Deel dit artikel
-

VOD en online voetbal nog niet populair bij Britten

Bij de voetbalgekke Britten zijn video-on-demand en online voetbaluitzendingen nog niet echt aangeslagen. Hoewel er 46 miljoen euro (30 miljoen pond) is betaald voor de online en VOD-rechten van de Premier League, wordt er maar op bescheiden schaal naar gekeken.

Kenners verwachten dat de verkoop van de Premier League-rechten voor de jaren 2004-07 een soortgelijk bedrag op zal leveren als de historische 1,6 miljard pond (2,4 miljard euro) die in 2000 is betaald. Als onderdeel van die deal verkocht de hoogste Engelse voetbaldivisie voor 30 miljoen pond (46 miljoen euro) de online en video-on-demand rechten. Koper was on-demand bedrijf VideoNetworks . Het valt echter zeer te betwijfelen, zo menen Britse media, of de online rechten nog steeds zo veel waard zijn.

Een aantal jaar na dato blijkt het animo voor de mulitmediale sportuitzendingen niet zo groot. VideoNetworks verkeert in grote financiële problemen en boekte afgelopen jaar een verlies van 160 miljoen pond op een omzet van iets meer dan 3 miljoen pond. Volgens Britse media toont een aantal partijen, waaronder AOL, voorzichtige belangstelling.

Klanten van VideoNetworks, dat de on-demand dienst Home Choice aanbiedt, kunnen voor 6 pond per maand drie jaar lang alle 106 live uitgezonden voetbalwedstrijden bekijken. Maar die worden pas vertoond op de dag nadat zij gespeeld zijn. Dat is fnuikend voor de belangstelling, omdat het voetbalaanbod op de Britse televisie al zo groot is, meent The Guardian.

Online uitzendingen op de sites van de clubs zelf, wekken voorlopig ook nog geen massale interesse. Liverpool zegt "enkele duizenden" 'e-season' abonnees te hebben die daarvoor iets minder dan 4 pond per maand of een kleine 40 pond per jaar neertellen. Daarvoor krijgen zij interactieve team-overzichten, interviews en live audio-commentaren tijdens wedstrijden. Landskampioen en FA-Cup-houder Arsenal wil geen aantallen noemen, maar zegt het aantal abonnees te hebben verdubbeld.

Ook in ons land komen voetbal-uitzendingen maar moeilijk los van radio en televisie. Er zijn wel bescheiden initiatieven. KPN was onlangs redelijk succesvol met een live webcast van de streekderby NEC-Vitesse, waarvoor bezoekers 3,45 euro moesten betalen. PSV lanceerde een multimedia-dienst waarmee abonnees direct bewegende beelden van een doelpunt op de xda van O2 kunnen bekijken. Onduidelijk is of die aanslaat. Voorlopig zijn voetbalbeelden op de sites van de meeste clubs, zoals hoogtepunten en beelden van de training op die van UEFA-Cup-winnaar Feyenoord , nog gratis.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond