Deel dit artikel
-

Wanadoo in mobiele telefonie

Wanadoo is bezig met een pilot op het gebied van mobiele telefonie. Wanadoo richt zich met haar aanbod op families en dan vooral op mensen die binnen het gezin weinig mobiel bellen. Vanaf november begint Wanadoo met een pilot. De nieuwe dienst maakt volgens directeur Jean-Jacques de Pins deel uit van Wanadoo's zogeheten multiplay-strategie.

Klanten die beschikken over een ADSL family-pakket en mobiel willen gaan bellen bij Wanadoo kunnen dat doen op basis van sim only of kiezen voor een Motorola V 220-toestel. De abonnementskosten zijn expres laag gehouden en bedragen zo'n 4,95 euro per maand. Klanten van Wanadoo die voor zo'n abonnement kiezen betalen in het weekend en 's avonds 0,07 eurocent per gesprek voor het bellen naar een vast nummer. 

Het nieuwe aanbod van Wanadoo lijkt vooral gericht op bellers die nu nog een prepaid-kaart hebben. Het nieuwe aanbod van Wanadoo lijkt ook wel een beetje op dat van Simyo ('no frills-telefonie'), het derde merk dat KPN onlangs introduceerde en dat ook gericht is op prepaid-bellers.

Wanadoo werkt op het gebied van mobiele telefonie samen met Orange. Het is een van de eerste tastbare bewijzen van de samenwerking tussen Wanadoo en Orange. Moeder France Telecom gaf eerder dit jaar al te kennen dat het graag ziet dat Wanadoo en Orange meer zouden gaan samenwerken. Uitgangspunt van de samenwerking is mobility. Dat resulteert er onder meer in dat de naam Wanadoo volgend jaar van de markt verdwijnt en wordt omgedoopt in Orange. Op de vraag aan het grote publiek wie de meeste naamsbekendheid had, moest Wanadoo uiteindelijk het onderspit delven. De kleur rood wordt daarom volgend jaar waarschijnlijk ook ingewisseld voor oranje.

Het nieuwe aanbod voor mobiele telefonie in november betreft een zogenaamde soft launch’ voor diensten van mobiele telefonie en is onderdeel van de nieuwe multiplay-strategie (vroeger duoplay: internetten en bellen). Voor de diensten maakt Wanadoo zoals gezegd gebruik van het netwerk van Orange, een dochteronderneming van France Telecom.

De volgende fase in de multiplay-strategie bestrijkt televisie. Na een pilot begin volgend jaar brengt Wanadoo vanaf 2006 digitale televisie op de markt. Hoewel De Pins op lange termijn wel gelooft in digitale tv vindt hij het tot nu toe een teleurstellende ervaring voor de consument. Hij vraagt zich af wat de toegevoegde waarde is van het digitale televisie-aanbod voor klanten van bedrijven als KPN en UPC. “Wat moet tante Truus daar nu in vredesnaam mee?,” zo vroeg hij zich hardop af. Verder noemde hij digitale tv een leuk buzzword, maar volgens De Pins heeft de gewone man zolang de content zo beroerd blijft en er weinig te kiezen valt geen enkele reden om naar digitale televisie over te stappen.

Volgens De Pins loopt het uitrollen van het eigen adsl-netwerk van Wanadoo ook voorspoedig. In april 2005 startte Wanadoo net de bouw van zijn eigen adsl-netwerk in Nederland. Dat doet men door vrijwel overal eigen digitale apparatuur in KPN-wijkcentrales in heel Nederland te installeren. Op dit moment bereikt het netwerk ongeveer 53 procent van alle Nederlandse huishoudens. Verwacht wordt dat in de loop van van volgend jaar zo'n 75 procent zal zijn. Verder dan dat wil De Pins ook niet gaan. “Dat zou economisch onverantwoord zijn,” aldus de Franse directeur van Wanadoo.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond