Deel dit artikel
-

UPC haalt de content van SBS binnen

Kabelaar UPC heeft in SBS Broadcasting een goede contentpartner gevonden. Het aandeel van 23 procent in SBS is nu uitgebreid tot een overname; de totale prijs bedraagt 2,8 miljard dollar, te voldoen in aandelen en cash. Een aandeel SBS krijgt daarmee een waarde van iets meer dan 85 dollar. "Wij zoeken content voor onze breedbandige kabel", zegt Ivo Lochtman van UPC Nederland. "Als we dat zelf niet kunnen maken, halen we het ergens anders."

De deal is dan ook enigszins vergelijkbaar met de overeenkomst tussen AOL en Time Warner. Ook daar kwam men tot het besef dat content de bindende factor naar de consument is. SBS Broadcasting is moederbedrijf van ondermeer SBS6 en Net5 , en bezit in Europa tien televisie en zeventien radiozenders. Hoe de overeenkomst wordt vertaald naar die consument, kon Lochtman nog niet zeggen. "Het is best goed mogelijk dat dat gaat gebeuren in de vorm van hele specifieke, doelgroepgerichte kanalen."

Het is ook nog niet duidelijk hoe de Nederlandse portal @Fun in dit plaatje past. De portal is een joint venture van SBS en Endemol, die onlangs een miljoenendeal sloot met Planet Internet . Deze provider is toch wel een concurrent van UPC te noemen.

Opvallend genoeg kwam het nieuwtje nauwelijks ter tafel bij de forumdiscussie over oude en nieuwe media, gisteren georganiseerd door de GVR, centrum voor marketingcommunicatie. En dat terwijl de twee partijen toch aan tafel zaten, in de persoon van Frank Eyken (SBS) en Ivo Lochtman (UPC) naast panelleden Gerrit Jan Wolffensperger (NOS), Unico Glorie ( Jamby ), Walter Amerika (FHV BBDO), Marianne Bruijn (Heineken).

Iedereen was het er wel over eens dat content de cruciale factor is. Over hoe dat gaat uitpakken in de digitale wereld waren de meningen verdeeld. Volgens Walter Amerika en Marianne Bruijn worden merken zenders, en gaan ze steeds meer zelf content produceren (of inkopen).

Wolffensperger acht de 'verpakker' van content de belangrijkste speler; de omroep dus.
"Met oude en nieuwe media heb ik niks te maken", sprak Wolffensperger verder. "ik ben in eerste plaats contentproducent, en die content wil ik op alle mogelijke manieren aan de man brengen." Die aloude top-down benadering vond Unico Glorie maar niks. "We hebben al weinig tijd om tv te kijken, dus dat moet veel gerichter, met content die de mensen zelf maken. Ook beter voor de adverteerder, want ik kan dan zo vertellen waar welke doelgroep zit."

Volgens Wolffensperger zal er op de website van de publiek omroep mogelijk ook reclame komen, door de STER te exploiteren.

De panelleden waren het min of meer eens over de vraag of de consument in de toekomst zelf zijn tv-avondje gaat samenstellen. Wolffensperger: "Dat wordt een 'en-en' situatie; de ene keer wil de kijker iets uitkiezen, de andere keer wil hij verrast worden door het door de zender geselecteerde aanbod."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond