Deel dit artikel
-

Verhagen: geen heffing op mobiele diensten

Minister Maxime Verhagen van Economische Zaken heeft laten weten dat de Telecomwet gewijzigd moet worden om heffing op mobiele diensten als WhatsApp of Skype tegen te gaan.

Dat liet de minister dinsdag weten aan de Tweede Kamer.

Verhagen meent dat betaling voor de hoeveelheid of de snelheid van het dataverkeer geen probleem is, maar het betalen voor mobiele diensten daarentegen wel. Binnen enkele weken moet er een voorstel komen om dit op te nemen in de Telecomwet. Er mag geen sprake zijn van de belasting of blokkering van deze diensten.

In de Telecomwet moet vrije toegang tot het internet gegarandeerd worden. Onder meer KPN heeft bekend gemaakt klanten te willen laten betalen om bepaalde diensten te activeren. Bij Vodafone moeten klanten al jaren betalen om Skype te mogen gebruiken. Althans, dat moet volgens de algemene voorwaarden. Nu telecombedrijven de inkomsten uit spraak en sms-diensten zien terugnemen door de opkomst van mobiel internet, wordt er gezocht naar oplossingen om dit tegen te gaan. Ook bij T-Mobile zou te maken hebben met de kannibaliserende werking van berichtendiensten als WhatsApp en andere sociale media.

Mocht de Telecomwet in Nederland aangepast worden, dan moet de verandering wel passen binnen de Europese wetgeving.

Deel dit bericht

6 Reacties

Tommy Telecom

De overheid wast nu haar handen in onschuld, maar heeft jaren geleden miljarden verdiend aan de veiling van de UMTS frequenties. De providers hebben daar feitelijk nooit echt iets op kunnen verdienen.

Aan de andere kant hebben de providers jarenlang gruwelijk winsten gemaakt op smsjes en telefoontikken. Slimmigheden met binnen/buiten bundel, stiekum roamen, bizarre tarieven in het buitenland. De consument pikt het niet meer en zoekt alternatieven. Het is natuurlijk van de zotte dat providers nu extra heffingen willen invoeren om niet-transparante monsterwinsten uit het verleden te compenseren.

Pas de Telecomwet zo aan dat de bandbreedte van de markt vast ligt en daarbinnen concurrentie plaats kan vinden.

Paul Prijs

Uit bronbericht: “Nederland is met de voorgenomen wetswijziging één van de eerste landen in de wereld die de vrije toegang tot internet wettelijk garandeert.”

Goed om te zien dat de providers het tegenovergestelde bereikt hebben van wat ze wilden.

Dit besluit is goed voor innovatie; we gaan in Nederland weer voorop lopen (of op zijn minst een stukje minder ver achter).

Bad Groot

Wat dan wel weet jammer is van de opstellers van de wet, is dat ze wel een marktconsultatie doen, maar niet zo veel doen met de aanbevelingen daarvan. Volgens mijn herinnering heeft vooral Bits of Freedom destijds aangedrongen op netneutraliteit in de wet vastleggen. waarom? nou, precies om dit soort dingen. En nou moet Verhagen last minute gaan ingrijpen en de wet aanpassen, maar ze hebben mijns inziens wel een beetje zitten slapen.

Don van Riet

Toegang tot alle mogelijke diensten afdwingen zal wettelijk wel lukken, maar dat dit “om niet” moet gebeuren kan volgens mij niet via de wet geregeld worden. Zo zitten de EU-regels niet in elkaar. Men mag tenminste costbased toerekenen, of anders op historische, zgn “Telric”-basis voor investeringen.
Dat betekent dus dat alle mobiele providers hogere totale kosten op de klant mogen verhalen. En vervolgens aanbieden om bij minder afgenomen diensten korting te verlenen? Voorlopig worden bij alle providers er eerst wat mensen uitgegooid, dat levert sowieso hogere aandelenkoersen op.

R. de Bell

De volledige muziekindustrie is rechts ingehaald door Apple, de boekenmarkt is rechts ingehaald door Bol en zo zijn er nog wel wat voorbeelden van bedrijfstakken waar men meer in de spiegel kijkt dan naar buiten. Mobiele providers lijken constant te worden verrast door de markt. Hoog tijd (en misschien al te laat) om ’s naar buiten te gaan om realistisch en pro-actief te gaan kijken naar een nieuw verdienmodel. Sms is en was tenslotte ook maar gevonden geld. Verhogen van de prijzen is een korte termijn oplossing dat staat als een paal boven water.

Wessel Voets

Een typisch voorbeeld van stilstaande bedrijven. Deze bedrijven hebben 0,0 innovatie doorgevoerd en gewacht tot dergelijke diensten zich aanboden. En nu willen ze op deze diensten ook nog eens geld gaan verdienen, wat uiteindelijk weer nadelige gevolgen heeft voor bedrijven als WhatsApp. Iedereen weet dat hun gegevens gebruikt en verkocht worden, maar dat hebben ze over voor een gratis dients en niet voor een dienst waarvoor betaald moet worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond