Deel dit artikel
-

Virale actie Opel leidt tot 450.000 telefoontjes

Een virale campagne van Opel waarbij mensen tijdens het kijken naar een filmpje gebeld werden op hun mobiele nummer, is zo'n 450.000 keer bekeken. Dat is flink meer dan het automerk had verwacht. De campagne duurde tweede maanden en liep zowel in Belgïe als Nederland. Meer Belgen dan Nederlanders zagen de video.

De campagne liep in mei en juni en ondersteunde de introductie van de Opel Astra TwinTop in de Benelux. Op de site prepareyourhair.nl, is de video nog te bekijken. Bij de versie die nu nog online staat, ontbreekt het verrassingseffect dat volgens Stefaan Claes, marketing manager van Opel Benelux, het virale effect van de originele versie in gang zette.

Kijkers naar de originele versie werden, op het moment dat de hoofdrolspeler tijdens het filmpje de telefoon oppakt en gaat bellen, op hun eigen mobieltje gebeld. De gesprekken op het mobieltje en in de video liepen synchroon. Mensen zagen hun naam ook in het filmpje verschijnen. Claes: “Met de volle euforie van deze ervaring nog in hun bloed, stuurden mensen de video door naar vrienden of bekenden.” Wie een video doorstuurde moest daarbij naam en mobiel nummer van vriend of bekende doorgeven.

Opel is niet de eerste partij die in Nederland met een virale video-actie komt waarbij mensen tijdens een filmpje 'live' worden gebeld. De Rabobank won dit jaar een prijs bij de Jaarprijzen Personeelscommunicatie met een virale actie, waarbij mensen tijdens het kijken naar een video werden gebeld door een accountmanager van de bank. Ook automerken BMW en Mini Cooper deden eerder iets soortgelijks. De video van Mini werd volgens Elisabeth Bertrand van eStara door zo’n 50.000 mensen bekeken. Estara is de partij die zowel voor Opel als Mini verantwoordelijk was voor de technologie achter de campagne.

Zowel de campagne met Mini als Opel startte met een beginbestand van e-mailadressen. Opel stuurde bestaande abonnees van een nieuwsbrief (zo’n 80.000) een korte e-mail met daarin de mededeling dat ‘Opel een verrassing voor u heeft.’ Wie wilde weten wat die verrassing was, moest een formulier terugsturen met daarin naam en mobiel nummer. Tussen de 15.000 en 16.000 mensen stuurden het formulier terug. Claes: “Dat was veel meer dan ik had verwacht.” Meer Belgen (9.000) dan Nederlanders (7.000) stuurden het formulier terug, terwijl ongeveer evenveel mensen in beiden landen een email ontvingen.

Gaat Opel de verzamelde mobiele nummers gebruiken? “Nee, de nummers zijn allemaal vernietigd. Het ging ons niet om het verzamelen van gegevens, maar om het creëren van bekendheid voor de nieuwe Opel.” Wat het effect op de verkopen van de auto is geweest, is niet bekend. “Bijkomend effect is ook dat we ons neerzetten als bedrijf dat innovatief is.”

Deel dit bericht

6 Reacties

john w

De nieuwe actie van KPN om beeldbellen in de markt te zetten maakt van hetzelfde effect gebruikt. Op http://www.pressoneformurder.nl ben je als bezoeker ook ineens onderdeel van het filmpje als je door de dame in beeld gebeld wordt en je je naam in haar telefoonlijst ziet staan. Er zijn hier alleen twee varianten, eentje waarbij je zelf je naam en nummer invoert (dus minder verbazing als je gebeld wordt) en eentje met een send-a-friend waarbij het verrassingseffect wel groot is omdat je dus, net als bij Rabo en Opel geen idee hebt dat je gebeld gaat worden. Ik blijf het een leuk principe vinden, hoe eenvoudig het qua techniek ook mag zijn.

JeVe

Op http://www.pluimen.nl/harry is ook een leuk voorbeeld te zien met Harry Mens. Volgens mij was Noise de eerste in NL met een dergelijk concept. De technische uitvoering is inderdaad niet lastig; je moet alleen even weten hoe en met wie…..

Mark Vletter

Wij ontwerpen ook dergelijke systemen ( http://www.voys.nl/maatwerk-viral/ ) en wat ik veel mis is de interactie tussen beller en websysteem.  Een IVR menu waarna men kan kiezen hoe een film verder gaat (press one for murder van KPN vraagt om het indrukken van een 1) is natuurlijk veel leuker. Het begin is er dus bij dergelijke campagnes, maar hier is natuurlijk veel meer mee mogelijk.

ggoossens

Waar ik benieuwd naar ben = Hoeveel meer is of gaat Opel hierdoor verkopen? Hoe gaat men het succes meten? Leuk dat de tool werkt, maar gaat het om het filmpje en de interactie of gaat het om naamsbekendheid/verkoop van de Opel??

Elisabeth Bertrand

Dit was een zgn. brand awareness en geen lead generation campagne dus heeft het minder direkt te maken over het verhogen van verkoop cijfers. Er is trouwens een volledige demo beschikbaar via de url http://www.estara.com/livedemo/prepareyourhair/sales

Sven Nijs

Jammer dat voor de zoveelste keer de persoon niet vermeld wordt die achter het concept en uitwerking van deze leuke campagne zit. Leveranciers van technologie zoals e-stara en voys profileren zich steeds meer als diegenen die gecontacteerd dienen te worden voor campagnes terwijl technologie pas zin krijgt binnen een leuk creatief concept. Alle eer gaat naar Alain Caviggia van het bureau Bytheway Advertainment in Belgi(nu Cherry and Cake). Chapeau Alain. Puik werk!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond