Deel dit artikel
-

Volle markt online recruitment

Het wordt druk op de markt voor online personeelswerving. Eind vorige week kwam het internationale Jobline op de Nederlandse markt met een lokale site. Ook gaat vandaag Zoomnet.nl van start, een vacaturesite waarin ondermeer de Telegraaf actief is, en in september kwam het Noorse Stepstone al naar Nederland.

Uit onderzoek van Forrester Research blijkt dat de markt voor online recruitment wereldwijd 2 miljard dollar zal bedragen. Grote partijen op de Nederlandse markt zijn Newmonday.com (voorheen Intermediair.nl), Jobnews en Monsterboard.nl, de laatste is onderdeel van het Monster.com netwerk met vacaturesites. Uit een overzicht op Startpagina.nl blijkt dat er zo'n kleine zeventig vacaturesites in Nederland actief zijn.

De komst van Stepstone betekende al een verschuiving in de machtsverhoudingen op de Nederlandse markt, met de komst van Jobline.nl zal de concurrentie nog meer gaan toenemen. "We hebben de ambitie om bij de top drie te komen", zegt managing director Rob Brouwer van Jobline. De plannen voor Zoomnet.nl worden pas woensdag bekend gemaakt, de site is al wel vanaf vandaag in de lucht.

Jobline is een van oorsprong Zweeds bedrijf dat opgericht is in 1996. Het bedrijf is al actief in 11 Europese landen en zal dit jaar uitbreiden naar Nederland, België en Portugal. Later volgen nog Zwitserland en Oostenrijk. "Ervaring in die landen leert dat Jobline bij iedere introductie in een nieuw land binnen anderhalf jaar winstgevend is, en dat het op de markt voor online recruitment tot de top drie is gaan behoren", aldus Brouwer. Vandaar de verwachting dat dit zich ook in Nederland zal gaan herhalen.

De vraag is of de markt inmiddels niet te vol raakt. Brouwer heeft er vertrouwen in dat Jobline zich staande houdt in het marketinggeweld, dat inmiddels is losgebarsten. Over de strategie die zijn bedrijf er tegenover gaat stellen wil hij niet te veel vertellen. "We zullen niet om televisie heen kunnen, maar zullen ons toch duidelijk op onze doelgroep richten. Dat zijn mensen van tussen de 20 en 45 jaar, die heel goed weten wat ze willen met hun carrière." Jobline.nl zal meer nadruk leggen op online marketing, aldus Brouwer, en zoekt ? evenals de andere Europese vestigingen ? ook samenwerking met universiteiten.

"Waarin wij ons willen onderscheiden is de internationale oriëntatie. De cv is in alle Jobline landen te raadplegen. Dat is iets wat grote bedrijven willen, een aanpak die breder is dan alleen Nederland." Op de Nederlandse markt heeft ook naaste concurrent Monsterboard.nl de beschikking over een internationaal netwerk. Verder wil Jobline zich onderscheiden door een sterke nadruk op bemiddeling (tussen werkgever en werknemer). "In dit onderdeel van online recruitment behalen we al ongeveer 30 procent van onze omzet, en het zal alleen maar belangrijker worden." De site van Jobline.nl is al wel actief maar zal nog aangepast worden, zo wordt de redactionele inhoud nog uitgebreid. Naar verwachting zal de site op 1 januari in zijn definitieve vorm te zien zijn. Sollicitanten kunnen zich al wel inschrijven.

Deel dit bericht

10 Reacties

Sander Dullaart

Dit artikel had wel wat meer analyse mogen bevatten. Op een minimale alinea over Forrester onderzoek na is het slechts een bewerkt persbericht. Een kop als 'volle markt etc' doet vermoeden dat de redactie zich een mening heeft gevormd. Dit is helaas niet zo. Ik had bijvoorbeeld graag gelezen hoe de online markt op dit moment in NL verdeeld is, wie er in uw ogen de grootste overlevingskansen heeft en wat de succesfactoren zijn die hierbij een rol spelen. Wees nou eens niet bang om het fout te hebben, 'de beste bron in e-business' moet een mening hebben. Gemiste kans.

Michiel Smit

De markt voor online recruitment in Nederland is zeer ver ontwikkeld in vergelijking met andere landen. Het aantal serieuze spelers zit ergens tussen de 15 en 20, alle andere jobsites spelen een ondergeschikte rol van betekenis. Zoals Sander ook al zegt is het wachten op een goede omschrijving van de markt, dus niet de startpagina met hoog advertentie gehalte waarnaar wordt verwezen in het artikel. Jobline maakt een kans van 1% om een top3 positie in de Nederlandse markt te veroveren als ze dit willen doen zonder overname van relatief kleine spelers in de Nederlandse markt. 

R Bergman

De recruitment markt raakt inderdaad voller en voller, op korte termijn zullen dan ook zeker consolidaties te verwachten zijn. Van de sterke internationale carrièresites zag Monster als eerste het belang van aanwezigheid op de NL online arbeidsmarkt. Vervolgens kwam Europees marktleider Jobpilot naar Nederland. Nu worden Stepstone en Jobline ook wakker, en wordt intermediair van een NL site een internationale site, NewMonday.com.Zoom komt met een hun inziens uniek concept, één baan één persoon, volgens Zoom kun je op andere jobsites alleen op tekst zoeken: "Bij andere sites hoeft dat niet, die werken met simpele trefwoorden (bron: zoomnet)". Dat was misschien 4 jaar geleden nog zo. Verder zegt Zoom: "Zoom is geheel onafhankelijk en beschikt daarom over de meest uitgebreide vacaturebank van Nederland". Het verband tussen "onafhankelijk" en "meest uitgebreide" ontgaat mij hier geheel, bovendien is Zoom een initiatief van oa de Telegraaf, over onafhankelijk gesproken. Onafhankelijk zijn voor zover ik weet alleen Jobpilot en Stepstone.Verder kent Zoom een behoorlijk marketing probleem, overal lees je "zoom", terwijl je op zoom.nl iemand anders tegenkomt…

Eric Esselink

"Waarin wij ons willen onderscheiden is de internationale oriëntatie. De cv is in alle Jobline landen te raadplegen. Dat is iets wat grote bedrijven willen, een aanpak die breder is dan alleen Nederland." Daar zal een fransman of duitser veel aan hebben: een CV in het Nederlands… Gezien de migratie cijfers van de laatste 20 jaar is de gemiddelde Nederlander ook niet echt geinteresseerd in een baan in het buitenland. "Uit een overzicht op Startpagina.nl blijkt dat er zo'n kleine zeventig vacaturesites in Nederland actief zijn" En ze blijven maar komen, je zou toch denken dat ze in de gaten hebben dat er hooguit ruimte is voor 5~10 van zulke sites voor het kleine Nederland."Verder wil Jobline zich onderscheiden door een sterke nadruk op bemiddeling (tussen werkgever en werknemer)." Veel success, in deze markt zijn al sterke partijen zoals YER aanwezig. Die eveneens zoals iedereen zich richt op de leeftijds categorie van 20 tot 45 jaar. Ze kunnen zich beter richten op een niche market zoals de leeftijds categorie van 45+, gezien de vergrijzing moet dat toch een opkomende markt zijn… (nee geen eigenbelang, ik ben zelf 33:-)

Sander Dullaart

Ik vraag me af waarom je kleinere spelers zou willen overnemen eerlijk gezegd. Is jouw site nog te koop misschien Michiel? Volgens mij gaat het in eerste instanties om relaties in de B2B markt. Traditionele spelers [VNU, PCM, Wolters Kluwer, TMPW] hebben daar nog steeds een sterke positie. Om volume te halen moet je aanschuiven bij de grote bedrijven [veel mobiliteit en dus veel vacatures] en dat is een probleem voor de kleinere of startende partijen. Prijs is niet echt een issue, men betaalt graag voor kwaliteit. Gratis betekent ook een waardeperceptie van [bijna] nul. Dan moet je dus een list verzinnen. Je kan alle vacatures van werving- en selectiebureau's op je site overtikken om meteen volume te halen [jobpilot] of deze zelfs daarvoor betalen [stepstone]. Maar daarmee voeg je weinig toe voor de consument want die vacatures kon je altijd al vinden op internet. De kleintjes en de nieuwen gaan het moeilijk krijgen; een dik marketingbudget koopt nog geen B2B markt. Je kan ook een vacaturesite beginnen om je de afkalvende instroom van CV's weer aan te wakkeren [TMPW met Monsterboard], en zo dus je eigen W&S bureau [TMPW is gewoon een W&S bureau zoals je weet] helpen en met je eigen monster-klanten concurreren om de aandacht van de consument. Maar die van Zoomnet vind ik echt een grap van klasse. En nog slimmer van jobpilot, chapeau. Slimme zet. De Telegraaf market nu voor hen. Hoe dan ook, volgens mij gaat het altijd om de consument. Help die man of vrouw dan ook met je site. En denk niet alleen ouderwets in pageviews [jobnews]. Kijk eens naar de interfaces van de verschillende sites. Zoomnet spant absoluut de kroon qua onbegrijpelijkheid. Die hebben het principe van 'instant satisfaction' niet begrepen. Na veel typen kreeg ik geen hogere matchwaarde van 53%. En dan inderdaad met banen die absoluut niet passen. In een ding heeft zoomnet gelijk: het gaat niet om 2000 banen, het gaat om die ene voor mij. Maar die hebben ze niet. Zeg dat dan meteen.

Lars Faber

Aan de top zal het aardig dringen worden. Of dat ten goede komt aan de consument, die op steeds meer plaatsen moet gaan zoeken om de zelfde vacatures tegen te komen vraag ik mij af. Ik zie het dan ook somber in voor de grote partijen die zich met hun miljoenen marketingguldens een plaats in het hoofd van de werkzoekenden moeten kopen. In dit segment zal er behoorlijk geshaked gaan worden. Waar ik zelf nog het meest in geloof zijn de marktniches. Er is nog ruimte zat in de specialisaties. In die specialisaties kun je ook de meerwaarde bieden die Sander Dullaart voor ogen heeft. 

Michiel Smit

Er zijn nog meer onafhankelijke (waarvan trouwens?) partijen, waartoe ik ons ook reken. Er wordt regelmatig gezegd dat er maar ruimte is voor 5-10 partijen, dit gaat gebeuren door fusies en overnames. Het is daarvoor misschien een beetje vroeg, maar de eerste voorbeelden zijn er al in Nederland. In antwoord op Sander: bel me maar als je een leuk aanbod hebt, praten kan altijd :-) Relaties in de B2B markt zijn erg belangrijk, zeker als je nieuwe dingen wil gaan doen. Als je traditionele spelers noemt kan je ook Randstad/Vedior/Manpower erbij zetten, want ze concurreren om dezelfde wervingsgulden. Eigenlijk is de Volkskrant een directe concurrent van Randstad!. Doordat B2B communicatie sterk afhankelijk is van emotie zal er ook markt zijn voor kleinere spelers, bepaalde klanten zullen zich hier eerder tot aangetrokken voelen. 

Willem-Jan Oostrom

Ook in AdfoWeb werd recentelijk weer een 'onderzoek' gepubliceerd dat eigenlijk geen onderzoek mag heten. Onder maar liefst 312 bezoekers van de site van Nedstat werd een onderzoek gepleegd over het gebruik van recruitment-sites. Wat ik mis in dergelijke onderzoeken is de 'cost-per-hire' cq. de kwaliteit die deze sites bieden. Mij is bekend dat de services van de grotere jobsites als monster en newmonday vaak te kort schieten, daar de hoeveelheid reacties op vacatures vaak groot is, maar dat de CV van de kandidaat vaak te wensen overlaat. Het viel me op, als recruiter, dat de reacties op Jobnews en Arbeidsmarkt.com kwalitatief positief zijn en dat de kosten dermate laag zijn, dat zelfs wanneer meerdere vacatures niet 'lopen' gemiddeld de cost-per-hire nog onder die van Monsterboard.nl ligt.  

Paul Schnek

Op zich is de discussie die Sander (ex-ClickWork) begonnen is interessant, alleen wordt door niemand een antwoord gegeven op zijn oorspronkelijke vraagstelling: wie komt er nou eens met een initiatief om de huidige marktverhoudingen in Nederland in kaart te brengen en met een gedegen toekomstanalyse met de billen bloot te gaan? Elke, zichzelf momenteel overschreeuwende, vacaturesite, of zoals ze steeds meer pretenderen te zijn: carrièresite (zo noemen we onszelf tegenwoordig, zonder dat die lading enige dekking krijgt) beweert de grootste te zijn.De grootste waarin? In pageviews? In het aantal gegenereerde CV?s? In aantal (al dan niet betaalde?)vacatures? In omzet? In naamsbekendheid? Sinds ik als voortrekker al in 1996 ooit betrokken was bij de opzet en uitbouw van JobNews en daarna sinds 1998 ook nauwe banden met ClickWork heb gehad loopt deze discussie al en nog steeds is er geen objectief, onafhankelijk onderzoeksinitiatief.Er wordt wel regelmatig in de vakpers (o.a. Adformatie) tegen elkaars claims (wie is de grootste) gevochten, maar een echt initiatief om tot een objectieve meting en vergelijking te komen komt nog steeds niet van de grond. Het gekke is dat ik dat ik het nog begrijp ook: want wie durft de gebakken-lucht-zeepbellen die her en der in online-arbeidsmarktcommunicatieland (mooi scrabble-woord) eens door te prikken en welke partij durft het risico te nemen dat toe te laten? 

Michiel Smit

Wij zijn groot voorstander om de huidige marktverhoudingen in Nederland in kaart te brengen. Regelmatig wordt het Online Bereikonderzoek Arbeidsmarkt hiervoor gebruikt, maar deze is alleen HBO+. Onderzoek in AdfoWeb (zie Willem-Jan) konden mensen alleen uit beperkt aantal sites kiezen. Uit geluiden van onderzoeksbureaus maak ik op dat het eraan ziet te komen, maar zeker nog 6 maanden duurt. Blijft natuurlijk lastig welke parameter nu het belangrijkst is … daar heeft een ieder zijn eigen belangen…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond