Deel dit artikel
-

USA Today verkiest digitaal boven print

USA Today zet print op de tweede plek. De focus komt te liggen op het produceren van content voor het web en andere mobiele platforms. In een bijbehorende reorganisatie wordt 9 procent van het personeelsbestand geschrapt. Er zullen 130 banen verdwijnen.

Belangrijk nieuws  verschijnt voortaan als eerste online. Personeel wordt meer ingezet om content in digitale vorm beschikbaar te maken. Hiermee hoopt de krant een groter deel van de tablet- en mobiele nieuwsmarkt te winnen.

USA Today, naast The Wall Street Journal de grootste krant van de Verenigde Staten, ziet net als veel andere printuitgevers de lezersaantallen en printadvertenties al lange tijd dalen. De inkomsten uit advertenties bij de krant zijn inmiddels gehalveerd. De oplage van de krant ging van 2,3 miljoen in 2007 naar 1,8 miljoen vandaag de dag.

De personeelsstructuur gaat flink op de schop. “Het krantenbedrijf moet evolueren naar een multi-platform mediabedrijf”, aldus uitgever David Hunke. Hij verwacht dat vooral sportcontent goed zal lopen op mobiele platforms en mede daardoor wordt een aparte sportdivisie opgericht, USA Today Sports. Ook voor de onderwerpen reizen, financiën, auto’s en entertainment komen aparte in online gespecialiseerde redacties.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond