Deel dit artikel
-

Uw bedrijf op Foursquare? Check in!

[Workshop] Location Based Services (kortweg LBS) krijgen ineens een enorme boost met de komst van diensten als Foursquare en Gowalla. Diensten aanbieden op basis van de locatie van klanten of prospects dus. Kenners voorspellen een gouden toekomst. Instappen dus, het is nog makkelijker dan het plaatsen van een bedrijfsvermelding op Google Maps.

Weet u wat LBS inhouden?

Nee: LBS maken het gebruikers mogelijk hun locaties en ervaringen te delen met familie, vrienden en andere gebruikers. Lees ook de toelichting.

Ja: Dan wilt u vast weten welke zakelijke kansen dit biedt. Lees verder.

Toelichting: Location based services zijn diensten die worden aangeboden op basis van je locatie (via gps op je telefoon). Een aantal netwerken biedt spellen en uitdagingen (punten verzamelen) op basis van locatie waar men ‘incheckt’. LBS is verder een krachtig middel om (trouwe) klanten te belonen.

Ziet u kansen met LBS?

Nee: Vreemd, zeker als u weet dat u met LBS zelfs tips van gebruikers kunt krijgen om uw producten of diensten te verbeteren. En dat is nog maar het begin. (zie toelichting)

Ja: Dan raakt u nog enthousiaster als u de voorbeelden in de volgende stappen leest.

Toelichting: Bedrijven spinnen garen bij LBS door het verzamelen van kennis over het gebruik van hun diensten door individuele gebruikers en het afstemmen van prijzen en promoties hierop. Verder worden waardevolle profielen opgebouwd van ‘incheckers’: wie checkt waar en wanneer in (en hoe vaak?). 

Wilt u met weinig inspanning de eerste stap in LBS zetten?

Ja: Verstandig. Zorg dan minimaal voor aanwezigheid op de netwerken van Gowalla en Foursquare. Deze netwerken worden verderop besproken. Lees de toelichting.

Nee: Dan moet u misschien nog even verder lezen om overtuigd te raken.

Toelichting: Zorg voor een notering op bijvoorbeeld Foursquare en let daarbij op goede product- en dienstomschrijvingen en mooie foto’s. Op Gowalla zijn er voor winkels momenteel iets meer mogelijkheden dan op Foursquare.

Gaat u eerst even rondneuzen en dan pas uw vermelding regelen?

Ja: Dat is een goede zet. Word samen met wat collega’s lid van een LBS en check vervolgens op verschillende locaties in met uw mobiele telefoon (bijvoorbeeld bij de McDonald’s om de hoek). Laat andere LBS’ers weten of de fries goed smaakten en of de bediening vriendelijk was.

Nee: Kan, zorg wel dat u de spelregels van bijvoorbeeld Foursquare en Gowalla kent. Zo profiteert u maximaal van de mogelijkheden die deze location based sociale netwerken bieden.

Zoekt u een concreet stappenplan voor het aanmelden op een LBS?

Ja: Zoek niet verder, u heeft het gevonden.

Nee: Sla deze vraag dan over en lees verder.

Toelichting: Maak als gebruiker een account aan op een LBS en ga een week spelevaren. Verdien badges door op veel locaties in te checken. Een badge is een digitaal insigne dat andere users toont waar je vaak uithangt. Kijk vervolgens of uw bedrijf al een vermelding heeft. Ja? Neem eventueel contact op met @streetteamelite als uw gegevens op Gowalla niet kloppen of aangevuld moeten worden.

Weet u hoe simpel een vermelding op Foursquare werkt?

Nee: Lees de toelichting.

Ja: Meld u dan nu aan met uw ‘venue’.

Toelichting: Zoek op foursquare.com op uw bedrijf of merk. Niks gevonden? Dan kunt u uw bedrijf zelf claimen door naam, adres en eventueel Twitter-naam op te geven. Uw bedrijf is nu vindbaar op Foursquare. Foursquare verifieert vervolgens of u de eigenaar of manager van het bedrijf bent door u te vragen uw contactgegevens door te geven. Na deze verificatie kunt u tips en aanbiedingen toevoegen aan uw vermelding.

Weet u hoe u Foursquare vervolgens zakelijk kunt inzetten?

Nee: Om te beginnen volgt u nauwlettend wat bezoekers van uw locatie aan tips en opmerkingen achterlaten nadat zij (via hun mobiel) zijn ingecheckt bij uw winkel. Deze informatie geeft u direct inzicht in de werking van uw POS-materialen en aansluiting bij uw doelgroep.

Ja: Dan heeft u dus gezorgd voor leuke aanbiedingen voor regelmatige incheckers, vraagt u deze groep of alles naar wens is en kijkt u bij spots van concurrenten welke tips & tricks bezoekers daar achterlaten.

Wilt u het aantal incheckers op uw locatie verhogen?

Nee: Dan weten LBS’ers uw locatie dus goed te vinden, prima.

Ja: Vermeld duidelijk(er) in uw winkel of bedrijf dat u vermeld staat op Gowalla en/of Foursquare. U kunt op beide platformen ook actief gaan adverteren. Kijk voor deze en andere vragen ook hier of stuur een e-mail.

Voor dit artikel is gesproken met Leon Gerrits (TradeDoubler) en Martijn Snels (mac | Innovators en wereld vormgevers).

Deel dit bericht

7 Reacties

Patrick

Leuk op Twitter feest.je noemen en dan er geen woord over reppen…

Patrick

Ah ik zie het al, was een retweet van iemand. Mijn fout

Elja Trum

Door al die Tweets van Foursquare ken ik de dienst vooral als irritante service en zie ik het nut er niet bepaald van in. Aan de andere kant had ik dat in eerste instantie bij Twitter ook. Leuk om ook eens een zakelijke kant te belichten. Van mij mag overigens deze tamelijk matig leesbare schrijfstijl wel verdwijnen. Kan dit niet in een gewoon artikel beschreven worden? Dat leest wel zo prettig, hier is amper een doorkomen aan.

Leon Gerrits

Het is een geslaagd artikel geworden wat inzicht geeft in de zakelijke mogelijkheden van LBS. @elja De stijl is wat onduidelijk aangezien dit overgenomen is uit de mei-editie van Emerce. Oorspronkelijk was dit een workshop in kaders. Ik verwacht nog erg veel van deze ontwikkeling!

Erwin Boogert - Emerce

Leon, zijn er ook specifieke zaken die boeiend zijn voor affiliatenetwerken zoals bijvoorbeeld TD?  Uit belangstelling

Leon Gerrits

@erwin Vanuit het sociale aspect zie ik veel raakvlak met affiliate marketing. Echter weet ik niet direct een goede koppeling van LBS aan affiliate marketing. Aangezien vaak de webshop leading is bij affiliate marketing staat het promoten van fysieke winkels via LBS hier eigenlijk haaks op. Iemand wel goede idee?n hierover?

Hans Kramer

Eens met Leon. Ik zie overigens wel leuke toepassingen van LBS bij joint promotions binnen loyalty programma's. Gebeurt nog vrij weinig mee. Iemand leuke cases?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond