Deel dit artikel
-

VKbanen legt meer focus op online propositie

Met ‘moordende concurrentie’, vooral op het gebied van online vacaturebanken, wil VKbanen sterk inzetten op het eigen online merk. “Wat wij extra bieden is redactionele inhoud”, aldus Quinty Danko, hoofdredacteur van VKbanen. Bovendien is er de Volkskrant als ondersteunend medium en wervingskanaal om aan het online merk te bouwen.

Onlangs maakte VKbanen bekend het weekblad op te geven. In plaats daarvan verschijnt de papieren versie nu als maandelijkse arbeidsmarktspecial in tabloid-formaat bij de Volkskrant op zaterdag. Danko: "Daarmee bouwen we aan het merk dat we online hebben. Het online merk wordt steeds belangrijker."

In verhouding met print, komt er meer focus op de online propositie, geeft de chef toe. "We gaan er meer marketingbudget voor gebruiken om de bezoekersaantallen te vergroten. Daar wordt meer geld in gestoken." Het budget wordt niet ergens anders weggetrokken, er komt simpelweg ‘meer geld beschikbaar’.

De Persgroep Nederland is onlangs een redactionele unit en salesorganisatie gestart die zich volledig toespitst op arbeidsmarktcommunicatie, de Persgroep Banen. VKbanen is hier onderdeel van.

Marketingbudget

"Voor de hele Persgroep Banen is een marketingbudget aanwezig om het merk in markt te zetten. Dat budget wordt verdeeld over online en print." Hoe de verhoudingen precies liggen binnen het budget, daar kan Danko niks over zeggen. "Indirect heeft het natuurlijk alles met elkaar te maken. Via print kun je een merk laden, zodat je online meer bezoekers krijgt."

Danko geeft aan dat de concurrentie moordend is. "Vooral op het terrein van de vacaturebanken. Wat wij extra bieden is redactionele inhoud. Wij bieden hoog opgeleiden de middelen om zichzelf te ontwikkelen."

Ze vervolgt: "Onze kracht is dat we de expertise in huis hebben, de redactionele kant. Aan de andere kant hebben we onze experts op de arbeidsmarkt om vacatures te verkopen. Daarom is Persgroep Banen opgericht, daar zitten zowel de online als de printverkopers, maar ook marketing en research. Voor de adverteerder hebben wij veel kennis in huis. Veel onderzoek bijvoorbeeld hoe ze en op welke manier ze het beste de juiste mensen kunnen bereiken." De expertise is geclusterd, zo geeft Danko aan. "In deze combinatie hebben we de adverteerder meer te bieden."

Deel dit bericht

2 Reacties

Frans

Leuk verhaal maar het gaat er bij mij niet in dat dit vanuit kracht is geboren. Zie eerder het tragische lot van Dag. Eerst stoppen ze met print en vrij snel daarna blijkt ook online niet levensvatbaar. Enige reden dat online nog even mag doorgaan is omdat de kosten veel lager zijn dan print.

Wil Houtzager

De combinatie online met print is aardig, maar wat onderscheidt hen online nu van de concurrenten? Als daar de toekomst ligt is die vraag veel interessanter, tot nu toe zijn alle online vacaturesites meer van het zelfde met de dezelfde beperkingen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond