Deel dit artikel
-

Unilever van start met co-creation

Unilever zet een online jongerenplatform in voor de ontwikkeling van een serie nieuwe tv-commercials. Het bedrijf maakt gebruik van Headbox, een platform dat leden betaalt voor het geven van input voor nieuwe commercials of producten.

Headbox is in april van start gegaan in het Verenigd Koninkrijk. Het is een online gemeenschap voor 16- tot 25-jarigen. Leden krijgen betaald voor het delen van ideeën, gedachten en meningen over vraagstukken die organisaties aan de jongeren voorleggen. Nieuwe leden ontvangen direct een bedrag van 10 pond op een account. Ze ontvangen soms ook gratis producten van bedrijven, schrijft Headbox.

Het in Londen gevestigde Headbox is een initiatief van Face, een bureau voor jongerenmarketing.

Unilever is één van de eerste bedrijven die gebruik maakt van Headbox, dat ondertussen 30.000 leden heeft. Andere merken die gebruik maken van het platform zijn Carphone Warehouse en Dorothy Perkins, een Britse damesmodeketen.

Volgens Headbox maakt Unilever voor het eerst gebruik van online input voor de ontwikkeling van een tv-campagne. De campagne is bedoeld voor het Britse Unilever-deodorantmerk Lynx. Het onderwerp van de campagne is persoonlijke hygiëne bij jonge mannen. Omdat jonge mannen face-to-face niet zo makkelijk over dit onderwerp praten, is een online platform heel geschikt om oprechte meningen te krijgen, meent het bedrijf.

Headbox zet haar leden ook in voor mond-tot-marketing. Voor Dorothy Perkins werft het bedrijf ‘merkambassadeurs' die via sociale netwerken als Myspace, Facebook en Bebo het ‘woord verspreiden.'

In Nederland houden verschillende bedrijven zich bezig met co-creation, het betrekken van consumenten bij marketing, producten of diensten. Voorbeeld is het bedrijf Favela Fabric, dat onlangs van start is gegaan, en voor verschillende grote opdrachtgevers ‘co-creation'-concepten bedenkt en uitvoert. Een Nederlands bureau dat zich specifiek op mond-tot-marketing richt is Buzzer.

Deel dit bericht

2 Reacties

Laurens Friso

Marketeers zijn steeds meer bezig met het vinden van nieuwe wegen voor productinnovaties. Dit blijkt ook uit het marketing trends onderzoek 2007 van Berenschot. Co-development kwam daarin met stip binnen op plaats 4, na branding en voor mondialisering van markten. Zie voor het gehel onderzoek: http://www.berenschot.com/portfolio/portfolio/marktgericht

Ronald ter Voert

Ik probeerde me zojuist aan te melden bij Headbox. Dat is echter alleen mogelijk als je bent geboren na 1979! Zouden oudere personen niet volstaan? Lekker open platform, not.  

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond