Deel dit artikel
-

Van Jole weg bij Bitmagic

Erwin van de Zande volgt per 16 januari Francisco van Jole op als hoofdredacteur van het online entertainment-bedrijf Bitmagic . Een conflict over de inhoudelijke koers zou de oorzaak zijn van de breuk.

Van Jole, Van de Zande en Michiel Frackers (voorheen medewerkers cq oprichter van Planet Internet) richtten in 1997 Bitmagic op. Het oorspronkelijk idee was van Van Jole afkomstig. Sinds augustus 1999 levert BitMagic dagelijks via Internet amusement via een speciale player. Het bedrijf heeft vestigingen in Amsterdam en San Francisco.

Van de Zande neemt al sinds augustus 1999 de hoofdredactie waar, nadat er verschil van mening tussen Van Jole en CEO Frackers was ontstaan. Volgens Frackers is er binnen Bitmagic gezocht naar een andere functie voor Van Jole. Toen daar geen overeenstemming over kon worden bereikt, heeft Bitmagic ontbinding van de arbeidsovereenkomst met Van Jole aangevraagd en gekregen. Volgens Van Jole is daarbij een 'opmerkelijk hoge' schadevergoeding aan hem toegewezen door de rechter, omdat Bitmagic moeilijk aannemelijk kon maken waarom de overeenkomst ontbonden zou moet worden.

Het conflict zou draaien om de inhoudelijke koers van Bitmagic. Volgens Van Jole wil Frackers zich vooral richten op het Amerikaanse mainstream-publiek en zou de inhoud moeten lijken op wat bijvoorbeeld de Amerikaanse mainstream tv vertoont. Van Jole: 'Als medium zou ik nooit kiezen voor mainstream. De Amerikaanse tv is creatief gezien dood, en dat verklaart ook het succes van Internet. Dus als je dat als voorbeeld neemt, kun je inhoudelijk geen kant meer op. Die keuze maakt het creatief gezien onmogelijk om het bedrijf een smoel te geven. En met dit soort projecten moet je ook inhoudelijk risico nemen. Ik vind het ook niet slim om Europa vaarwel te zeggen in zo'n vroeg stadium. Je bent nog aan het uitvinden waar je mee bezig bent. We zouden ons richten op een internationale markt, en dus op de universele aspecten van humor. Dat is wat anders dan specifiek de Amerikanen te willen bedienen. Dan zou je ook een volledig Amerikaanse redactie moeten inhuren. Je kunt dat niet vanuit Nederland doen. Ik als Nederlander kan ook geen grappen voor David Letterman schrijven.'

Frackers zegt dat al in het businessplan stond dat gemikt zou worden op een internationaal publiek, met de nadruk op de VS omdat dat de grootste Internet-markt is. 'De gemiddelde Amerikaan moet het leuk vinden, anders red je het niet met zo'n product. Je moet in de content bijvoorbeeld ook niet verwijzen naar ingewikkelde computertermen die ze niet snappen. En misschien voelde Francisco zich niet op zijn gemak in het leidinggeven aan een grote redactie van tien man in Nederland en veertig freelance "contributors" uit elf landen. Dat is toch iets anders dan in je eentje een webzine maken.'

Van Jole zegt dat er geen sprake was van problemen met leidinggeven. 'Er zijn wel wat strubbelingen geweest, maar op welke redactie gebeurt dat niet.' Er is geëxperimenteerd met een tweekoppige hoofdredactie en volgens Van Jole kwam het er in de praktijk uiteindelijk op neer dat Erwin van de Zande vooral verantwoordelijk was voor het reilen en zeilen van de redactie en hijzelf voor de inhoudelijke kant.

Verbazingwekkend genoeg was er volgens Van Jole geen sprake van een hoogoplopend conflict, maar is er gewoonweg nauwelijks meer contact geweest sinds augustus. Van Jole: 'Het was niet mijn bedoeling om te vertrekken. Het is een beetje vreemd gegaan. Bitmagic was een avontuur waarvan ik niet gedacht had dat het zo zou aflopen. Jammer.'

Ook Frackers vind het jammer: 'Je begint niet met een groep vrienden om het zo te laten aflopen. Maar op een gegeven moment moet je duidelijkheid scheppen.'

De onderhandelingen over de financiële afwikkeling lopen nog. Volgens Van Jole heeft hij recht op 5% van de aandelen.

Deel dit bericht

4 Reacties

Holswilder

Het is niet slim om Van Jole de laan uit te sturen. Niet vanwege de afkoopsom, waar hij natuurlijk recht op heeft, maar gezien de inhoudelijke inbreng die mede jullie zaak op poten heeft gezet. Ik denk dat hij gelijk heeft als hij zegt dat het te eenkennig richten op een Amerikaans publiek als bedrijf uit Nederland met de doelstelling uiteindelijk Europa en de rest van de wereld te willen bedienen niet handig is. Besef goed dat wij hier niet zitten te wachten op de zoveelste U.S.A-gelikte shit, met die vlakke humor en schitter en namaakglans. Natuurlijk moet je er naar kijken en van leren, ook gebruiken wat toepasbaar is maar wel vanuit je eigen roots gericht op een Wereldpubliek wat zijn eigen karakteristieken heeft. Eclectisch te werk gaan is de boodschap om te komen tot een product wat grenzen overschrijdend kan gaan scoren. En wellicht dat juist daar Van Jole zijn waarde heeft.

frank schuyer

Graag zou ik in contact komen met van Jole, is er iemand die mij kan helpen aan adres gegevens of telefoonnummers. Bij voorbaat dank. Gr. Frank Schuyer

Rob Peters

In '93 waren er nog niet zoveel mensen met E-commerce bezig. Toen las ik al met plezier wat Fvjole te melden had in Telecom Magazine. Goed dat hij geen Amerikaanse "mainstream" gaat maken. Goed dat we hem als journalist weer terug hebben. Ben benieuwd of Bitmagic zo'n lang leven beschoren is.Rob Peters

Adam Eeuwens

Ik woon in Los Angeles, en heb dus dagelijks toegang tot de Amerikaanse mainstream media. Animatie series zoals The Simpsons en South Park, beiden mainstream successen, nemen een aparte plek in in de Amerikaanse cultuur. Het is de enige plek waar vlijmscherpe kritiek geuit kan worden op deze inderdaad vrij zieke maatschappij zonder dat gelijk een heksenjacht wordt ingezet op de makers.Het is dan ook met stomme verbazing dat ik moet lezen dat BitMagic zich op de mainstream van Amerika wil richten, maar dat doet met flauwe aftreksels van grappen die kraak noch smaak hebben. (Mind you, ik moet het daarbij doen met de sample filmpjes -ongetwijfeld degene waar ze het meest trots op zijn- want ik ben Mac-gebruiker).Dat terwijl je in Nederland talenten als Gerrit de Jager hebt die het in zich hebben een nieuwe Dilbert te kunnen creeren. Of anders is er wel de Nederlandse vormgever Max Kisman, voorheen de leader- en bumper-ontwerper van de VPRO animaties, nu gevestigd en succesvol in San Francisco, die zijn kerstkaart en nieuwjaarskaart als Flash animatie rondstuurt, en als geen ander altijd een betekenisvolle draai weet te geven aan de animaties die hij ontwerpt. Check {Max Kisman; http://www.maxkisman.com }. Waarom worden deze bronnen niet aangeboord?De reden van Van Jole's ontslag is ook 'not done'. Als hoofdredacteur ben je verantwoordelijk voor de redactionele richting. De uitgever moet zich daar, zeker in de fase dat de formule nog niet getest is in de publieke opinie, absoluut niet mee bemoeien, en, in die cruciale tijd dat het merk wordt opgebouwd, degene met een redactionele visie de koers laten bepalen.Niet dus. Het spijt mij voor BitMagic. Ik had respect voor de on-Nederlandse lef waarmee zij met hun plan een wereldwijde markt met een dagelijkse lach wilden bedienen. Zij verloochenen daarbij het enige wat hun werkelijke onderscheidende kracht zou zijn: de Hollandse mentaliteit. Als iets belangrijk is in het homogene grijs van de wereldwijde browsers is het wel lokale kleur toevoegen zodat een nieuwe plek is gecreeerd waar miljoenen gelijkgezinden elkaar kunnen vinden. Het is werkelijk totaal van den domme dat Frackers zich bedient van de verouderde oude media marketeers opvatting van 'mainstream' om in de nieuwe media een publiek aan te boren.Tot slot nog dit: 'If you don't stand for something, you will fall for anything.' From Sunny California best Adam

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond