Deel dit artikel
-

Verkopers slimme apparaten en onlinediensten verplicht om updates te leveren

Consumenten krijgen bij de aankoop van slimme apparaten zoals smart tv’s, printers, camera’s, babyfoons en digitale horloges recht op software- en beveiligingsupdates. Hetzelfde geldt voor de aanschaf van bijvoorbeeld games of applicaties, maar ook voor streamingdiensten.

Dat staat in een wetsvoorstel van minister Dekker voor Rechtsbescherming en staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken en Klimaat waarmee de ministerraad heeft ingestemd.

Momenteel bestaat er geen expliciete verplichting om (veiligheids- en software) updates te leveren voor apparaten die op het internet kunnen worden aangesloten of diensten die met het internet zijn verbonden. Consumenten lopen het risico dat hun apparaat of dienst het na verloop van tijd minder goed doet.

Door de invoering van een plicht voor verkopers om updates te leveren, blijft de consument langer verzekerd van de juiste ondersteuning. De verplichting wordt dus niet neergelegd bij de fabrikanten.

De termijn van verplichte updates is ook nog eens op basis van proportionaliteit: dus wat redelijk is voor een consument en vergelijkbaar met hetzelfde systeem als bij garantie op aankopen. Een duurder product zal meestal dus een langere termijn van updates krijgen.

Het wetsvoorstel regelt ook dat de duur van de zogeheten omkering van de bewijslast straks wordt verlengd van zes maanden naar één jaar. Koopt iemand een smartphone en hij krijgt binnen een jaar een probleem met het toestel dan moet de verkoper aantonen dat de smartphone bij levering in orde was en de consument het probleem heeft veroorzaakt.

Deel dit bericht

2 Reacties

Friso

Goed initiatief, maar de handhaving lijkt me een lastige zaak worden. Zoiets zou op mondiaal niveau geregeld moeten worden. En aan een extra service kunnen voor de consument extra kosten aan verbonden zijn. Ben erg benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen, maar de toon is gezet.

bert

Friso, handhaving is lastig, maar minder lastig dan wanneer het bij de fabrikant ligt. Aan de andere kant kan het wel risico zijn voor een webshop/fysieke winkeleigenaar. Bij iets van een grote jongen als Apple/Samsung/Microsoft zal je sneller direct daar shoppen, bij de anonieme MinC doosjes zal juist de winkelier kritischer worden aan wat ie aanbiedt, en daarmee misschien wel flink zijn assortiment moeten uitdunnen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond