Deel dit artikel
-

Vice start advertentienetwerk voor trendy sites

Uitgever Vice is in Nederland het advertentienetwerk Advice gestart met populaire sites en blogs onder trendsetters van 19 tot 34 jaar. Thema’s zijn: mode, muziek, cultuur, games en entertainment.

Het tijdschrift en online cultuurnetwerk Vice, actief in 22 landen, is vandaag in Nederland gestart met zijn eigen advertentienetwerk gericht op sites die populair zijn onder ‘early adopters’ op gebied van mode, muziek en lifestyle. "Het advertentienetwerk is ontstaan vanuit vragen vanuit adverteerders en mediabureaus. Zij willen niet alleen de massa bereiken, maar ook alleen de smaakmakers op gebied van cultuur, lifestyle, mode en kunst", zegt Thijs Boon van Vice Benelux.

Meer dan 20 sites doen mee met het advertentienetwerk. Daarnaast zijn er tientallen kleinere blogs over cultuur die bereid zijn om op onregelmatige basis gesponsorde content naar eigen inzicht te publiceren. Een rectangle-banner kost 25 euro CPM. Het totale unieke maandelijkse bereik van Advice is 1,5 miljoen bezoekers.

Nederlandse sites als Viceland, Puna.nl, Blend, Kindamuzik, Reload, Festivalinfo, Podiuminfo, JimmyAlter, Hiphopinjesmoel en DJ Broadcast doen mee. Ook biedt Advice de mogelijkheid te adverteren naar Nederlandse bezoekers van internationale sites, zoals muzieksite NME en de modesites Hypebeast, Lookbook.nu en Sneakerfreaker.

Behalve in Nederland biedt Vice zijn Advice ook aan in de VS, Duitsland en Engeland. Het advertentienetwerk heeft een salesteam van vier medewerkers. De eerste testcampagnes voor onder meer Converse en Vodafone zijn de afgelopen maanden al geweest. Zo konden bezoekers bij de Converse-actie een cd-hoes ontwerpen voor de Nederlandse band Daily Bread.

Volgens Boon bestaat de doelgroep vooral uit twintigers. Van de term ‘hipsters’ is hij geen liefhebber. "De Advice-doelgroep bestaat uit mensen die de samenleving kritisch volgen. Ze weten meteen wat ze wel en niet goed vinden. Ze zijn er vroeg bij met trends op gebied van bijvoorbeeld mode en muziek en bevinden zich vaak in een creatieve omgeving."

Advice duikt in een gat dat de grote advertentienetwerken hebben laten liggen, aldus Boon. "Adverteerders kwamen naar ons toe, omdat ze campagnes op een grotere varieteit van sites wilden laten draaien. Er is nog geen netwerk dat zich specifiek richt op de smaakmakers en de culturele doelgroep. Dat gat gaat nu eindelijk opgevuld worden."

Voor de deelnemende sites is Advice volgens Boon ook aantrekkelijker dan meedoen met grote, algemene advertentienetwerken. "De cpm’s worden verdeeld over zoveel pionnetjes. Er is voor die sites niets te verdienen. Het animo is dan ook groot. Van de beste Nederlandse sites binnen het veld mode hebben we al drie weten te strikken. Ook veel bekende muzieksites doen mee."

Als ‘extra service’ heeft Advice ook een netwerk van circa 150 blogs die bij de doelgroep passen, die bereid zijn om samen te werken met adverteerders. "Zij krijgen dan zelf de vrijheid in hoe ze over een campagne schrijven. Het onderwerp van de campagne moet wel aansluiten bij die van de blog. Je ziet nu op diverse grote Nederlandse blogs tegelijkertijd dezelfde advertorials voorbijkomen. Dat is niet verstandig. Dat doen wij niet. Wij willen het meer gepersonaliseerd maken. We selecteren sites en gaan samen met de redactie kijken hoe ze de boodschap zouden willen verpakken, zodat bezoekers zich meer op hun gemak voelen."

Volgens Boon is de Advice-doelgroep snel bereid om mee te doen aan acties waarbij ze zelf iets moeten maken of ontwerpen. "Ze willen dicht betrokken worden bij bijvoorbeeld productlanceringen. Met user generated content kan je met deze doelgroep leuke dingen doen. Grote merken geven nu tonnen uit aan acties op grote sites, waarmee ze niet de juiste mensen bereiken die het interessant kunnen maken met hun bijdragen."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond