Deel dit artikel
-

Veronica participeert in investeringsfonds DCIF

Veronica Holding treedt toe tot investerings- en stimuleringsfonds Dutch Creative Industry Fund. Veronica stelt 200.000 euro beschikbaar.

"Deelname aan het DCIF past bij de uitvoering van de missie van Veronica om  jong talent een kans te geven. Vanuit deze rol kunnen we dat actiever doen, naast reeds bestaande initiatieven als de Radioschool en Filmschool." Zo licht Guido van Nispen, directeur van Veronica Holding, de deelname aan het in 2005 opgerichte fonds toe.

Van Nispen is behalve Veronica Holding-directeur ook manager van het DCIF. Over zijn dubbele rol: "Ik vond dat ik me óf terug moest trekken als fondsmanager óf als Veronica toe moest treden. Aangezien we specifieke kennis over radio en muziek in kunnen brengen en hiermee jong talent rondom media kunnen helpen, werd het het laatste."

DCIF investeerde tot op heden enkel in Wakoopa en Bliin. Van Nispen: "Het fonds werkt niet met een uiterste datum waarop alle beschikbare middelen besteed moeten zijn."

De fondsmanager is in gesprek met verscheidene partijen om in te investeren. In de regel gaat het om participaties van tussen de 20.000 en 40.000 euro. "Maar je merkt dat veel ideeën uiteindelijk niet in een heuse onderneming worden omgezet. Dan blijkt een vast dienstverband en een maandelijks salaris toch verleidelijker."

DCIF investeert in bedrijven die zich op de consumentenmarkt richten.

Naast Ilse Media nemen ook Uitgeversmaatschappij De Telegraaf, IDG Nederland en Veronica Holding deel. Het fonds bestaat uit 3 toezeggingen van 200.000 euro en één van 100.000 euro. Dat maakt een totaal van 700.000 euro. Hoeveel daarvan is besteed houdt Van Nispen voor zich.

Deel dit bericht

6 Reacties

Lex

Hmm, is een totaal van 700.000 euro niet wat weinig om in startups te investeren? Met dergelijke Hollandse zuinigheid kom je niet ver…

Richard Kay

Je kunt miljoenen spenderen aan het ontwikkelen van elektronische inkt, om daarmee in de ruimte te schrijven .. of je gebruikt gewoon een potlood :) "Gebrek" aan geld, kan ook weer de creativiteit prikkelen om je doel te bereiken … tot op zekere hoogte natuurlijk 😉 Beter iets dan helemaal niets!

Patrick

Uit de DCIF disclaimer: "You may send us any confidential or proprietary material, but we do not agree to obligations of nondisclosure or non-use of material that is sent to us. We receive a large number of business plans and other proposals, which may be similar to one another or overlap. We reserve the right to review only those, which appear to us to fit our investment criteria and to reject proposals without giving detailed reasons or returning material sent to us. We are not restricted in any way from pursuing opportunities with others. We do note that the Dutch Creative Industry Fund foundation invests in companies, some of which may compete with one another." Dus je krijgt of n paar duizend euro om je businessplan mooi in te binden of ze gaan aan de haal met je plan? Leuk, zo'n ideeenbus…

Richard Kay

@ Patrick Het blijven die kleine letters he … Beter zou zijn, om een presentatie te mogen houden, en dat er wat dingen worden ondertekend. Ik denk dat iedere verstandige ondernemer NIET lukraak een businessplan opstuurd. En al zouden veelal businessplans op elkaar lijken … dan lijkt 't me juist leuk om een combinatie tussen die teams zien (in 't kader van "co-creatie" ) 🙂

Luc van Poelje

Het blijft me heel vreemd in de oren klinken dat een dergelijk formaat investering uberhaubt zin heeft. Waarom niet meer om meer te bereiken? Ontwikkeling, Marketing, Personeel…. 40K??!!

Pieter

Veronica was een sterk merk en zorgde vroeger voor leuk avondje televisie.Op de radio waren ze jarenlang toonaangevend.Jammer dat het in het slob geraakt is.Waarom?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond