VKbanen stopt weekblad, behoudt online

Het weekblad VKbanen wordt aan de wilgen gehangen. In plaats daarvan vindt het onderdak als maandelijkse arbeidsspecial bij de Volkskrant op zaterdag. De online uitgave blijft bestaan in de huidige vorm. Het is kostenefficiënter, al is dat volgens de woordvoerder niet de hoofdreden voor deze beslissing.
De eerste special verschijnt in april in de zaterdageditie van de Volkskrant.
Het online platform voor hoogopgeleide werkzoekenden, VKBanen.nl, trok in januari nog 966.000 bezoekers en meer dan 3,5 miljoen pageviews. Het lijkt er op dat VKBanen met deze beslissing de pijlen vooral op online richt.
Volgens Masha Kodden, uitgever bij concurrent Intermediair, zit de kracht met name in multimedialiteit. "Wij hebben de combinatie van print en online. Met print kun je de latent werkzoekende aan je merk binden. En print biedt goede kwaliteit. Dat blijft voor ons een belangrijk deel van de propositie." Ze geeft aan dat online wel onmisbaar is. "Je ziet daar het oriëntatiegedrag van de hoger opgeleiden. Maar elk medium heeft zijn eigen doel. Als uitgever wil je weten waar de doelgroep zich bevindt. Met de inzet van verschillende media bereik je de doelgroep en weet je de adverteerders aan je te binden."
‘Jammer voor de Persgroep’, zo noemt Kodden de beslissing die de Persgroep Banen neemt. "VKbanen betekende een verjonging in de doelgroep van de Volkskrant. De gemiddelde Volkskrant-lezer is ergens in de veertig. VKbanen is ooit gestart om die doelgroep te verjongen. Als je het weekblad VKbanen laat gaan, dan zit je in de krant weer in de hogere leeftijdscategorie. Dat lijkt mij lastig."
De Persgroep Nederland is onlangs een redactionele unit en salesorganisatie gestart die zich volledig toespitst op arbeidsmarktcommunicatie, de Persgroep Banen. VKbanen is hier onderdeel van.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond