Deel dit artikel
-

Vaag

Sony heeft afgelopen week toestemming gekregen om een online bank op te zetten. Het bedrijf is de eerste in Japan van buiten de financiële wereld die ook gaat bankieren en zal deze activiteit opzetten met de Sakura bank en J.P. Morgan. In Nederland zien we ook allerlei bedrijven branche vreemde activiteiten ontwikkelen. Zo is Albert Heijn enige tijd geleden gestart met de verkoop van PC's, telefoons en boeken en kunnen we nu ook al sparen bij 's lands grootste grutter. Is dit nu wat ze op de universiteit branche vervaging noemden?

Dingen waren al nooit wat ze leken, en nu lijken de dingen ook al niet wat ze zijn. Telco’s gaan uitgeven, uitgevers gaan marketen, contentleveranciers gaan techniek verkopen. We hebben het over branche vervaging. Job Franken vraagt zich vertwijfeld af waar hij binnenkort een kippetje moet gaan halen: bij de bakker of de verzekerings- maatschappij…

De branches vervagen in elk geval, dat is helder. En het gebeurt niet alleen op corporate level, maar op elk niveau. Zo zag ik laatst dat mijn slager broodjes bakte in zijn kippengrill, de branche vervaging is dus doorgedrongen tot de hoek van de straat. Is dit een universele trend?

Alles lijkt vager te worden. De scheiding tussen de zuilen van de Nederlandse maatschappij is niet meer, evenals de scheiding tussen werk en priv�. De houvast die dergelijke classificaties veelal bieden, valt daarmee ook weg. En houvast is makkelijk. Houvast zorgt dat we zelf niet zo hoeven te denken, dat doen anderen wel voor ons. Waar denkt u dat de godsdiensten of andere spirituele bewegingen op gebaseerd zijn? Simpelweg het gemak van houvast. We begrijpen iets niet, dus dan verzinnen we er gewoon een verklaring voor. Het liefst
een verklaring die niet echt hard te maken is, maar uit allerlei verhalen en overleveringen zou kunnen blijken. De beste leugen is immers gebaseerd op de waarheid.

Even terug naar de branche vervaging. Bedrijven gaan zich in allerlei samenwerkingsvormen bezig houden met nieuwe markten en nieuwe producten. Het mag bekend worden verondersteld dat het aanboren van een nieuwe markt met een bestaand product over het algemeen moeilijker is dan het penetreren van een bestaande markt met een nieuw product. De vraag is dan ook of de nieuwe
internet bankiers het eerste doen, het tweede of misschien wel allebei? Ahold lijkt me een duidelijke zaak. Zij gebruiken hun bestaande
distributienetwerken om aan hun bestaande klanten een nieuw product te verkopen. Dit lijkt zijn vruchten af te werpen, alhoewel deze conclusie misschien wat vroeg getrokken is.

Ik ben erg benieuwd naar hoe de Sony Bank het gaat doen. De kennis omtrent producten en diensten hebben ze via hun partners, de distributie ook. Zelf bezit Sony voldoende technologie om klanten op nieuwe manieren via electronische wegen te servicen. Bedenk daarbij dat Sony klaarblijkelijk gaat testen op zijn thuismarkt (een behoorlijk risico) en dat de Japanners niet bekend staan om hun ondoordachte bedrijfsvoering. Sony lijkt hiermee een nieuw product op een hun onbekende markt te introduceren. Zo op de keper
beschouwd lijkt het een activiteit die geen grote kans van slagen heeft. De ervaring van Sony's partners zal dus het verschil maken tussen succes en falen.

Maar voor de man op de straat wordt het wel wennen de komende jaren. Nu is het nog bankieren bij de supermarkt. Straks kopen we een gegrild kippetje bij onze verzekeringsagent, inclusief verzekering tegen salmonella en MKZ.

Deel dit bericht

3 Reacties

Erik Veenstra

Beste Job, Wat wil je nu eigenlijk zeggen met je column? Leuk berichtje hoor, je somt wat feitjes op over Sony, gooit de term branchevervanging er in (is overigens e e n woord) en stapt over naar oude economie voorbeelden. Eerlijk? Ik snap niet wat je wilt zeggen. Volgende keer, als ze je die geven, alsjeblieft wat helderder en puntiger.

Henny van der Pluijm

Met alle respect voor Job Franken, ik vind dit nogal een overdreven verhaal. Albert Heijn verkoopt boeken, computers en spaarvormen en een slager in de buurt van Job Franken bakt broodjes. So what? De slagers bij mij in de buurt blijven gewoon slager en dat Albert Heijn zijn productengamma uitbreidt heeft te maken met – denk ik – lichte paniek over hun teruglopende marktaandeel bij hun reguliere producten. Rare bokkesprongen, zo lijkt me. Bedrijfseconomisch onderzoek leert dat de meest succesvolle bedrijven altijd hun kernactiviteiten scherp in de gaten houden en het zou me niet verbazen als AH dat na enige tijd ook weer gaat doen, misschien gedwongen door verlies aan vertrouwen bij beleggers. Sony Bank? Sony is een Japans bedrijf en wie het Japanse bedrijfsleven een beetje kent weet dat in Japan een stuk of zes keiretsus bestaan – Mitsubishi, Matsushita, en nog een paar namen – die samen zo ongeveer alle grote Japanse bedrijven omvatten. Alle keiretsus leveren een productenbereik – van autos tot verzekeringen en van computerchips tot olietankers – dat naar westerse maatstaven uitermate vreemd aandoet. Dat Sony, dat niet tot de keiretsus behoort, nu ook diversificeert betekent dat dit bedrijf een Japanse traditie heeft overgenomen en daarmee meer op het establishment begint te lijken. Om uit dergelijke geisoleerde voorbeelden af te leiden dat branchevervaging plotseling hand over hand toeneemt, gaat me echt te ver.

Roel

Wellicht dat Job Franken de ICT gedeeltelijk verantwoordelijk acht voor de branchevervaging en dat daarom dit artikel geschreven is. Het is immers een blad voor e-business. Vage titel, vaag verhaal :) Maar goed, het gaat niet alleen om kernactiviteiten maar vooral om kerncompetenties wanneer je naar de kansen van organisaties kijkt. Albert Heijn doet dit juist erg goed. Grote krachten van Albert Heijn zijn distributie en klantenbinding. Door deze twee kerncompetenties te combineren ontstaan er nieuwe mogelijkheden voor Albert Heijn (andere producten en diensten voeren voor dezelfde markt). Het is juist verstandig niet te krampachtig aan je kernactiviteiten vast te houden en je missie daarop te baseren. Als de vroegere amerikaanse spoorwegen in de vorige eeuw hun missie veranderd hadden van "we move people by train" naar "we transport people" (korte weergave), waren ze misschien vroeg in de luchtvaart gestapt en een grote partij geworden. Ze hadden namelijk al inzicht in de behoeften van de mensen en informatie over reisgedrag et cetera. Door ICT te combineren met bepaalde kerncompetenties, kunnen ook nieuwe kansen ontstaan en waarschijnlijk is een deel van de branchevervaging daarop gebaseerd. Hoe dit verhaal strookt met Sony en bankieren zie ik zelf overigens niet. Heeft iemand ideeën daarover? Het grappige is namelijk, dat het idee van kerncompetenties afkomstig is van Hamel & Prahalad en dat zij juist Sony aanhalen als een goed voorbeeld van gebruik van deze kennis. Sony kwam erachter dat hun kerncompetentie niet de productie van consumentenelectronica is, maar het miniaturiseren van electronische apparatuur (walkman bijvoorbeeld) en kan met deze kennis nieuwe markten aanboren. (bijvoorbeeld de medische industrie die superkleine apparatuur nodig heeft voor operaties). Overigens is hun kernactiviteit nog steeds het produceren van consumentenelectronica. Zolang dat goed draait en zolang ze hun kerncompetenties daarvoor concurrerend kunnen inzetten zal dat ook wel zo blijven. Nu gaat Sony bankieren en ben ik de link kwijt. Ik kan me niet voorstellen dat Sony zelf een nieuwe Keiretsu wil worden. De zes keiretsu's van nu hebben grote financiële problemen die het hele Japanse bedrijfsleven meetrekt (logisch als de keiretsu bijna het hele bedrijfsleven omhelst). De salarissen moeten doorbetaald worden, vandaar die enorme schulden die zich maar blijven opstapelen ondanks het nultarief op leningen die daar al jaren geldt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond