Verkopen Zooplus groeien 22 procent tot 278 miljoen euro

De omzet over het derde kwartaal van online dierenwinkel Zooplus groeide met 22 procent tot 278 miljoen euro. De verlaagde winstprognose ligt nu op 1,1 miljoen euro voor heel 2017.

Het gaat goed met de online handel in dierbenodigdheden, maar omdat de markt concurrerend is investeert het Duitse Zooplus extra geld om meer marktaandeel te pakken. Het trucje van klanten winnen en dan vooral behouden hebben ze inmiddels goed in de vingers: 94 procent van de klanten is terugkerende koper.

Gisteren publiceerde het bedrijf de financiële cijfers over het derde kwartaal (PDF). Daar zaten weinig verrassingen in. In het derde kwartaal werd voor 278 miljoen aan spullen verkocht, overwegend dierenvoer, en over de eerste negen maanden van 2017 was dat 795 (+21%).

Heel even stond de beurskoers in Frankfurt zo hoog, dat Zooplus zich even in het rijtje zogeheten unicorns geplaatst zag. Beleggers waardeerden het eind september op meer dan een miljard euro. Daar ging sindsdien zestig miljoen van af.

Na de zomer verlaagde de directie de winstvoorspelling van 17 – 20 miljoen euro tot ‘enkele miljoenen’. Dat bedrag wordt nu concreter gemaakt: 1,1 miljoen. Die ‘verdampte’ miljoenen worden geïnvesteerd in het winnen van nieuwe klanten. Daarnaast wordt de fulfillmentcapaciteit gebreid om de geplande groei af te handelen.

Foto: TTsuruda (cc)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug