Deel dit artikel
-

Van Gennip wil aandacht voor gamesindustrie

Staatssecretaris Karien van Gennip van Economische Zaken wil de creatieve industrie in Nederland stimuleren. “Het is een industrie die wereldwijd snel groeit en waar techniek en design samenkomen”, aldus Van Gennip tijdens een bezoek aan het Nederlandse gamesbedrijf Playlogic. Directeur Rogier Smit van Playlogic zei te rekenen op de steun van de Nederlandse overheid.

“Dit gaat een mooie kop geven: jonge ambtenaar van het jaar verslaat staatssecretaris”, grapt Karien van Gennip, als ze de controller van de X-Box in handen krijgt. Samen met Roel Nieuwenkamp, directeur ondernemerschap van EZ én jonge ambtenaar van het jaar, speelt ze een spelletje Xyanide als afsluiting van het werkbezoek vandaag aan de ontwikkelstudio van Playlogic International in Breda.

Playlogic heeft het voortouw genomen om de snelgroeiende gamesindustrie onder de aandacht van de overheid te brengen. Directeur Smit presenteerde een overview van de sector, met de belangrijkste knelpunten: financiering, gebrek aan gekwalificeerd personeel, ‘onvolwassen’ imago van de branche en het gebrek aan economische infrastructuur, waaronder regelgeving, met de hoop dat de overheid zich in gaat zetten die knelpunten te verminderen.

Van Gennip toonde zich enthousiast over de ontwikkelfaciliteiten in Breda en kondigde aan de creatieve industrie in Nederland nadrukkelijker te gaan stimuleren. Op het ministerie van EZ is er inmiddels één aanspreekpunt voor deze sector bij de directie Industrie en Diensten waar bedrijven en branches terecht kunnen om hun knelpunten te melden én voor advies. “Ik denk niet dat er sprake is van één bottleneck voor de sector, maar van een aantal kleintjes die we met elkaar kunnen oplossen. Zorgen dat er een opleiding komt die goed aansluit bij het ondernemerschap dat de creatieve industrie vraagt, het stimuleren van start-ups via TechnoPartner. Deze sector heeft zoveel potentieel dat we er echt op in willen zetten.”

Karien van Gennip is initiatiefneemster van het platform Techno Partner, waarmee ze de combinatie van technische kennis, ondernemerschap en creativiteit wil stimuleren. “Het is goed de regelingen die er zijn onder de aandacht van de creatieve industrie te brengen, en te bekijken of ze voldoende toegesneden zijn op deze sector”, aldus Van Gennip. “We zijn ook aan het kijken hoe we snelgroeiende bedrijven juist ná de startupfase kunnen ondersteunen. Ik blijf graag met de gamessector in gesprek om te zorgen dat de criteria ook op deze industrie van toepassing zijn.”

Van Gennip en Nieuwenkamp kregen aan het einde van het bezoek de concurrentieanalyse van de Britse gamessector overhandigd. In het onderzoek naar de Britse gamessector worden wenselijke en noodzakelijke actiepunten opgesomd die het Department of Trade & Industry onder meer voor zichzelf ziet.

Deel dit bericht

4 Reacties

Harmpie

Ik condoleer de gamesindustrie met het voornemen van Katrien en Roel (EZ) om ook hier de markt te komen verzieken met staatssubidies.Uit de staatsruif vreten gaat alleen als je je conformeert aan de eisen van de verdelende ambtenaren. Ambtenaren die het 'onvolwassen imago' van de GAMESindustrie snel willen aanpakken. Oh mijn god, wat een vergaande onnozelheid spreekt hier uit.Ambtenaren die met 'regelingen' de creativiteit van de branche willen stimuleren. Dat wordt dus bij een strategische wijziging in een gesubsidieerde game/strategie in 20 voud formulieren invullen (vanwege de verleende subsidie) in plaats van een snelle hack.Het lijkt wel een plot voor een sick game……

fedaykin

Als de overheid subsidies gaat geven aan de games industrie, dan wel graag aan bedrijven die beter presteren en meer inzicht hebben dan ProLogic. Die gasten draaien nog steeds op Studio 3D Max omdat de art director het te moeilijk vind om Mata te gaan leren, echt totaal belachelijk aangezien de rest van de wereld allang op Maya draait. En daar komen de meest innovatieve games vandaan.

Tuig

Interessante stelling over 'Prologic', Fedaykin. Als de meerderheid een product gebruikt, komt daar de meeste innovatie vandaan? Verder lijkt me, gezien het feit dat Playlogic meerdere studio's inzet, de tools per studio verschillen. Neemt niet weg trouwens dat ook ik niet zo de toegevoegde waarde van Playlogic spellen zie in een markt die qua kwaliteit net z'n beste jaar uit de geschiedenis achter de rug heeft. Als zelfs Killzone met matige kritieken wordt ontvangen, hoe moet het de aanmerkelijk lower profile Playlogic titels dan wel niet vergaan? Om ze vervolgens ook nog eens zonder de naamsbekendheid en middelen van Sony als publisher in de markt te zetten? Affijn, geld en aandacht van de overheid is natuurlijk prachtig. Dat er hierdoor naast Playlogic en Guerrilla substantiele console game developers (laat staan publishers) komen is echter twijfelachtig – zelfs in een zeer volwassen markt als de UK zijn er de afgelopen jaren elk jaar meer studio's verdwenen dan bijgekomen. Het aantal werknemers neemt wel toe, maar het aantal bedrijven dat games ontwikkelt daalt. Met een technopartner pakket kom je er niet – het is zoiets als een land waar twee filmcamera's staan aan Hollywood te willen spiegelen door te zeggen dat er 100K subsidie beschikbaar is om goede scripts te laten ontwikkelen. Als de overheid slim is, zoekt ze het in gebieden waar met beperkte middelen nog wel veel innovatie kan worden toegepast en die de komende jaren harder zullen groeien dan gevestigde sectoren. Denk aan handheld, mobiel, web games, edutainment en crossmedia bijvoorbeeld.

gooz

Mooie dame die Van Gennip! Nu een beetje de sier maken en later de gamesindustrie de nek omdraaien door het EU voorstel op software octrooien te steunen. Laat haar eens kijken op Webwereld.nl naar de reacties die over haar handelswijze zijn geschreven. Wellicht krijgt ze dan enig idee hoe de vork in de steel zit met de octrooien.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond