Deel dit artikel
-

Vandaag in Swalmen, morgen in Tokio

Inderdaad, de wereld wordt steeds kleiner en de consument steeds mondiger. Hij/zij heeft bovendien steeds meer keuzemogelijkheden en middelen ter beschikking.

Yves Kummer van reclamebureau John Doe in de zevende aflevering van de estafettecolumn over doelgroeponderzoek: “Maar bestaat die persoon uit de doelgroep eigenlijk wel? Of biedt dat doelgroeponderzoek slechts schijn-houvast? Plassen we niet allemaal in onze eigen broek: we voelen het lekker warm worden, maar niemand anders voelt het en kan dit gevoel met ons delen.” Of deze ontwikkelingen mensen en merken echt hebben veranderd, zoals veel marketinggoeroes u willen doen geloven, is volgens mij nog maar zeer de vraag. Heel basaal willen mensen nog steeds hetzelfde als 100 jaar geleden: onzekerheden reduceren en deel uitmaken van een gemeenschap. Wat wel is veranderd is hun mediagedrag. Ze zijn door de informatie-overload gepokt en gemazeld en voelen haarfijn aan wanneer uw goedverdienende onderneming knollen voor citroenen probeert te verkopen.

En hoe zit dat met de merken? Hoe kunnen zij zich staande houden in deze steeds kleiner wordende wereld en informatie-overload? Ook weer heel simpel: door zichzelf te zijn, hun authenticiteit te erkennen en te waarderen. Authentieke merken zijn sterke merken, geen eendagsvliegen. Het zijn blijvers. Het zijn merken die zichzelf als uitgangspunt nemen en niet de omgeving om hun heen. Zij weten donders goed dat ze niet iedereen te vriend kunnen houden en willen dat ook niet. Hun eigen identiteit geeft hun richting. Hun kern is hun kompas.

Als een merk eenmaal een plek heeft veroverd in deze wereld, is het genoodzaakt deze plek te behouden; ervoor te vechten. Een merk dat trouw is aan zichzelf is dus per definitie een dynamisch merk, met lef en visie, voortdurend in beweging.

Dat is dan ook de enige zekerheid die je hebt ten opzichte van 6,2 miljard individuen.

Desondanks laten marketeers nog steeds voor idiote budgetten doelgroeponderzoek uitvoeren. En de uitkomst daarvan is, heel verrassend, steeds hetzelfde.

De doelgroep is jong, avontuurlijk, ondernemend, sociaal.De doelgroep is hoger opgeleid en heeft een goede baan, is ambitieus en sportief. Hij heeft een eigen mening en stijl.

Op basis van deze unieke doelgroep-omschrijving wordt vervolgens een unieke campagne gemaakt om het unieke merk op unieke wijze onder de aandacht te brengen.

Na een een-tweetje tussen mediabureau en marketeer wordt dezelfde campagne wel weer in een enorm aantal verschillende bladen geplaatst alsof de lezers van deze bladen allemaal hetzelfde zijn.

Maar bestaat die persoon uit de doelgroep eigenlijk wel? Of biedt dat doelgroeponderzoek slechts schijn-houvast? Plassen we niet allemaal in onze eigen broek: we voelen het lekker warm worden, maar niemand anders voelt het en kan dit gevoel met ons delen.

Eerlijk gezegd ben al jaren op zoek naar iemand die sociaal, sportief ambitieus, gezellig, sophisticated, urban, ondernemend is en een eigen mening heeft.

Bij deze doe ik dan ook een oproep, kent u iemand in uw direct omgeving die voldoet aan het bovenstaande profiel, meldt u dat alstublieft via www.john-doe.nl of john@john-doe.nl.

Help ons iets te vinden waar we al jaren naar op zoek zijn.

Hierbij geef ik de column aan de goeroe Evert Bos van Unilever Best Foods.

Deel dit bericht

20 Reacties

marco

Het heeft volgens mij weinig zin om Webtrends v9.0 te promoten in de Donald Duck, het Amicon Zorg-Plan op Ketnet of de laatste cd van Justin Timberlake op seniorweb (om maar een paar voorbeelden te noemen). Juiste afstemming van product, doelgroep en doelgroeplocatie is dan ook belangrijk voor een optimaal marketing- en verkoopresultaat. Ik ben het dus niet eens met je stelling dat doelgroeponderzoek zinloos is. Ik kan het wel met je eens zijn als je bedoelt dat het weinig zin heeft om voor de nieuwste Barbie eerst een doelgroeponderzoek te doen om vervolgens tot de conclusie te komen dat de doelgroep meisjes zijn van 3-9 jaar. Er zijn echter genoeg producten te bedenken waarvoor doelgroeponderzoek wel degelijk van belang is om daar je marketing- en verkoopactiviteiten op af te stemmen. Btw, volgens mij val ik aardig in het profiel van sociaal, sportief, ambitieus, gezellig, sophisticated, urban, ondernemend en een eigen mening.

@sok

@marco: Doelgroep onderzoek behelst wel wat meer dan alleen bepalen wat je doelgroep is:- hoe bereik ik mijn doelgroep het best- wat houdt ze bezig- hoe groot is de doelgroepenz enz enz

Jonathan Stewart

Ik ben het helemaal eens met deze stelling.Helaas is doelgroep onderzoek verworden tot een vergaarpot van middelmatigheid waarbij de uitkomst altijd hetzelfde of in ieder gaval gelijklijkend is.Natuurlijk moet er goed worden gekeken naar doelgroepen maar welk merk zal nou van zich zelf zeggen dat ze zichzelf richten op laag geschoolden die veelal naar RTL4 kijke,35 tot 55 jaar zijn en in een Opel rijden.Toch is dit een zeer grote groep en een goede consument… Waarom komt deze doelgroep analyse nooit ter sprake bij merken?! Jonathan

marco

@sok, ben het helemaal met je eens.

Johan

Ik denk dat Marco de collumn niet goed heeft gelezen of in ieder geval niet goed heeft begrepen.Probeer het nog eens zou ik zeggen en onderbouw je mening dan opnieuw want nu raakt het kant nog wal.Ik ben het overigens helemaal met dhr Kummer eens. Johan

@sok

@marco: sorry, ik was wat snel in mijn eerdere reactie. Ik zie inderdaad dat je hetzelfde zegt als ik.  Mijn reactie was dan ook richting Yves Kummer (by the way…de rugbyer?).Ik vind dat Yves een te nauwe definitie van doelgroep onderzoek hanteert. Doelgroeponerzoek bevat meer dan wat hij noemt.

marco

Johan, volgens mij moet je zelf het artikel nog eens goed lezen. Alhoewel ik het punt dat Kummer wil maken zeker tussen de regels door lees, ben ik van mening dat het een te beperkte visie is op doelgroeponderzoek. Wellicht moet je ook @sok en mijn eerdere reactie nog eens lezen!

judtih Taufic

Interessante duscussie.helemaalgezien het feit dat ik me graag bezig houd met doelgroepen. Ten eerste is het een zeer gewaagde stelling van Yves Kummer.Doelgroep onderzoek wordt inderdaad misbruikt of beter gezegd gerbuikt door de middelmaat.met als uitkomst elke keer dezelfde. Want ik ben het helemaal met de heer Kummer eens betreffende het feit dat er zeer zwaarwichtig wordt gedaan over doelgroep bepaling etc en vervolgens zie je er in de media niks meer van terug. Om maar even een voorbeeld te geven wat doet een kotex advertentie of een sanitair/keuken advertentie in een kwalitatief goed voetbalblad? Soms vraag ik me wel eens af waarom merken doelgroep onderzoeken laten uitvoeren.Want voordat ze de resultaten hebben gezien weten ze al dat ze zich willen richten op jong.Jong is hot. Massaal rennen alle merken achter de jonge doelgroep aan. En dit doen ze ook nog door bij voorkeur jong te laten zien. Denkende dat jong jong aanspreekt. Twee merken die het tegendeel direct bewijzen zijn Camper (scheonen) en Gameboy. Zij gebruiken een ouderdoelgroep in de communicatie , terwijl ze hiermee de jongeren aanspreken. Persoonlijk geloof ik wel in onderzoek. Maar niet als doel, maar als middel. En daarbij ben ik me erg van bewust dat eenonderzoek door een ander onderzoek onderuitgehaald kan worden , hiermee bedoel ik dat de vraag stelling en de opbouw van een onderzoek zeer belangrijk en beslissend is voor de waarde van het onderzoek. Tot slot.GEEN DOELGROEP, MAAR MOMENTEN. Er is een verschuiving gaande van de doelgroep naar momenten.Volgens mij is de doelgroep ook bijna opgelost in de miljarden individuen.Doelgroep focus is alleen insterssant voorzeer spcifiek groepen.Voglens mij gaat het meer om het gedrg en de momenten. Veel merken zijn al op weg om momenten van de dag en of nacht te claimen . Voorbeelden: cup a soup, bacardi breezer : waht are you doing tonight.etc. Kortom;Ik ben het eens met Yves kummer, en daag hem graag uit betreffende een discussie over momenten.

Jack

Zeer juiste analyse van Judith!!! (en Kummer).Momenten claimen is inderdaad veel meer van deze tijd.En als ik een onderzoeks bureau zou hebben zou ik dankbaar gebruik maken van deze stelling om deze aan klanten te verkopen voor veel geld. Alleen denk ik dat ook deze stelling uiteindelijk helemaal verkwanseld word door die zelfde bureaus.Doelgroep denken en strategies denken is nou eenmaal niet aan veel mensen besteed, terwijl iedereen zegt er verstand van te hebben.Zelf heb ik me jaren bezig gehouden me onderzoek en weet ook donders goed dat klanten altijd maar 1 doelgroep voor ogen willen zien en dat is inderdaad de 'ideale' doelgroep waar dhr Kummer het over heeft. Nog lachwekkender vind ik dat er niemand binnen die bedrijven is die bij dergelijke onderzoeken vraagtekens zet.En daar moet ik dus ook Jonathan (stukje hierboven) gelijk in geven dat het bijna allemaal middelmatigheid is.Doelgroep verwarren met aspiratie niveau, hoelang blijven we die fout maken?!Dit was een moment van Jack…

raoul

Vroeger waren het demografische variabelen, toen werden het lifestyles en nu zijn 'momenten'weer de nieuwe hype. Zo creeren we met steeds weer de illusie dat we mensen in hokjes kunnen indelen en hun gedrag kunnen voorspellen. De obsessie met objectieve, kwantitatieve data doet geen recht aan de complexe werekelijkheid van mensen. En leidt dus bijna per definitie tot vlakke, nietszeggende campagnes, die niemand persoonlijk raken. Leg je erbij neer dat onzekerheid je enige zekerheid is. En psychologie geen exacte wetenschap. Als je echt wilt weten wat er om je heen gebeurt, ga dan niet op zoek naar de grote gemene deler, maar duik de diepte in. Trek de provincie in, praat met mensen en luister vooral goed naar wat ze te zeggen hebben. Als je echt weet wat iemand beweegt en raakt, vind je ongetwijfeld ook de juiste invalshoek en tone of voice om een echte dialoog aan te gaan. Dat is een continu proces, geen eenmalige actie. Iets wat je zelf moet doen en niet aan anaderen over kunt laten. Maar het is wel de essentie van marketing. En de enige manier om je merk steeds actueel, relevant en onderscheidend te houden.

@sok

Momenten claimen is natuurlijk maar slechts voor een klein deel van alle mogelijke producten en diensten een mogelijkheid.  Maar nee, het is zeker niet iets dat doelgroepen of iets dergelijks gaat vervangen. Het claimen van tijd is slechts een middel (en inderdaad op het moment leuk en effectief) om je (mogelijke)doelgroep te bereiken.  M.a.w. aan de tijdsclaim gaat ongetwijfeld doelgroeponderzoek vooraf. De direct daarop volgende vraag is: hoe bereiken we onze doelgroep op de meest effectieve manier? En vervolgens is tijd claimen een mogelijkheid. En is het wel zo nieuw als hierboven beweerd wordt? "….en dan is er koffie" is bijvoorbeeld al jaren een bekende uiting die daar gebruik van maakt. Ik denk eerder dat het momenteel opvalt doordat er een aantal bedrijven op dezelfde manier dergelijke de markt bewerkt. Overigens ben ik het roerend eens met een stelling die ergens in de bovenstaande reacties geponeerd wordt. Men slaagt er inderdaad niet altijd voldoende in de waarde van (markt-) onderzoek voldoende te relativeren en neemt het aan als waarheid. Marketing is echter geen exacte wetenschap, maar in de meeste gevallen slechts een manier om de kans op succes zo groot mogelijk te maken. Niets meer, en ook zeker niets minder.

judith

Hierbij een kort moment van Judith. Momenten in plaats van doelgroepen. Of beter gezegd een persoon beweegt zich voordurend tussen momneten. Verschillende momenten van de dag worden doro diverse mensen benut. Een afterparty is geen thee party. Op een after party zijn toch niet alleen jongeren aanwezig en op een thee party zijnniet alleen oma's en moeders aanwezig. nee zelfs op een afterparty kunnen moeders aanwezig zijn. Zo te zien ben ikneit de enige die zich hier in kan vinden. wellciht is het moment aagebroken voor een verandering in ondrzoek.

wouter

Goede Kummer. Ik ben het niet em wel eens met uw stelling. Ik ben werkzaam in gas. Ik ben sales manager in de gas. In eerste opzicht zal men denken dit is geen counsumenten product.Toch het tegendeel is waar.Bijna heel Nederland kookt op gas en leeft du op gas.Ik ben zelf geen voorstander van doelgroep ONDERZOEKMaar wel van doelgroep aanspreken.Ons product word tnamelijk door diverse en specifieke doelgroepn vaak geruikt. Het meest voor de hand liggende gerbuikers zijn de kokers en dit zijn nog steeds de moeders of de huisvrouwen.Ondanks dat ons product zeer mannelijk is en ook altijd maanelijk gericht was hebben we een paar jaar gelden de huismoeder markt aangeboord. We zijn in de praktijk gaan kijken hoe we deze groep konden aaspreken.mert een zeer effectieve mailing . het opsturen van ovenhabdschoenen – hebben we zeer veel aanvraag en reacties gekregen. Eeen ande voorbeld is de trekekrs, de camping mensen , zij zijn ook een groete groep, zij zijn altijd onderweg. Wij hebben hun benaderd met een zeerpraktich warm houdt rugzak. Enfin de reden van mijn reactie is dat ik geen voorstander ben van ONDERZOEK in de vorm van FOCUS groepen / ambassasdeurs etc.Ik ben voor praktijk onderzoek.Zoek de mensen op en vraag diverse mensen volg hen etc.Volg en registreer hun gedrag en houding, disiplines en gewoontes.

Carlos Lavadoreos

Geachte heer Kummer.Zeer graag reageer ik op uw stuk.Bij voorkeur doe ik met een eigen column.Mijn vraag is dan ook aan u.Is het mgoelijk om jezelf kandidaat te stellen voor het estafettestokje? ——- Reactie Emerce: Nee, het is niet mogelijk om jezelf kandidaat te stellen. Wel is het mogelijk om een opiniestuk aan de hand van een stelling in te sturen. Zie hiervoor op de site de rubriek Opinie. Redactie EmerceJasper Houtman

donders

Moment de trend? Waar zijn jullie de afgelopen vijftien jaar geweest? Vaag herinner ik mij dat die kreet eind jaren tachtig in Nederland ingevoerd is door MarketResponse en VNU. Blooker claimde al momenten toen onze grootouders jong waren. En jong is hot…. please! Jong is al hot sinds de ontdekking van de teenager, een jaar of veertig. Dat zijn allemaal verschrikkelijk afgelikte ideeën. Kom eens met een originele invalshoek.

Robbert

Ik heb met veel genoegen deze column en zeker de reacties gelezen en bij gehouden maar ik denk dat de redactie nu toch moet ingrijpen omdat de discussie niet meer gaat over de stelling van de heer Kummer.Zeker de laatste reactie slaat helemaal nergens meer op. Deze meneer moet even het stuk van de heer Kummer goed doorlezen en begrijpen waarom het gaat!!!Waarschijnlijk zijn jullie het helemaal eens.En ove zinnen roepen en wanneer ze al eerder werden geroepen is al helemaal niet de discussie.Bovendien gaat het niet erom wie wat claimt. Dit tekent precies het bekrompen marketing denken. Het gaat erom wie wat gebruikt om zijn doelgroep te definiëren.Grappig dat mensen meteen naar campagnes gaan grijpen… Dit is juist het punt waar Kummer het over heeft.Mensen… Alstublieft, ga groenten verkopen: )

Donders

Robbert, altijd leuk om iemand te ontmoeten die een opgewarmd prakkie waardeert. De Doelgroep is Dood schreef Paul Postma vijftien jaar geleden al in Intermediair. De redactie moet inderdaad hoognodig ingrijpen en originele bijdragen plaatsen. Van een groenteboer? Mij best!

Jonathan

Meneer 'Donders'als 15 jaar geleden al het stukje 'de doelgroep is dood' is geschreven waarom heeft niemand hier zich dan iets van aangetrokken.Daarmee zegt u dus als iemand 30 jaar geleden riep dat er een gat in de ozonlaag ontstaat en dat vandaag de dag weer iemand roept dat diegene dan zijn mond moet houden want dat heeft al ooit een keer iemand geroepen.Een beetje kinderachtig om op deze manier te reageren dunkt mij en misschien moet u helemaal niet meedoen aan discussies die u niet kunt beargumenteren.Verder alle respect voor de overige brievenschrijvers die van dit item een erg levendige en volwassen discussie hebben gemaakt waar veel lering uit is te trekken, alle-donders-nog-eens-aan-toe!!!

Donders

Beste Jonathan, Als jij meent dat niemand zich iets heeft aangetrokken van Paul Postma's pleidooi tegen het doelgroepdenken, dan ben je evenals veel van de voorgangers in deze voor jouw zeer leerzame gedachtenwisseling blijkbaar nog een tikkeltje nat achter de oren. Dat is best. Postma is een heuse Nederlandse heavyweight in direct marketing, waar al die featherweights in deze ring nog veel van kunnen opsteken. Postma plaatste zijn vraagtekens bij het doelgroepdenken aan de vooravond van ontwikkeling als databasemarketing, customer intelligence, telemarketing en e-commerce. Ga eens naar de bibliotheek en lees een boek van die man. Tis even wennen, want je moet bladeren in plaats van scrollen. Maar je steekt er wat van op. Veel succes met je studie!

Rat

Ik stel voor dat we ook allemaal de boeken van David Ogilvy, Andy Law, George Munch en nog vele anderen ook even uit de kast gaan trekken en die ook als absolute waarheid neerleggen.Altans dat is wat hier gezegd word.En dan heb ik namen genoemd die er echt toe deden in de marketing en communicatie.Heb je een boek geschreven dan heb je gelijk… Kom, kom meneer Donders.Moet u zelf niet even naar school om uw IQ een beetje bij te schaven. Het spijt me heel erg om te zeggen maar de collumn gaat over mensen als u en u heeft dit niet eens door.Weg met die vastgeroeste direct, marketing, research, communicatie handel. Tijd voor frisse ideeën. R.v. Someren

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond