Advertentieverkoop Twitter onder druk

Twitter wist zijn omzet in het eerste kwartaal met 16 procent te verhogen tot 1,2 miljard dollar. Door gestegen kosten eindigde het kwartaal evenwel met een operationeel verlies van 128 miljoen dollar.
Het platform verkocht 1,1 miljard aan reclame, 23 procent meer dan een jaar geleden, toch lijkt de groei af te nemen. Abonnementen en andere inkomsten daalden met 31 procent.
Het concern boekte wel een nettowinst van 513,3 miljoen dollar, ofwel 0,61 dollar per aandeel, in vergelijking met 68 miljoen een jaar eerder.
Het aantal dagelijks actieve gebruikers bedroeg 229 miljoen versus de door analisten verwachte 226,9 miljoen.
De cijfers komen luttele dagen na het nieuws dat Elon Musk Twitter wil overnemen voor een bedrag van 44 miljard dollar, omgerekend 41 miljard euro.
Of de overname ook echt gaat plaatsvinden is de vraag. Musk leent onder meer geld tegen Tesla aandelen, maar de koers daarvan is sterk gedaald en Musk heeft op papier al 40 miljard dollar verloren.
Tesla-regels staan Musk verder toe om slechts een kwart van de waarde van een aandeel in onderpand te geven. Dat heeft hij al bij de helft van de aandelen gedaan, en die mogen daarom niet verkocht worden.
Musk wil Twitter ‘beter dan ooit maken’ met nieuwe functies. De broncode wordt openbaar gemaakt, en er zal minder censuur worden toegepast.
Veel is nog onzeker. Adverteerders kunnen terughoudend zijn om geld uit te geven aan Twitter als Elon Musk de moderatie wil beperken.
Reclame is de belangrijkste bron van inkomsten voor Twitter en analisten vrezen dat ongebreidelde vrijheid van meningsuiting kan uitmonden in desinformatie en haatzaaien, waardoor adverteerders zich mogelijk van de internetdienst distantiëren.
Twitter wordt daarnaast van de beurs gehaald. Mogelijk zijn dit de laatste cijfers die het bedrijf bekend maakt.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond