Deel dit artikel
-

VEA niet bevreesd voor invallen BSA

Voor de tweede maal wil de BSA, de opsporingsdienst voor illegaal softwaregebruik, invallen doen bij reclame- en communicatiebureaus. Branche-organisatie VEA maakt zich geen zorgen. "De vorige keer hoorden we er weinig meer van", zegt directeur Frans Blanchard.

De Business Software Alliance (BSA) is opgezet door grote software-ontwikkelaars, waaronder Microsoft, MacroMedia, Compaq en Network Associates, en heeft tot doel illegaal gebruik van software tegen te gaan. De BSA houdt er een 'kliklijn' op na waar mensen illegaal softwaregebruik kunnen melden. Volgens de organisatie betreft momenteel vijftien procent van de meldingen illegaal gebruik van software bij reclame- en communicatiebureaus, om die reden wil het komende maand invallen doen binnen de communicatiebranche.

Directeur Frans Blanchard van VEA , de Vereniging van Communicatie-Adviesbureaus, is niet verbaasd over de aankondiging. "Ongeveer anderhalf á twee jaar geleden deed de BSA ook invallen. We hebben er toen weinig meer van gehoord. Blijkbaar was het resultaat niet dusdanig dat er melding van gemaakt moest worden." Later hoorde Blanchard van de achterban "ook geen schrikbarende verhalen" over wat er ontdekt was.

Of er nu sprake is van mogelijk meer misbruik, getuige de vijftien procent meldingen waar de BSA van spreekt, betwijfelt Blanchard. "Ik zou niet weten waarom er nu meer illegale kopieën gebruikt zouden worden." Er wordt veel software gebruikt binnen de reclame- en communicatiebureaus, om die reden "kan het nogal eens mis gaan", zegt Blanchard. Het gaat daarbij volgens hem om bijvoorbeeld software voor lettertypes. De manier waarop dit nu geregeld is "nodigt bijna uit tot misbruik". Lettertypes worden vaak meegestuurd door het bureau om te voorkomen dat de ontvanger niet in staat is de advertentie in de juiste opmaak te bekijken, dit voorkomt bovendien tijdverlies in de communicatie. Blanchard pleit voor een "minder rigide" houding van softwareleveranciers tegenover dergelijk gebruik van lettertypes.

De BSA zegt dat de vorige invallen bij reclame- en communicatiebureaus onderdeel waren van "een omvangrijker campagne" om illegaal softwaregebruik op te sporen. Gevraagd naar de resultaten daarvan, zegt de woordvoerder "om privacy-redenen" geen cijfers te kunnen geven. Wel claimt hij dat "honderd procent van de invallen achteraf terecht bleken te zijn". De huidige campagne is gebasseerd op de meldingen bij de kliklijn en niet op de resultaten van eerdere invallen, voegt hij toe.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond