Deel dit artikel
-

VS: enorme groei breedbandaansluitingen in 2005

In 2005 is het aantal breedbandaansluitingen van Amerikaanse werknemers toegenomen van 24 miljoen naar 55 miljoen, voorspelt onderzoeksbureau Jupiter Research in haar 'Broadband & Wireless Rapport . Die groei zal volgens Jupiter een overbelasting van het netwerk tot gevolg hebben.

87 procent van alle Amerikaanse werknemers gebruikt breedbandinternet in 2005, aldus Jupiter. Momenteel gebruikt 57 procent van de 42,7 miljoen werknemers breedband en het thuisgebruik ligt op 8,6 miljoen aansluitingen. Daarmee is het thuisgebruik drie keer zo laag als op het werk. Volgens Jupiter daalt door de groei het internetgebruik via de telefoonlijn van 18,5 miljoen gebruikers in 1999 naar 8,1 miljoen in 2005. Jupiter gaat bij breedband uit van minstens 256 kilobits per seconde en een 24-uurs aansluiting.

De toename van het aantal aansluitingen betekent een overbelasting van het netwerk. "De gemiddelde internetsnelheid van de gebruiker is in 2005 ruwweg te vergelijken met nu, alleen het aantal gebruikers op een gezamenlijk netwerk is gestegen", zegt analist Joe Laszlo van Jupiter.

Daarnaast gaat de gebruiker veranderen in een 'multimodal' gebruiker, zegt Jupiter, iemand die breedband, telefoonlijn en draadloos internet zowel op de werkplek als thuis door elkaar gebruikt. Volgens Jupiter is dit een uitdaging voor content- en netserviceproviders, die op het juiste moment, op de juiste aansluiting, de juiste content of applicatie moeten aanbieden. Verder ziet Laszlo een overlapping ontstaan tussen breedbandgebruikers thuis en op het werk.

In november vorig jaar zei onderzoeksbureau Pro Active International dat Nederland 450.000 particuliere breedbandgebruikers telde en dat 67 procent van de smalbandgebruikers wilde overstappen naar breedband. Forrester Research voorspelde in augustus vorig jaar dat Europa in 2005 27 miljoen breedband-abonnees voor privé-gebruik zal tellen.

In Nederland had kabelbedrijf UPC in september vorig jaar inclusief dochterondernemingen 136.000 particuliere aansluitingen en 2550 zakelijke aansluitingen. Recentere cijfers zijn niet gepubliceerd. Bij kabelbedrijf Essent Kabelcom liggen de zakelijke aansluitingen op tweehonderd klanten, die naast breedband ook andere dataverbindingen als telefoon afnemen. Essent@Home is uitsluitend gericht op particulieren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond