Deel dit artikel
-

Verdubbeling omzet DVD-verhuurder Netflix

update Netflix, het Amerikaanse bedrijf dat via internet DVD's verhuurt, overtreft de eigen verwachtingen. Het aantal abonnees ligt 88 procent hoger dan een jaar geleden en de omzet is verdubbeld. De Belgische DVD-verhuurder Zenobe.com heeft echter minder abonnees dan eerder verwacht. Inmiddels is er op kleine schaal ook een Nederlandse variant op Netflix gestart, onder de naam Video2Go.nl.

Netflix heeft inmiddels 857 duizend abonnees, om online DVD's te reserveren die vervolgens door Netflix via de post worden thuisbezorgd. Netflix zegt inmiddels 13.500 titels voorradig te hebben. Wie een DVD heeft bekeken kan deze terugsturen in een portvrije envelop, klanten mogen maximaal drie DVD's thuis hebben. Per maand berekent Netflix 20 dollar aan abonnementskosten.

Netflix meldt ook dat het verloop onder abonnees lager is dan eerder verwacht. In het vierde kwartaal zegde 6,6 procent van de klanten het abonnement op. De omzet zal naar verwachting in het vierde kwartaal verdubbelen tot 45 miljoen dollar, aldus het bedrijf tegenover Reuters. Winstgevend is Netflix, dat vorig jaar met een beursgang 82,5 miljoen dollar nieuw kapitaal aantrok, echter nog niet.

In september vorig jaar ging vanuit België het bedrijf Zenobe van start , dat volgens het concept van Netflix DVD's verhuurt in de Benelux. Het aanbod is met duizend titels wel beperkter en het abonnementsgeld ligt met 30 euro hoger dan bij Netflix. Directeur Philippe Creytens van Zenobe zegt dat zijn bedrijf "ietsje achterop is geraakt". Er zijn ruim vier maanden na de start 250 abonnees zegt hij, waarmee het bedrijf achter ligt op de oorspronkelijke doelstelling van duizend abonnees binnen een jaar.

Zenobe heeft de afgelopen maanden "de kinderziektes" er nog uitgehaald, zegt Creytens. Het online DVD-verhuren bleek toch wat complexer dan eerst gedacht, zo valt uit de woorden van Creytens op te maken. "Een van de zaken die we leerden was hoeveel DVD's je verliest in de post. Ook merken we dat er beschadigde DVD's binnenkomen en er later discussie ontstaat met de klant over wie daarvoor verantwoordelijk is. Een ander probleem bleek de post te zijn, die trager levert dan ze belooft." Ook merkte Zenobe.com dat de smaak van de online huurder anders is dan die van degene die naar de winkel gaat, waarop het aanbod in de toekomst afgestemd moet worden. Creytens: "De meest verhuurde DVD's blijken klassiekers als Ben Hur te zijn."

De doelstelling van Zenobe is inmiddels aangepast tot 800 abonnees binnen een jaar na de start. Volgens Creytens komt het bedrijf niet in de problemen wanneer deze aangepaste doelstelling niet behaald wordt. "We hebben altijd gezegd dat we op een bescheiden manier wilden groeien. Dat doen we liever traag op basis van een vaste en trouwe klantengroep van enkele honderden dan dat we ineens veel klanten hebben die vervolgens ook weer hun abonnement opzeggen als ze wat op kosten moeten bezuinigen."

Video2Go.nl
Begin december startte in het Zuidhollandse Ypenburg ook een online DVD-verhuurder. Video2Go.nl is opgezet door de Engelsman Adrian Bourne, hij legde zelf het startkapitaal bij elkaar. "Ik kwam op het idee toen ik zelf een video terugbracht naar de winkel", zegt Bourne. "Het leek me dat er een markt is voor een dergelijke gemaksdienst." In het verleden werkte Bourne op cruiseschepen, vertelt hij, "later had ik een winkel in Engeland voor de verhuur van games."

Video2Go.nl heeft behalve DVD's ook games beschikbaar voor Playstation, Gamecube en Xbox. Het huren van een DVD komt op ongeveer 4,50 euro, vertelt Bourne. Afrekenen gebeurt bij het bezorgen aan de deur, maar kan ook maandelijks op rekening en op korte termijn ook via de mobiele telefoon. "De bestelling wordt op de fiets afgeleverd," zegt Bourne, "terugbezorgen gebeurt via een portvrije enveloppe." Zelf is Bourne ook actief als koerier. "Vandaar dat ik wat verkouden klink."

De officiële start van Video2Go.nl is op 20 januari, meldt Bourne, maar het bedrijf is al wel actief. "Op de startdatum hopen we ongeveer vierhonderd leden te hebben." Over uitbreiding naar andere delen van het land heeft Bourne al wel nagedacht, maar volgens hem is hiervoor samenwerking met een grote verhuurder van DVD's nodig. Het aanbod van Video2Go.nl is nu nog bescheiden, Bourne zegt dat er rond de 400 DVD's en games beschikbaar zijn. "Grote ketens hebben een groter aanbod, we hopen daarom op een samenwerking."

Deel dit bericht

3 Reacties

Jeroen

Netflix en Video2go lijken misschien wel op elkaar, omdat beide bedrijven de DVD's bij je thuis bezorgen maar er is wel degelijk een groot verschil. Bij Netflix maak je een eigen lijst met films en je krijgt er dan 3 toegestuurd per post (hoef je niet thuis voor te zijn), als je een DVD hebt gekeken doe je die in de bijgesloten retourenveloppe en gooi je die in de bus. Zodra deze is ontvangen bij Netflix sturen zij de volgende DVD van je lijst op. Het "grote" verschil is dat je bij Netflix een abonnement afsluit en per maand een vast bedrag betaalt, ongeacht het aantal DVD's terwijl je bij video2go per DVD betaalt. Qua gemak is Netflix dus een, naar mijn mening, prettiger concept. Een vergelijkbaar concept is in Nederland gestart onder de naam Zenobe.nl maar hier zijn de abonnementskosten veel hoger ($19,95 voor Netflix, *30 voor Zenobe). Overigens is Video2go qua prijsstelling erg concurrerend met normale videotheken, een DVD kost * 3,95, bij een videotheek is dat meestal * 3,50.

Jan

Jeroen, ik vemoed dat je bij NetFlix werkt ofzo, maar wat jij beschrijft is juist het grote nadeel. Bijna niemand kijkt voor 19 euro aan dvd's per maand. Daardoor lijkt het goedkoper, maar is het uiteindelijk duurder voor de gebruiker. Natuurlijk weet NetFlix dit, en het zal ongetwijfeld onderdeel van het businessmodel zijn.

Jan

Jan, inderdaad, Netflix weet dit maar al te goed. Netflix is begonnen met een 'pay per rental' model, maar daarmee liep het al snel tegen een stagnerende groei aan (zoals ik de CEO van Netflix tijdens een forum discussie heb horen beweren). Ze zijn vervolgens bewust op het subscription model overgestapt, omdat de betaling dan automatisch via de credit card loopt. Inkomsten voor Netflix zijn zo niet afhankelijk van voortdurende acties van de subscriber, maar van automatische betalingen waarvan de subscriber zich al snel nauwelijks bewust is. In mijn ervaring is overigens het grote voordeel van Netflix boven de lokale videotheek, het beschikbare aanbod.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond