Deel dit artikel
-

‘Verdienmodel is bedreiging veel internetbureaus’

Het verdienmodel van digitale bureaus in Nederland staat onder druk. Het onvoldoende facturabel maken van personeel is een directe bedreiging voor groei, evenals het slecht kunnen aantrekken van technisch specialisten.

Driekwart van de bedrijven werkt op urenbasis aan projecten en dat wordt ervaren als een bedreiging van het bedrijfsmodel. Als er niet genoeg opdrachten binnenkomen, zijn niet alle medewerkers te financieren. Daarom kijkt een groot deel van de ondernemers naar een andere activiteit voor inkomsten: het leveren van strategisch advies.

Dat komt naar voren in de Digital Agencies Survey 2020, een jaarlijks benchmarkonderzoek van belangenorganisatie Dutch Digital Agencies door IDG en True. De enquête is gehouden onder 146 respondenten. De helft van hen is directeur of anderszins verantwoordelijk in een bestuurspositie.

Ruim 40 procent van de deelnemers aan het onderzoek werkt voor een bureau met een omzet van 1 tot 2,5 miljoen euro.

De gewenste omslag van factureren van gewerkte uren naar meer consultancy gaat niet automatisch en werpt drempels op. Opdrachtgevers verwachten ook steeds meer sectorkennis (70%) en stellen hogere eisen aan de kwaliteit en snelheid waarmee bureaus nieuwe oplossingen leveren (58%).

Daarnaast mogen opdrachtgevers verwachten dat strategisch adviseurs onafhankelijk hun werk doen. Op dat punt zullen de bureaus nog veel moeten investeren, want meer dan de helft maakt alle technologische keuzes voor de klant. En met de blik vooruit investeert slechts 4 procent structureel in het verkennen en ontwikkelen van bèta-oplossingen.

Zelf rekenen bureaus nog bijna driekwart van hun projecten af op uurbasis. Doordat ook klanten meer digitale experts aantrekken, valt een deel van de vaste inkomsten echter weg. Mede hierdoor signaleert bijna veertig procent van de bureaus druk op de traditionele verdienmodellen. De helft verwacht meer inkomsten te gaan genereren uit alternatieve verdienmodellen zoals abonnementen en retainers.

Het aanpassen van een verdienmodel stuit echter regelmatig op drempels in de eigen salesafdeling (31%), bij de klant (27%) en de interne organisatie (23%).

Tweederde van de bureaus verwacht in 2020 meeste groei te realiseren met strategisch advies.

Foto: perzon seo / perzonseo.com (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Stefan Vermeulen - EMAKERS

Dit artikel leest wat vreemd : “De gewenste omslag van factureren van gewerkte uren naar meer consultancy gaat niet automatisch en werpt drempels op.”

Hoe wordt die consultancy gefactureerd, vraag ik mij wellicht wat te naief af?

In mijn, weliswaar klein, bureau zijn we geswitcht naar een model waarbij we een langetermijnrelatie hebben met onze klanten en een belangrijk deel van de omzet afhangt van de gerealiseerde omzet. Want dat is volgens mij de kern van het probleem: veel bureaus blijven uren draaien, maar zonder echt gevoel wat dat betekent in de klant zijn P&L.

Stefan

Jasper - Redkiwi

Hi Stefan,

Als ik het zo lees ben je er al beter in geslaagd om je toegevoegde waarde in waarde uit te drukken. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat veel bureaus hier nog moeite mee hebben. De waarde van consultancy ligt – in de regel – hoger dan uitvoer. Weten bureaus dus meer consultancy te doen (en dus meer waarde toe te voegen) dan kan er een beter tarief worden gevraagd. Hetgeen op zijn beurt weer tot een beter rendement leidt.

Uit het onderzoek blijkt dat de meeste bureaus hun geld verdienen met uurtje/factuurtje. Een kleine groep relateert de omzet aan resultaat (daar waar dat kan). Je bent dus niet de enige, maar 1 van de weinige, blijkt uit het onderzoek.

Gr,
Jasper

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond