Deel dit artikel
-

Voorzichtig herstel Nederlandse CD-Rom markt

De Nederlandse markt voor CD-Roms heeft zich voorzichtig hersteld. De omzet voor deze drager steeg vorig jaar met gemiddeld vier procent tot ruim honderd miljoen euro. Ook nam de totale omzet van spelcomputersoftware fors toe.

Dat blijkt uit de halfjaarlijkse Home Entertainment Software Monitor van Blauw Research . Daaraan werken de belangrijkste retailers en een groot aantal consumenten mee. Frank Sibbel, manager e-business bij het Rotterdamse onderzoeksbureau, is verrast door het lichte herstel van de markt voor CD-Roms. "Kennelijk kiezen mensen na de internethype voor de vertrouwdheid en stabiliteit van de CD-Rom."

Vooral het aantal consumenten dat gebruik maakt van CD-Rom-titels groeide. De gemiddelde bestedingen aan CD-Roms per consument stabiliseerde zich. Verder wordt de gestegen omzet van CD-Roms vooral veroorzaakt door de verkochte gametitels. Maar ook het segment 'thuisproductiviteit', waarmee Blauw Research doelt op zaken als anti-virussoftware en boekhoudprogramma's, deed het vorig jaar aardig.

Sibbel merkt op dat de cijfers nog hoger uit waren gevallen, als niet zoveel mensen thuis CD-Roms kopieerden. Het aandeel consumenten dat aangeeft zelf CD-Roms te kopiëren bedraagt 26 procent, een daling van zeven procent ten opzichte van een half jaar terug. Wel steeg het gemiddeld aantal gekopieerde CD-Roms sterk.

Toch hebben CD-Roms niet de toekomst. Het aandeel van deze informatiedrager in de totale softwaremarkt voor home entertainment – dus samen met spelcomputersoftware – bedroeg vorig jaar nog slechts 41 procent, terwijl dit jarenlang ver boven de vijftig procent lag. De twee samen groeiden in 2001 met 23 procent naar een omzet van 175 milljoen euro.

Zoals verwacht deed de spelcomputersoftware het goed. De totale omzet steeg in 2001 met maar liefst 63 procent naar 75 miljoen euro. Vooral de sterke stijging van softwareverkopen van de PlayStation2 en de nieuwe Game Boy Advance waren hiervoor verantwoordelijk. Het aantal verkochte games voor de PlayStation2 steeg met name na een prijsdaling in het najaar van 2001.

Tegelijk bleven nog veel mensen de oude PlayStation 1 (inmiddels omgedoopt tot PS One) en Nintendo64 trouw, die nauwelijks aan omzet verloren. Volgens Sibbel komt dit omdat de PS One een grote installed base kent en de fabrikant van Nintendo druk bezig is de games voor een lage prijs van de hand te doen. Dat laatste heeft te maken met de introductie van Nintendo's GameCube. De komst van die console en van de Xbox van Microsoft maken dat de markt in 2002 verder door zal groeien, zo verwacht Blauw Research.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond