VS-regering wil AOL/Time Warner aan banden leggen

De fusie tussen AOL en Time Warner dreigt een uitgeklede versie van de eerste opzet te worden. Nadat Europese autoriteiten hun problemen met het nieuwe mega-bedrijf uitten, komt nu ook de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) met eisen. AOL en Time Warner zullen hun kabel open moeten stellen voor de concurrentie, en AOL zal haar aandeel in satellietbedrijf Hughes moeten verkopen.
De fusie stond nog niet eerder zo onder druk, terwijl de eerste berichten over een samengang alweer dateren van januari dit jaar. De Amerikaanse regeringscommissie zal de fusie onmiddellijk tegenhouden als de twee hun kabelnetwerk niet openstellen. Voorlopig lijkt dat paniek om niks: afgelopen week gaf AOL al aan dat het wel degelijk de bedoeling is om het netwerk open te stellen.
In de Washington Post spraken de FTC-juristen zich uit over het eventueel blokkeren van de samengang. AOL reageerde met het bericht dat het al aan een open netwerk werkt, door een overeenkomst met provider Juno . De Amerikaanse televisiestations NBC en ABC hebben ook kritiek op de fusie. Als AOL en Time Warner samen mogen gaan, hebben ze veertig procent van de Amerikaanse internettoegang en twintig procent van de kabelaansluitingen in handen, volgens de Financial Times .
Om te voorkomen dat een te groot deel van de snelle verbindingen (kabel, DSL en satelliet) in handen valt van de twee bedrijven, wil de overheid ook dat AOL haar aandeel in satelliet-operator Hughes Electronics verkoopt. AOL kocht daarin een belang ter waarde van anderhalf miljard dollar. DirecTV, de dienst van Hughes, telt al 8,7 miljoen gebruikers, ofwel tweederde van het aantal Amerikaanse satelliet-gebruikers. Dit najaar zou AOL de dienst willen aanbieden aan haar 26 miljoen leden.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond