Deel dit artikel
-

Viral marketing-campagne Unilever onder vuur

Unilever dacht slim te zijn door een nieuw reclamefilmpje voor het deodorantmerk Axe te laten lekken via het internet in de hoop dat er een fluistercampagne zou ontstaan. Niet iedereen is even blij met het viral marketing-offensief van de multinational.

Unilever heeft met behulp van een zogenaamde viral marketing campagne geprobeerd een buzz te creëren rondom het deodorant-merk Axe. Dat gebeurde door eerst een nep-weblog (dat inmiddels alweer offline is) bij Lycos neer te zetten en daar het reclamefilmpje van Axe Touch te posten.

De commercial die op mannen lijkt te zijn gericht, is vanaf volgende week ook op televisie te zien. De zogenaamde fluistercampagne is in samenspraak met Unilever uitgevoerd door Reddion. Het bedrijf, het voormalige AdValue, is gespecialiseerd in campagnes die via internet, e-mail en sms worden verspreid. Alex Stil van Reddion wil vooralsnog niet telefonisch ingaan op de campagne. “Daarvoor moet ik je doorverwijzen naar Unilever”, zegt Stil.

Brandmanager Adriaan Thierry van Axe bevestigt dat Unilever de nieuwe commercial van het deodorantmerk heel bewust via internet heeft verspreid. “Wij wilden een bepaalde mystiek rondom het merk Axe creëren. Daarnaast testen wij dit soort commercials eerst ook op een klein publiek.” Zestienduizend mensen hebben vandaag de nieuwsbrief ontvangen waarin staat dat de commercial al online te bekijken is.

De commercial van Unilever-dochter Axe, die dus nog niet in Nederland op televisie is vertoond, is wel al overal op internet te zien. Ook buiten Nederland. Toch lijken veel mensen zich niet te realiseren dat de commercial bewust is gelekt door Unilever.

Bij het Nederlandse weblog GeenStijl hadden ze wel meteen door dat het om een zogeheten viral marketingcampagne ging. Zij voelen zich om de tuin geleid en laten van de marketing campagne van Unilever en Reddion geen spaan heel. Met name het feit dat een grote organisatie als Unilever een nep-weblog op internet zet, stuit GeenStijl tegen de borst. Ook de “Google -bombing” waarvan Unilever en Reddion zich bedienden kan wat betreft GeenStijl niet door de beugel.

“We maken er een voorbeeld van. Als we dat niet doen hebben we over een paar maanden elke maand van die hoax-dingen op internet. Laat ze maar een beetje bang worden. Ze moeten het gevoel hebben dat er iemand is die hun praktijken in de gaten houdt. Anders zal het alleen maar smeriger en slinkser worden ”, zo laat weblogger Prof. Hoxha (wat uiteraard een alias is) weten.

Hij voegt eraan toe dat viral marketing op zich niet erg is, maar dat er niet gelogen mag worden. “Bovendien zijn Reddion-medewerkers die fora en logs infiltreren geen vrolijk vooruitzicht”, aldus Hoxha.

Thierry van Unilever reageert: “Wij konden niet vermoeden dat de campagne en de commercial voor zo veel ophef zouden zorgen. Dit soort campagnes zijn heel normaal. Onbegrijpelijk dat mensen zich er zo druk over maken. Wij hebben niet meer dan een speldenprikje uitgedeeld.”

De brandmanager van Axe weerspreekt dat er sprake is geweest van Google-bombing (zorgen dat je hoog in de ‘rankings’ bij Google terecht komt). Hij zegt geen idee te hebben hoe het fake-weblog van Danny Kleine waarop het filmpje doelbewust gepost is zo hoog kon eindigen in de Google-resultaten. “Daar hebben wij en Reddion in ieder geval niets mee te maken gehad.”

Niet alle webloggers zijn het met GeenStijl eens. Zo krijgt Axe bijval van een ander weblog Punkey.com. “Niks mis mee wat mij betreft. Ik vind het slim om op die manier je produkt onder de aandacht te brengen. Je zegt eerlijk dat het een Axe commercial is, dus je weet wat je gaat downloaden”, schrift Punkey.

De commercial wordt vanaf maandag in een groot deel van Europa uitgezonden en in enkele landen daarbuiten waaronder Mexico. In Duitsland was hij deze week al op televisie te zien.

Deel dit bericht

25 Reacties

Anders Floor

Het meest opvallende van dit alles is niet zozeer dat mensen in de trucs van Reddion zijn getrapt, maar dat steeds meer journalisten in de goedkope publiciteitszoekerij van GeenStijl trappen. Ze grijpen kleine onbenullige zaken aan om een hoop herrie te schoppen, en je vindt het binnen no-time terug in allerlei media – zowel online als offline. Niet omdat het gegeven op zich zo nieuwswaardig is, maar omdat GeenStijl van een mug een olifant maakt en het publiek en de media laat geloven dat ze getuige zijn van iets bijzonders. Van het publiek kan ik dat nog wel begrijpen, van de media had ik iets meer nuchterheid verwacht.

Guido

Geheel eens met Anders Floor. Het is bijna lachwekkend hoe alle media op dit soort dingen ingaat. Het spijt me zeer Emerce, maar met het plaatsen van dit bericht slaan jullie een enorme flater. Er is werkelijk waar niks aan de hand en ik snap de verontwaardiging van Unilever dan ook volkomen. Een bron die Geenstijl nu nog serieus neemt, neem ik niet meer serieus…sorry Emerce.

M Roelofs

Hi Anders;  Toch is het te kort door de bocht om GS van het zoeken van goedkope publiciteit te betichten. GS wordt gemaakt door journalisten met een brok ervaring. Ze opereren op het scherpst, en brengen stukken naarvoren die anderen niet opvallen, zoals links – of rechts extremistische propaganda op internet. Dat het effect heeft blijkt juist doordat steeds meer journalisten de nieuwtjes van GS publiceren.  Maar GS waarschuwt ook de gemiddelde internetgebruiker – die niet zo ingevoerd is als jij – dat wat op internet staat, niet altijd waar is. Wie weet welk deel van de vakbladen gevuld wordt met 'betaalde journalistiek' begrijpt des te beter het belang van onafhankelijke podia als GS. Wees eerlijk: GeenStijl? dat zouden meer mensen moeten doen. http://www.geenstijl.nl

at-sok

@Anders FloorIk ben het niet geheel eens met je reactie. Ook ik vind het geen probleem als bedrijven hun reclamefilmpjes lekken en proberen eeh hype te creeeren (al vraag ik me af wie er nou eigenlijk geintereseerd is om een reclamefilmpje van Axe te downloaden). Maar ik vind dat GeenStijl wel een punt heeft als er een nep-weblog wordt gebruikt hiervoor.  Ik vind dat ze op dat moment een bepaalde lijn overschrijden die volgens mij niet overschreden moet worden. Ze komen dan voor mij als (misschien wat overdreven) internet purist op een terrein waar ze weg moeten blijven, tenzij ze heel duidelijk maken dat een weblog commercieel is.

eve

Geenstijl.nl probeert gewoon te teren op een paar faits divers en dan enkel en alleen omdat ze journalistiek ondermaats werk leveren. Who gives a f*ck hoe reclamemensen marketing voeren? Je zou integendeel respect moeten hebben van de clevere manier waarop deze lui te werk gaan. Teren op het succes van anderen is alles wat Geenstijl.nl werkelijk kan. triestig zootje, opruimen graag!

Daniel

De bedoeling van zogenaamde Guerilla marketing is om zonder al te hoge investeringen via een onconventionele manier veel publiciteit te krijgen…toch opvallend dat GeenStijl hier mooi aan meewerkt. Petje af voor de marketeers van Reddion. Het is ook wel een open deur hoor. Voordat je deze aktie in werking stelt kan je je al voorstellen dat er personen zijn die hier hoe dan ook tegen zijn. Gevolg: meer nieuwsgierigen: 'waar hebben ze het over, even het spotje bekijken?' En dan ook vooral de verwijzingen op Geenstijl.nl zetten…Ben benieuwd hoeveel internet gebruikers dit spotje nu al hebben gezien. Als deze 'hetze' doorgaat zullen het er alleen maar meer worden.

radja

Niet voor niets is op radio en tv de verplichting dat reclame duidelijk wordt aangemerkt als reclame. het wordt hoog tijd dat dat ook gebeurt op het internet. De huidige wetteloze situatie van reclame kan en mag niet voortduren, het moet verboden zijn om mensen bepaalde uitingen op te dringen. Ik kan ook niemand verplichten om een porno-film te kijken, en voor films is er ook de verplichte filmkeuring. Dan mag vervolgens iedereen zien wat hij wil doen met die keuring.

Kasper Katje

Inderdaad heel spijtig dat er tijd, aandacht etc. aan het stijlloze GS (de naam zegt het immers al) besteed wordt en men dit als serieuze bron van informatie ziet.Om 1 van de GS redacteuren, Rombo, te citeren (uit de reacties op GS zelf):"Wat zei ik nou: bek houden en optiefen…Publiceren en distribueren is iets anders dan inzien." of"Ga lekker zo door en wij moeten helaas ook/nog een keer bij jullie langskomen. Sim-pel…" En dat komt van journalisten met een brok ervaring? Bedreigingen en scheldpartijen? Ik weet niet over welke ervaring het hier gaat maar het lijkt eerder op hooligan-ervaring. Iets onder de aandacht brengen is prima, zeker wantoestanden maar ook voor de 'journalistiek' gelden er grenzen. Bij GS schiet men hier keer op keer overheen en schiet zo ook het doel voorbij en doet zodoende uiteindelijk alleen maar afbraak aan hun eigen 'professionaliteit en vakkennis'.

PK

tsjonge jonge jonge… wat een gedoe om niks van GS. Wat denken die geitenwollen sokken dragende betweterige anarchisten hier nou eigenlijk mee te bereiken?

Hoxha

Ach, marketingboys zijn op de tenen getrapt? Het gaat niemand een f*ck aan wat jullie uitvreten op internet? Wordt eens wakker! Mensen zijn er blijkbaar niet zo blij mee als jullie zelf denken. Tja, plak er een labeltje 'viral marketing' op, en onder valse namen fora binnendringen en de boel belazeren met nepsites is dan opeens goedgepraat. Unilever is een zo goed als USA bedrijf qua mentaliteit, dus imago is alles…Zullen we eens kijken hoe blij ze zijn als we weer wat vinden? Ook erg grappig, wij doen hetzelfde als jullie doen: aandacht voor onze dingen vragen, alleen lukt het ons beter en dat in vrije tijd en met 0 euri budget. Mijn professionele genuanceerde uitspraak: val lekker dood!

Bennie Vaasen

@PK, Kasper Katje enzo, volgens mij bereiken ze meer dan dat jij nu bereikt. GeenStijl ontmaskerd en dat gaat zeker niet altijd zonder slag of stoot Kasper Katje. Anarchisten? Geite wollen sokken? Waar heb je het in hemelsnaam over. GeenStijl heeft veel vijanden (zie andere reacties) en dat heeft te maken dat ze zich enerzijds niet (hoeven te) conformeren aan de normen en waarden van journalistiek en anderzijds (zie ook boven) ongezouten hun mening verkondigen. De tijd van alles met bloemtjes zeggen is mi voorbij. Het is ook tijd dat er een of meerdere media aandacht besteden aan het verwijderen van oogkleppen bij de nederlandse (internet)bevolking. Er wordt inderdaad veel slap geouwehoerd op GeenStijl, maar er zitten zeker ook ijzersterke topics in. Zeker zoals deze, denk je nu werkelijk dat de gemiddelde nederlander door heeft dat de grote industrials zoals Lever, P&G en niet te vergeten AH de boel slim loopt te manipuleren met winstbejag als doel. Laten jullie je maar lekker misbruiken door die multinationals en ga de daardoor ontstane frustratie maar lekker op GeenStijl afreageren, daar zijn ze mi meer dan klaar voor!

Adriaan Venema

"zou integendeel respect moeten hebben van de clevere manier waarop deze lui te werk gaan. " Als jij een béétje verstand zou hebben van de wijze waarop jongeren zich presenteren op het web, welke taal ze gebruiken en welke dingen ze absoluut NIET doen, had jij net als die beoogde doelgroep, rollend van het lachen op de vloer gelegen. Unilever maakt zichzelf hiermee zó belachelijk! Respect? Man man man, ja misschien van de collegae polyesterpakken/schildpadhoornen brilletjes/Tweety-stropdassen dragende marketingjongens, die denken dat dit echt een ge-wel-di-ge zet is geweest. Stuk voor stuk demonstraties van het onbenul waarmee de reclamewereld de consument tegemoet denkt te moeten treden. Met enorme minachting dus. Élke Fok!-deelnemer, elke Mokkels-forummer, élke ingewijde in de jongerenscene had door dat deze suffe actie zo nep was dat het nieuwe geurtje van Axe net zo goed FAKE had kunnen heten.

Dutchdopy

Ja PK op vrijdag de 13e geplaatst. Ook toeval?Schelden is jouw reactie, dus niet netjes.Wie is hier de anarchist?En KKatje er staat nergens dat er ABN gesproken moet worden dus laat staan dat men daar iemand op afrekent.Dan kunnen de reclames die op een "bepaalde doelgroep" zijn gericht ook wel verboden worden, want die zijn voor dombo's (amstel) en de onderklasse zoals daar zijn de werkster (met een doekie om d'r kop) en de toiletjuffrouw die plat praat. Over denigrerend gesproken.

Frederik

@ Radja: op TV en Radio is helemaal geen verplichting om reclame als zodanig aan te merken. Bij de gesponsorde fles cola op tafel staat echt geen bordje dat daarvoor betaald is. En ik weet niet zeker of elke kijker wel precies begrijpt dat de producten in Life and Cooking daar echt niet toevallig terecht gekomen zijn. Ik vind de verontwaardiging dat een 'nep'-weblog gebruikt wordt voor reclamedoeleinde overigens vreemd. Elk medium kan voor reclame ingezet worden. Is de infomercial soms nep-TV en de reclamefolder een nep-krant? Lang leve de commerce-log.

gs-lezer

jongens, toch… think twice. ziet nou niemand in dat GS een onderdeel is van de virale strategie? doordat deze schreeuwers zich afzetten van deze strategie, lezen er in een klap 60.000 mensen meer over deze commercial. gratis publiciteit, toch?

Daniel Janus

@Gs-lezerZie mijn eerdere opmerking hierboven. Zelfs dit medium is nu onderdeel van de virale strategie. Ik zie de marketeers van Unilever al handenwrijvend de reacties lezen. Heerlijk toch? Volvo probeert het via de radio-kant met zijn spotje over dat plaatsje waar 32 mensen dezelfde auto hebben gekocht en daar hoor je vervolgens niemand meer over….en dat is STUKKEN duurder!!

Kasper Katje

Zoals al eerder gemeld vind ik het goed wanneer er zaken tegen het licht worden gehouden maar GS heeft bij mij allang afgedaan door hun stellingname 'het doel heiligt alle middelen" waarbij dit dus een vrijbrief is om te schelden en bedreigen. een slag of een stootje hier en daar is niet erg maar op deze wijze sla je jezelf K.O. Hoxha's laatste opmerking zegt al weer genoeg over het niveau op GS en wat ze dus blijkbaar niet eens alleen op eigen site kunnen houden.Ik laat het hier dus bij en dan kan men lekker doortieren op eigen terrein en houden we hier het niveau wat op peil. Bij voorbaat dank.

Johan ter Veer

@ Bennie Vaasen << Zeker zoals deze, denk je nu werkelijk dat de gemiddelde nederlander door heeft dat de grote industrials zoals Lever, P&G en niet te vergeten AH de boel slim loopt te manipuleren met winstbejag als doel. Laten jullie je maar lekker misbruiken door die multinationals en ga de daardoor ontstane frustratie maar lekker op GeenStijl afreageren, daar zijn ze mi meer dan klaar voor! >> Gewoon uit interesse; maar kan je uitleggen hoe een consument door een mulitmational misbruikt wordt in dit geval? En dan geen woorden over kapitalisme, globalisatie, zakkenvullers, hoge pieten, &c. &c. Maar hoe schaadt het 'uitgelekte' filmpje van Axa de consument? De consument denkt op de 'weblog' van Danny een objectieve reclame over deoderant te vinden? Misbruikt is de consument als de prijs hoger ligt dan de waarde die hij aan het product ontleent, maar toch niet als er online reclame wordt gemaakt?

Danzel

Alle mensen die het zo ontzettend clever vinden van Unilever, Reddion en consorten, de mensen die het dus wel prima vinden dat de grens tussen ordinaire reclame en al dan niet belangrijk nieuws op ernstig hellend vlak komt te staan, die mensen vinden het waarschijnlijk ook erg clever van de spammers, de jongens die zo handig gebruik maken email. Ook dat stelde in het begin niet al teveel voor, als in de toekomst evenveel webpagina's fake (ads) zijn als nu het percentage spam in je mailbox piept u wellicht anders.

Marcel de Groot

Tot dit artikel had ik nog niks gehoord over deze 'viral marketing'-actie van Axe. Nu dus wel en heb ik de advertenties gezien, gedownload en doorgestuurd. Het zal toch niet zo zijn dat GS in dienst is van de reclameboys en op deze wijze extra aandacht weet te genereren. Dat is wel overeenkomdstig de naam van de mediageile weblog.

Daniel Janus

@DanzelVolgens mij is er een wezenlijk verschil tussen spam en deze 'nep-weblog'. Om spam vraag ik niet, dat krijg ik in mijn mailbox en daar maak ik mij dan boos over. Om bij deze 'nep-weblog' te komen voer ik een bewuste aktie uit. En kom nou niet met het fenomeen dat er 'belangrijk nieuws' in een weblog te vinden is…daarvoor zijn ze niet bedoeld !!Een fake webpagina bestaat trouwens niet!

Danny Kleine

Leuk hoe Geenstijl zich zo druk maakt over een FAKE weblog terwijl ze zelf heel moedig onder FAKE namen opereren. @ Danzel: een beetje scheve vergelijking, een ieder is vrij om zelf te bepalen of ie iets wilt downen, als ie geen interesse heeft gaat het zo weer aan hem voorbij. Marcel de Groot snapt hem, GS was precies datgene wat deze case nodig had.

Tijs

Nieuws? Journalistiek? Ik weet dat de nova er ook niks van bakt maar als je dit soort duidingen uit de kast trekt voor deze onzin mag je je ergens in een hoekje gaan zitten schamen. Komop zeg.

Koos Koets

quote: Leuk hoe Geenstijl zich zo druk maakt over een FAKE weblog terwijl ze zelf heel moedig onder FAKE namen opereren. Nee dat doen ze dus niet, het zijn pseudonymen zodat ze op een gezonde harde manier kritiek kunnen leveren zonder daarvoor bijvoorbeeld met hun werknemer in conflict te komen. Zelfs de politie was prima in staat met deze mensen onder pseudoniem te converseren, dus ze zijn gewoon benaderbaar

emile bode

wat een gedoe.Was gewoon geen originele actie mbt tot geweldige commercial maar zo te zien werkte het wel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond