Deel dit artikel
-

‘Uitverkoop werkt niet voor webwinkels’

Waar fysieke winkels meer klandizie in de zaak zien tijdens de uitverkoop is het tegenovergestelde waar bij online shops.

De onderzoekstak van ABN AMRO keek welk effect het houden van uitverkoop heeft op aantallen bezoekers en klantentrouwen. Bij bakstenen winkels leidt dat tot meer bezoekers, maar bij internetwinkels juist niet.

Sectorbankier Michel Koster: “Online winkels zien hun traffic tijdens de opruiming iets teruglopen. Dit kan goed verklaard worden door het feit dat 53 procent van de consumenten tijdens de uitverkoop vooral voor fysieke winkels kiest om hun aankopen te doen.”

En het is nog maar de vraag of ‘de uitverkoop’ als verschijnsel zo’n goede zaak is voor winkels. Nu een economische tegenwind Nederland treft, grijpen steeds meer zaken in de winkelstraten regelmatig naar het middel ‘uitverkoop’. Op korte termijn trekt dat wel bezoekers en kopers, maar op lange termijn is dat een ‘race to the bottom’, aldus Koster. Ondernemers leveren op den lange duur te veel marge in om gezond te kunnen handelen.

Een van zijn oplossingen is meer internetconnectiviteit naar de winkels te brengen. “Ook aan de achterkant, in de kostenbeheersing, zijn zeker nog wel slagen te maken. Veel winst valt er nog te behalen in het strak sturen op voorraden en het verhogen van de omloopsnelheden; vergelijkbaar met de aanpak van fast fashionketens. Ook kan de samenwerking met leveranciers worden gezocht. De voor de winkelier veelal dure long tail van de collectie kan via crosschanneloplossingen als internetzuilen en tablets in winkels worden aangeboden en op voorraad worden gehouden door de leverancier.”

Foto: Francis Bijl (cc)

Deel dit bericht

12 Reacties

Peter

Oops, 2,5e maand te laat geplaatst? 1 April is al geweest….

Verder wel een nuttig artikel! Ik weet nu zeker dat ik voor mijn webwinkel nooit een onderzoek hoef laten uitvoeren door ABN Amro. In mijn ervaring met tientallen webshops heb ik nog nooit een daling gezien in bezoekers. Stijgingen van 300% op de eerste sale-dagen zijn echter geen uitzondering. Oh, en omzet? Die stijgt nog veel harder door een beter conversiepercentage!

En als 53% van de mensen liever offline koopt, betekend dat zo’n 47% liever online koopt? Serieuze aantallen zijn dat! Buiten de sale om is het percentage dat liever offline koopt nog wel een stukje hoger.

Maar, toch bedankt voor dit artikel, heb ik de grap van de dag ook weer gehad en kan ik met een gerust hart het weekend in.

Jeroen Bos

Men neme een saai grijs pak en stop daar een net afgestudeerd WO-er in. Geef hem/haar toegang tot alle (oude) internationale data van een de bank en een leuke “foodprocessor” om het geheel eens lekker te mixen. De niet nader te bepalen drap die er na lang draaien uitkomt, noemt men een ABN AMRO sector rapport.

In mijn e-commerce ervaring van inmiddels ruim 15 jaar, is bovenstaand “verschijnsel” nooit zichtbaar geweest. Ik sluit mij volledig aan bij de vorige “klager” Peter. De cijfers en feiten die hij noemt herken ik van vrijwel alle bedrijven waarvoor ik e-commerce activiteiten heb opgezet, geleid of geoptimaliseerd.

Coert

*proest*

Jeroen Nas

+1 voor beide voorgaande comments. Meer kun je er niet over zeggen, behalve dat ik kan bevestigen dat bij geen van onze klanten zich dit verschijnsel voordoet.

Guido Jansen

Net als de overige comments vind ik dit een wat apart onderzoeksresultaat. Een link naar het daadwerkelijke onderzoek zou erg kunnen helpen dit te verklaren, maar dat staat er helaas niet bij… (hint)

Peggy

Bij webwinkels (wij hebben er een) heet het meestal geen ‘uitverkoop’, maar als er een ‘actie’ is, zoals ‘deze week 10 % korting’ of ‘de hele maand mei portokostenvrij’ verhoogt dat de verkoop wel degelijk.

R.

Verassend, kijkend naar algemene of tijdelijke kortingscodes en promoties die wel degelijk effect blijken te hebben. Ook heb ik in eigen statistieken gemerkt dan consumenten wel actiever worden qua online shopgedrag in periodes van sale. Ik ben ook, net als Guido, erg benieuwd naar onderzoeksresultaten.

TvdH

Het overzichtje komt uit het rapport Ingrijpende Effecten Uitverkoop op Modebranche, ik heb een link toegevoegd naar de pagina waar de download staat.

De cijfers zijn alleen van toepassing op modewinkels en waarschijnlijk gebaseerd op panelonderzoek bij Q&A (vraag aan deelnemer: gaat u juist vaker of minder vaak naar…), dus geen ervaringsfeiten van echte winkels. Maar dat kan iemand van Q&A vast wel uitleggen. Het moet een grotere steekproef zijn, want de cijfers gaan tot achter de komma.

Het onderzoek is sowieso een beetje verwarrend, want ‘uitverkoop’ en ‘afprijzing’ worden door mekaar gehaald. Uitverkoop is geen duidelijk fenomeen meer sinds de geregelde uitverkoop afgeschaft is. Sindsdien is het in de modesector ALTIJD uitverkoop. Dat is gewoon een kwestie van dynamic pricing. Dus winkeliers die menen dat ze gewoon kunnen doorgaan met fullprice en alleen afprijzen aan het einde van het seizoen, boeren terug.

https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/visie/sectoren/retail.html
http://www.qandapanel.eu/nl

Peter

Kijk, dat is verhelderend! Goed om te weten dat ze de verkeerde onderzoeksstrategie hebben gebruikt, verklaard meteen waarom deze cijfers niet kloppen.
Bij een goed onderzoek bij dit onderwerp stel je de vragen aan de webshopeigenaar (die zijn data bv uit Analytics haalt).

Ik kan uit ervaring met vele modewebshops zeggen dat deze cijfers niet kloppen en uitverkoop juist een gigantisch effect heeft. Ik heb zelfs een voorbeeld van een shop die op een gemiddelde dag 5 orders doet, en tijdens de sale 50 per dag.

TvdH

Er komen heel veel onderzoekscijfers uit panelonderzoek. Kijk maar eens naar Thuiswinkel.org en recent weer GfK (over showrooming) met soms erg onwaarschijnlijke resultaten.

Als je weet hoe paneldeelnemers geworven worden met domme beloningen voor deelname, dan besef je dat de ouwerwetse representatieve steekproef niet meer bestaat en waarom panelonderzoek ingebakken onbetrouwbaar is.

Koppel dat aan eigenaardige vragen (heeft u de afgelopen maanden wel eens…) en overijverige conclusies (80% doet aan… gebaseerd op ‘afgelopen maanden wel eens’…) dan snap je de stortvloed aan dramatische onderzoeksresultaten.

Paul

Het is al gezegd: klopt niets van de uitkomst. Ik denk wel degelijk dat het invloed op traffic heeft. Bovendien is sale nog altijd een toverwoord. Zowel online als offline. Net als ‘light’ en ‘minder suikers’.

Vooral in de fashion is uitverkoop heel belangrijk! Ik heb de data!

marijke

Ik heb mij de afgelopen vier weken behoorlijk uitgesloofd om alles te realiseren. Artikelen invoeren betekende binnen een halve dag ook verkopen! 50% korting weliswaar, maar toch. Dat werkt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond