Deel dit artikel
-

VS willen telefonisch enquêteren aan banden leggen

De Amerikaanse overheid bespreekt een voorstel om het telefonische enquêteren aan banden te leggen. Donderdag zal de Federale Communicatie Commissie spreken over een do-not-call list voor telefonische marktonderzoekers. Die groep vindt dat het slachtoffer wordt van de praktijken van telemarketeers.

Momenteel mogen telefonische marktonderzoekers in de VS onbeperkt bellen zolang zij niets willen verkopen. De Federale Communicatie Commissie wil dergelijke enquêteurs echter aan banden leggen omdat veel Amerikanen zich zouden ergeren aan hun praktijken. Daarbij wordt met name gedacht aan het instellen van een zogeheten do-not-call-list. Een dergelijke lijst met consumenten die niet wensen te worden gebeld bestaat al op het gebied van telemarketing: in 27 staten, en binnenkort ook op federaal niveau.

De marktonderzoekers vinden dat zij het slachtoffer worden van de vele klachten over telemarketeers. Consumenten zouden geen onderscheid maken tussen beide groepen. Uit onderzoeken blijkt dat vorig jaar 44 procent van de Amerikanen geen trek had in de praktijken van telefonische marktonderzoekers, tegen negentien procent in 1980.

Meer dan dertig procent van de ondervraagden maakte het wel eens mee dat een telefonisch marktonderzoek in werkelijkheid een verkooppraatje bleek, zo meldde onlangs The Washington Post. De afkeer van de telemarketeers gaat zo ver dat een groeiend aantal Amerikanen de zogenaamde TeleZapper heeft aangeschaft, een apparaatje van vijftig dollar dat het gecomputeriseerde belsysteem van telemarketeers doet denken dat de telefoon niet is aangesloten.

Steeds meer marktonderzoekers moeten daarom hun toevlucht nemen tot trucs. Zo betaalt Nielsen Media Research – dat bijvoorbeeld het aantal deelnemers aan onderzoek naar hun tv-gewoonten in vier jaar zag teruglopen van zeventig naar 58 procent – soms tussen de één en tien dollar. Via de site van Ford konden mensen gratis een online racegame spelen op voorwaarde dat zij thuis mochten worden gebeld over hun koopgewoonten op autogebied. Dat deden zo'n 110.000 mensen, waarvan meer dan driekwart bereid bleek gemiddeld 26 minuten lang telefonisch te worden ondervraagd.

In Nederland kan de consument beter kiezen of hij met telemarketing wil worden geconfronteerd dan met telefonisch marktonderzoek. Consumenten kunnen via het info-filter van de DMSA ervoor zorgen dat zij niet meer door telemarketeers worden gebeld. De Markt Onderzoek Associatie (MOA) is naar eigen zeggen bezig aan een soortgelijke vorm van zelfregulering, zodat consumenten verschoond blijven van ongewenst telefoontjes van marktonderzoekers.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond