliek hebben, moet geen probleem zijn volgens Borgstein. "Dat is helemaal niet erg. Mensen gaan niet online alle kranten af om het nieuws te zoeken. Als er een platform is waar veel meer uitgevers hun krachten bundelen, waar veel meer te vinden is, dan zijn de mensen ook sneller bereid om het op die manier tot zich te nemen."

Deel dit bericht

7 Reacties

Luc van Poelje - NewMarCom

Nu pas beseffen dat je Google niet kunt verslaan is een beetje laat en een beetje vreemd. Google (news) zorgt ervoor dat users de meest pakkende kop aanklikken of de best geindexeerde. Het speelveld is voor hen hetzelfde als alle andere websites die elkaar beconcureren. Wel of niet verdienen aan advertenties is een aardige. Zorg dan dat je weet wie je users zijn via profielen en laat hen dan reageren op het nieuws en laat users elkaar "raten". Laat hen content embedden. Leg online dossiers aan en koppel hier de UGC. Wie doet dat? Deze samenwerking gaat nooit soepel verlopen. Daarvoor ben je concurent. De Snelheid en kwaliteit zijn zaken waardoor 'nieuws' geld waard is, maar deze lifecycle is erg kort.  Dossiers (archieven) en UGC zijn peilers om op verder te bouwen. Via tools als online sentiment analysis kun je als nieuws uitgevers met interessante conclusies komen over wat het volk vindt, e.d. Ook hier zijn verdien mogelijkheden. Ik vindt de rechtlijnigheid erg beperkend bij de innovatie waar uitgevers blijkbaar zo aan toe zijn….

Frans Klaassen

Wat een briljante mening van Borgstein. Het moet anders. Hoe, dat weet ie niet. Ff checken, "andere" komt 6x voor in 4 quotes van Borgstein! Er zijn vele smaken van betaalde content, maar daar heeft Borgstein zich niet in verdiept. Een "ander" geluid. Da's duidelijk.

Ron Borgstein

Frans, het is wel erg makkelijk om op deze manier te reageren.

Luc van Poelje - NewMarCom

Het gaat ook over ditributie. Bij muziek is dit online verhuisd en nu is de (ditributie) industrie in crisis alsof ze het niet hebben zien aankomen. Lekker onstage staan doet het nog steeds goed voor de portemonnee. Het gaat om de artiest en niet de uitgever. En zeker alsd dezxe niet met de ontwikkelingen meegaan, dan plaatst deze zich buiten de markt. Kranten, hetzelfde laken een pak. Voor een krant wil je wel betalen in het verleden. Maar online is distributie kostenloos en grijpt men terug op andere argumenten uit de stoffige kast; auteursrecht uit het papieren tijdperk, uitzonderingsposities, innovatiepotten… Laat de evolutie zijn werk doen. Zolang kleine luizen in de pels het beter en goedkoper doen, geef ik het advies: monkey see – monkey do… (or die).

jonghj

Content vertegenwoordigd waarde, met name de kwaliteit van content dan. Twitter, sms, mobile mail. Alles heeft (ten minste zijdelings) te maken met het vergaren van informatie en nieuws. Nu gaat het veelal nog om de kwantiteit (hoe meer hoe beter), in de nabije toekomst zal de kwaliteit van informatie belangrijker worden.  De 'gratis' sites worden meer en meer portalen van de nieuwsbureau's worden die min of meer het zelfde nieuws zullen brengen. Je ziet het nu al spitsnieuws nu.nl enco brengen nauwelijks verschillende items. De betaalde sites zullen door hun andere verdien model juist kunnen zorgen voor een meerwaarde door hun editorials en 'het andere' nieuws te brengen. Dit is in feite een ommekeer in het publiceren van content. Het was er altijd al, maar de schaal veranderd. Meer en meer sites gaan na 5 gratis items op slot en dit geld niet alleen voor nieuws. Waar je vroeger gratis in vele archieven kon browsen en scripties en lezingen probleemloos kon downloaden, kom je nu vaker tot de conclusie dat alleen de stukken van de 'mindere goden' nog gratis beschikbaar zijn en als het echt interressant wordt, moet er voor betaald worden. En dat is prima.Alle waar is naar zijn geld 😉

Thees Peereboom

Feit is wel dat teveel uitgevers proberen hun bestaande businessmodellen weer lonend te krijgen, terwijl ze zich meer zouden moeten richten op het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen. Zolang 'nieuws' op welke plek en van welke kwaliteit dan ook ergens op het internet gratis is te verkrijgen, lijkt het me ondoenlijk daar nog een werkend businessmodel op te bouwen.

Willem Mastenbroek Jr

Velen uitgevers hebben deels content van de zelfde strekking en kwaliteit, dus het zijn duidelijk concurenten. Het distribueren van content, is net als je SEO en is juist wat de ene uitgever onderscheidt van de ander.  Bekijk wat Chris Thorpe van de Guardian hierover te vertellen heeft. ( http://www.rethinkingmedia.nl/videos/ ) Conclusie: Het is niet alleen een ander business-nodel maar een totale organisatie verandering. En degene die zich weet aan te passen en de juiste samenwerkingsverbanden durft aan te gaan zal zegevieren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond